ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کتابخانه سیار یک داستان‌نویس برای کودکان بامیان

صابر حسینی با دوچرخه‌اش ۲۰۰ جلد کتاب را در بین کودکان پنج روستای بامیان توزیع می‌کند. هدف او ترویج کتابخوانی و مبارزه با خشونت است.

صابر حسینی، داستان‌نویس افغانستانی یک کتابخانه سیار برای کودکان بامیانی به وجود آورده است. او با دوچرخه‌اش ۲۰۰ جلد کتاب را در بین کودکان پنج روستای بامیان توزیع می‌کند.

صابر حسینی، داستان‌نویس افغانستانی و کتابخانه سیارش

شبکه تلویزیونی تمدن گزارشی درباره این داستان‌نویس افغانستانی تهیه کرده. در دیگر رسانه‌های افغانستان هم این حرکت شهروندی بازتاب خوبی داشته است.

صابر حسینی کتاب‌ها را در جعبه‌ای که بر ترک دوچرخه‌اش نصب کرده قرار می‌دهد و سپس رکاب‌زنان از روستایی به روستایی دیگر می‌رود و کتاب‌ها را در اختیار کودکان علاقمند می‌گذارد. هدف او از توزیع کتاب بین کودکان بامیانی این است که فرهنگ کتابخوانی را در میان کودکان روستایی افزایش دهد و همچنین با خشونت مقابله کند.

این داستان‌نویس افغانستانی به رادیو آشنا گفته است: « ما اکنون روزانه نزدیک به ۲۰۰ طفل را زیر پوشش داریم که داستان‌های مختلف مناسب به سن اطفال را برایشان توزیع می‌کنیم.»

کودکان دو تا شش ساله بامیانی کتاب‌ها را در سه الی چهار روز مطالعه می‌کنند و دوباره به کتابخانه سیار صابر حسینی تحویل می‌دهند و کتاب تازه‌ای به امانت می‌گیرند.

کتاب‌های کتابخانه سیار صابر حسینی در زمینه شعر، سرنوشت بزرگان، داستان‌هایی برای کودکان و نقاشی است.

صابر حسینی، داستان‌نویس افغانستانی و کتابخانه سیارش

معصومه مادر دو کودک خردسال که معلم یکی از مدارس بامیان است به رادیو آشنا گفته: «مه یک طفل پنج ساله و یک طفل دو ساله دارم، همیشه در تلاش بودم تا کتاب و داستان‌هایی مناسب به سن کودکانم پیدا کرده آنان را به مطالعه تشویق نمایم اما هیچ امکانی نبود.»

ولایت بامیان در مرکز افغانستان واقع شده و به خاطر آثار تاریخی و باستانی‌اش که نمایانگر تنوع فرهنگی‌ست شهرت دارد. تخریب مجسمه‌های بودا در دره بامیان به فتوای ملاعمر در سال‌های گذشته نام این منطقه فرهنگی را با ترور و تعصب مذهبی درآمیخته بود.

صابر حسینی به رسانه‌های افغانستان گفته است که قصد دارد با همکاری بازرگانان و دولت افغانستان در ولایت بامیان بنیادی هم برای کودکان تأسیس کند و کتاب‌های بیشتری در اختیار کودکان قرار دهد.

«سلام‌وطندار» گزارش داده است که سالانه در افغانستان ۵۰ عنوان کتاب منتشر می‌شود و سرانه کتابخوانی در این کشور فقط یک دقیقه است. کسانی که به کتابخوانی علاقه دارند، از نظر مالی توانایی خرید کتاب را ندارند. آن‌ها که از نظر مالی می‌توانند کتاب بخرند، به کتابخوانی علاقه ندارند. در طول ۱۳ سال ریاست جمهوری حامد کرزی، کتاب‌های زیادی در عرصه‌های گوناگون به چاپ رسید، اما دولت وقت افغانستان سیاست فرهنگی مؤثری در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه تدوین نکرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.