ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«قراردادهای سفید امضا، بیشترین عامل اختلاف کارگر و کارفرما در ایران است»

بر پایه آمار‌ها بیش از ۵۵ درصد قراردادهای کارگران در ایران «سفید امضا» است.

رحمت‌الله پورموسی، دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، «بیشترین» عامل دعاوی میان کارگر و کارفرما را در مراجع حل اختلاف وجود قراردادهای سفید امضا دانست.

رحمت الله پورموسی، یکشنبه ۲۶ مهر، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که برخی کارفرمایان با «حقوق کمتر و بدون در نظر گرفتن مزایای قانونی» مانند «عائله‌مندی یا پاداش» نیروی کار استخدام می‌کنند و در ابتدای استخدام، قرارداد سفید امضا می‌بندند و به بهانه «حسن انجام کار»، سفته و چک می‌گیرند تا کارگر را از طرح شکایت در مراجع قضایی بازدارند.

وزارت کار ایران سال گذشته وعده داد که قرارداد سفید امضا حذف خواهد شد اما بر پایه آمار‌ها بیش از ۵۵ درصد قراردادهای کارگران در ایران «سفید امضا» است.

برخی از کارفرمایان با بستن قرارداد سفید امضا با کارگران این امکان را به خود می‌دهند که افزون بر بیمه نکردن آن‌ها هر زمان که خواستند آنان را اخراج کنند.

به گفته پورموسی، قراردادهای کار به «ابزاری برای کارفرمایان» تبدیل شده است و هر زمان که بخواهند از آن علیه کارگران استفاده و نیروی کار را به راحتی اخراج و قرارداد کار را فسخ می‌کنند.

پورموسی می‌گوید چون روند ثبت شکایت تا رسیدگی و به نتیجه رسیدن طولانی است، «کارگر مستأصل و درمانده‌ شده» و خود را درگیر یک پروسه طولانی نمی‌کند.

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار همچنین گفت که ۹۵ درصد کارگران در ایران دارای قرارداد موقت هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.