ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

من خوشگل تو نیستم: مزاحمت‌های جنسی در اینترنت

میا ماتسومیا، موسیقی‌دان مستقر در لس‌آنجلس تصمیم گرفته است که هرچه آزار و اذیت جنسی در فضای آنلاین دیده است را آشکار کند.

میا ماتسومیا، موسیقی‌دان مستقر در لس‌آنجلس، تصمیم گرفته است که هرچه آزار و اذیت جنسی در فضای آنلاین دیده را آشکار کند. او ده سال است که تصویر هر آنچه خشونت جنسی محسوب می‌شده را به شکل "اسکرین شات" گرفته است. حالا ۱۰۰۰ تصویر جمع شده و او خیال دارد همه آنها را به‌مرور زمان منتشر کند.

پرخاشگری، بیان آرزوها و نیازهای جنسی، بیان کنش‌های جنسی‌ای که دوست دارند با ماتسومیا داشته باشند؛ حجم جملاتی که خشونت جنسی محسوب می‌شوند بی‌شمار است. ماتسومیا آسیایی-آمریکایی و ویولونیست حرفه‌ای است؛ ترکیبی که خودش می‌گوید در فضای آنلاین "یک کابوس است."

سلفی با دوستان، کنسرت آخر، صبحانه با خانواده، او هیچ‌کدام از این تصاویر را نمی‌تواند با خیال راحت در فضای اینترنت به اشتراک بگذارد: "به نظر می‌رسد که پیامد انتشار تصاویر من، میزان عجیب‌وغریب و دیوانه‌واری از رفتار متجاوزانه است." او ادامه می‌دهد: "این چنین رفتارهایی در برابر هیچ فردی قابل قبول نیست."

پژوهش‌های بسیاری در مورد خشونت‌های جنسی در فضای اینترنت نشان می‌دهند که این پیام‌ها تنها کلمات نیستند و زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ماتسومیا اما امیدوار است که تصویر برهنه‌ای از این خشونت نشان دهد. او می‌خواهد که مخاطب دقیقاً همان پیامی که او دریافت کرده را بخواند و حس کند، تا متوجه شود که زندگی در فضای آنلاین برای کسانی که باید این آزارها را تحمل کنند چقدر دشوار است.

در این گزارش تصویری ترجمه برخی از پیام‌های خشونت‌آمیزی که ماتسومیا دریافت کرده است را می‌بینید:

ماتسومیا در اینستگرام نام کاربری خود را را "پرو مگنت" یا "جذب‌کننده مزاحم‌ها" گذاشته است. "پرو" اسم عامیانه‌ای است که از کلمه "پرورت" یا همان منحرف جنسی می‌آید اما در کلام عامیانه معنی مزاحم جنسی یافته است.

مزاحمت‌ها، آزار و اذیت‌ها و تماس‌های ناخواسته جنسی در فضای اینترنت مشکلی جدی‌اند. پژوهشی که سال ۲۰۱۴ توسط "سازمان پژوهش‌های اینترنتی پو" انجام‌شده نشان می‌دهد که ۸۵۰ هزار بزرگ‌سال ساکن ایالات متحده آمریکا هرساله قربانی خشونت‌های آنلاین هستند و بیشترشان هم زن هستند. ۴۰ درصد از زنانی که در این پژوهش شرکت کرده‌اند و در فضای آنلاین خشونت دیده‌اند، گفته‌اند که فردی که می‌شناختند و با او روابط داشته‌اند از طریق فضای اینترنت به آنها خشونت جنسی کرده است. ۳۸ درصد از زنانی که در فضای اینترنت خشونت دیده‌اند، گفته‌اند که این خشونت‌های جنسی در فضای آنلاین بسیار آزاردهنده بوده است.

پژوهش سازمان "پو" نشان می‌دهد که زنان جوان ۱۸-۲۴ سال بیشتر از بقیه زنان قربانی انواع خاصی از آزار و اذیت‌های جنسی‌اند. ۲۶ درصد از این زنان جوان مزاحم‌هایی دارند که مدام آنها را دنبال می‌کنند. ۲۵ درصد از آنها هدف آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، آمار تهدید به خشونت فیزیکی نیز در این گروه بالاست.

پژوهش‌های مشابه در بین فارسی‌زبانان اینترنت با توجه ویژه به خشونت جنسی وجود ندارد. اما زنانی و اقلیت‌های جنسی‌ای که کاربران شبکه جهانی اینترنت هستند و با زبان فارسی با دیگر کاربران در ارتباط‌اند، همه می‌توانند به‌مانند ماتسومیا شاهدان این خشونت‌ها باشند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Johnny Walker

    من چنین اعتقادی که شما میگویید ندارم. اما انسانهای مثل من و شما کم هستند؛ شما دارید به شکل ایده آلیستی فکر میکنید در حالیکه من دارم واقع بینانه نگاه میکنم؛ واقعا به نظر شما ما در چه دنیایی و در بین چه آدمهایی زندگی میکنیم؟؟ همه که مثل شما با فرهنگ و شعور نیستند. آدمهای مزخرف و پست تر از حیوان فراوانند و آن شخص باید این مساله را در نظر داشته باشد. این حق را دارد تا هر عکسی با هر ژستی از خود به اشتراک بگذارد اما به این شرط که واقع بین بوده و از نتیجه ی این عملش متعجب نشود.

  • نازلی

    جناب جانی والکر (دامت برکاته)، بعد هم هموطن‌ها با همین منطق شماست که هر روز داف‌ها را در خیابان‌های ایران "انگشت می‌کنند" و سر چهار راه ولیعصر هم به اقلیت‌های جنسی توهین می‌کنند... چون به نظر برخی از هموطنان متجاوز به حقوق دیگران، هرکی که مجمع تشخیص مصلحت مخ‌شان تشخیص بدهد کرم دارد مستحق تجاوز است.

  • نازلی

    جناب جانی والکر (دامت برکاته)، شما که بدتر از آخوندا منطق هرکی دامن کوتاه می‌پوشه تشریف می‌آورد در خیابان مستحق تجاوز جنسی است را به کار می‌برید؟ این موزیسین شناسه کاربری زندگی واقعی خودش که "پرو مگنت" نیست. این حساب که باز کرده که نشان دهد چقدر به او خشونت شده است در طی سال‌ها را، پرو مگنتنامگذاری کرده است. افزون بر این، چه ربطی دارد. هر انسانی با هر ریخت و قیافه‌ای و شمایلی و چه با لباسی و چه بدون لباس حق دارد در دنیای مجازی و واقعی نمود عمومی پیدا کند و کسی حق ندارد بدون رضایت با او وارد رابطه‌ای جنسی شود از هر شکلش. این دیگر تعریف ساده تجاوز است. اینکه بدون رضایت طرف مقابل با او وارد رابطه‌ای شوی که نمی‌خواهد و به آن تمایلی ندارد.

  • محمد ایرانی

    محرومیت و سرکوبهای جنسی که با افزیش سن ازدواج و توفعات دخترها برای ازداوج همراه مثل مهریه و خرجی و خانه و غیره، باعث انباشت عقده جنسی و بیماریهای روحی در بخش بزرگی از جامعه مردان مجرد شده است.

  • Johnny Walker

    واقعا بی معنیست! وقتی شما عکسی از خود که در آن ژست آنچنانی گرفته را در اینترنت منتشر میکنید و خواستار کامنت گذاشتن دیگران بر روی آن عکس هستید، چه توقعی دارید؟؟ نکند انتظار دارید طرف بیاید در مورد کمپوزیسیون و تئوری رنگ آن عکس نظر بدهد؟! همینطور شخصی که نام اکانت خود را "پرو مگنت" میگذارد، واقعا چه انتظاری دارد؟؟؟

  • مارین

    متأسفانه ایرانیا هم مستثنی نیستن از این قضیه ،وارد هر محیط مجازی که میشی باید هی بلاک کنی :(