ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا اعدام دو نوجوان در ایران را محکوم کردند

سازمان عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا در بیانیه‌های جداگانه‌‌ای اعدام فاطمه سالبهی و صمد ذهبی، دو نفری که در نوجوانی در ایران مرتکب جرم شده بودند را به‌شدت محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا در بیانیه‌های جداگانه‌‌ای اعدام فاطمه سالبهی و صمد ذهبی، دو نفری که در نوجوانی در ایران مرتکب جرم شده بودند را به‌شدت محکوم کردند.

بیانیه‌های عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۲مهر منتشر شد.

فاطمه سالبهی که به اتهام قتل همسر خود در سن ۱۷ سالگی بازداشت شده بود، در سن ۲۳ سالگی صبح روز سه‌شنبه ۲۱ مهر در محوطه زندان عادل‌آباد شیراز به دار آویخته شد. صمد ذهبی نیز نوجوانی بود که هنگام یک نزاع با شلیک گلوله یک نفر را کشته بود. او به‌هنگام ارتکاب جرم ۱۷سال سن داشت و چند روز قبل از فاطمه سالبهی به دار آویخته شد.

عفو بین‌الملل و اتحادیه اروپا اعدام نوجوانان در ایران را «ناقض تعهدات» این کشور به کنوانسیون «حقوق مدنی و سیاسی» و «کنوانسیون حقوق کودک» می‌دانند که ایران آن‌ها را امضا کرده است.

در ایران سن مجازات کیفری کودکان برای پسران ۱۵ سال و برای دختران ۹ سال تعیین شده است. در کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک اعدام افراد کمتر از ۱۸ سال ممنوع است.

سازمان عفو بین‌الملل این اعدام‌ها را «تحقیر» عدالت برای نوجوانان و حق زیستن آن‌ها دانسته است.

این سازمان مدافع حقوق بشر به قانون مجازات اسلامی جدید اشاره کرده که در آن اعدام کسانی که در سن کودکی مرتکب قتل شده‌اند منوط به آزمایش رشد عقلی شده است. عفو بین‌الملل می‌گوید این آزمایش‌ها در مورد فاطمه سالبهی انجام شده اما از او سئوال‌هایی درباره این‌که آیا نماز می‌خواند و آیا اطلاع داشته که قتل نفس «حرام» است یا خیر، شده است. در پی این آزمایش‌ها قاضی دادگاه گفته است سالبهی به هنگام قتل به رشد عقلی رسیده بود.

عفو بین‌الملل این روند به اجرا درآمده را بر خلاف قوانین بین‌المللی دانسته است.

اتحادیه اروپا که با هر نوع اعدامی مخالف است در بیانیه خود همچنین نسبت به افزایش تعداد اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده است.

ایران، عربستان، پاکستان و سودان تنها کشورهایی هستند که همچنان به اعدام کودکان ادامه می‌دهند. ایران پس از چین، دومین تعداد اعدام در جهان را دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.