ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض انجمن جهانی قلم به حکم دادگاه انقلاب برای دو شاعر ایرانی

هشتاد و یکمین کنگره انجمن جهانی قلم با مهدی موسوی و فاطمه اختصاری اعلام همبستگی کرد. ۲۷۰ نویسنده از سراسر جهان در این کنگره شرکت کرده بودند.

انجمن جهانی قلم به احکام سنگین صادره از سوی دادگاه انقلاب در محکومیت مهدی موسوی و فاطمه اختصاری، دو شاعر نو‌پرداز ایرانی به زندان و شلاق شدیداً اعتراض کرد.

فاطمه اختصاری و مهدی موسوی

هشتاد و یکمین کنگره انجمن جهانی قلم که با شرکت ۲۷۰ نویسنده از سراسر جهان از ۱۳ تا ۱۶ اکتبر سال جاری در شهر کبک در کانادا برگزار شد، با مهدی موسوی و فاطمه اختصاری اعلام همبستگی کرد.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، مهدی موسوی و فاطمه اختصاری را به تحمل در مجموع ۱۹۸ ضربه شلاق و ۲۰ سال زندان محکوم کرده. اتهام این دو شاعر ایرانی توهین به مقدسات، نشر تصاویر غیر اخلاقی در اینترنت و روبوسی و دست دادن با نامحرم بوده است. مهدی موسوی و فاطمه اختصاری به حکم صادره اعتراض کرده اند، اما هنوز دادگاه تجدید نظر آن ها برگزار نشده. فاطمه اختصاری در این باره گفته است:

« فعلا ما دو نفر تا زمان آمدن پاسخ دادگاه تجدیدنظر با شبکه یا نشریات مختلف در این رابطه مصاحبه نخواهیم کرد و البته مطمئناً اگر این حکم ناعادلانه پابرجا بماند به طور مفصل بسیاری از ناگفته ها را به صورت عمومی مطرح خواهیم کرد.»

۲۷۰ نویسنده که از ۸۴ مرکز انجمن جهانی قلم از سراسر جهان در شهر کبک گرد آمده بودند، راهکارهای اعترض به حکم دو شاعر ایرانی را به بحث گذاشتند. جان رالستون سول، نویسنده کانادایی و رئیس انجمن جهانی قلم گفت: «اعضای انجمن جهانی قلم با دو شاعر ایرانی اعلام همبستگی کرده اند و خواهان لغو محکومیت آن ‌ها از سوی دادگاه انقلاب هستند.»

مهدی موسوی در شبکه های اجتماعی اعلام کرده که حکم دادگاه انقلاب پیش از شنیدن دفاعیات او صادر شده است. او در شعری که به این مناسبت سروده می‌نویسد:

یا بغض در کنار خیابان، یا گریه و فرار از ایران
یا خودکشیِ داخل زندان، پایان دادگاه من این است

گذرنامه مهدی موسوی و فاطمه اختصاری حدوداً اواسط آذر ماه سال گذشته در حالی که قصد داشتند برای شرکت در یک برنامه ادبی از ایران خارج شوند، ضبط شد. سپس آن ‌ها به دادسرا احضار شدند، اما به دادسرا مراجعه نکردند و سرانجام یکشنبه ۱۷ آذر بازداشت شدند. آن ‌ها تا ۲۳ دی سال گذشته در بند ۲-الف زندان اوین محبوس بودند.

در آن زمان یکی از سایت‌های نزدیک به محافل اطلاعاتی، این دو شاعر ایرانی را به آشنایی و دوستی با شاهین نجفی، برگزاری مهمانی‌های مختلط و برگزاری جلسات ادبی در سطح شهر تهران و در برخی از شهرستان‌ها و «گسترش ابتذال» و «تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی» متهم کرده بود.

فاطمه اختصاری در این باره گفته است: «هیچ یک از آثار مورد بحث و جنجالی شاهین نجفی از جمله ترانه  های نقی، مهدی، ترامادول، ممد نوبری و... سروده من و دکتر موسوی نبوده و اشعاری که چندین سال قبل از ما اجرا شده، اشعاری عاشقانه یا اجتماعی بوده که همگی در کتاب‌های ما به چاپ رسیده‌اند.»

کانون نویسندگان ایران هم در بیانیه ای محکومیت مهدی موسوی و فاطمه اختصاری به حبس های طولانی مدت را نکوهش کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.