ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتهام براندازی علیه دو روزنامه‌نگار ترک به خاطر یک تیتر

پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات، شکار روزنامه‌نگاران و منتقدان شروع شده است. دو عضو تحریریه مجله نقطه، به خاطر تیتر یک گزارش به تلاش برای کودتا متهم شده‌اند.

دولت ترکیه پس از پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات، شکار روزنامه‌نگاران و منتقدان را شروع کرد. دو عضو تحریریه مجله نقطه، به خاطر تیتر یک گزارش بازداشت شده‌اند.

حزب اسلامگرا و محافظه‌کار «آک‌پ» پس از فراغت از انتخابات پارلمانی و با اطمینان خاطر از پیروزی کسب شده، به شکار منتقدان روی آورده است. دو عضو هیات تحریریه هفته‌نامه «نقطه» به اتهام تلاش برای براندازی دستگیر شده‌اند. در توئیتر این مجله آمده که دستگیرشدگان منتظر دادگاه خود هستند.

دلیل بازداشت سردبیر و دبیر خبر «نقطه» تیتری بود که پس از اعلام پیروزی عدالت و توسعه در صفحه اول این روزنامه درج شده بود: «جنگ داخلی در ترکیه شروع می‌شود.»

این دو روزنامه‌نگار متهم شده‌اند به این که برای مبارزه‌ای مسلحانه علیه دولت فراخوان داده‌اند. اما این اتهام چندان معتبر به نظر نمی‌رسد زیرا نسخه‌های روزنامه به فوریت جمع‌آوری شده‌اند و وبسایت این روزنامه نیز مسدود شده است.

هیچیک از مقامات قضایی در استانبول توضیح نداده‌اند که مبنای چنین اتهامی چیست. روزنامه «حریت دیلی» می‌نویسد این دو روزنامه‌نگار اتهام کودتا را رد کرده‌اند.

مجله نقطه در ماه سپتامبر هم به خاطر یک عکس دستکاری شده از اردوغان مورد حمله قرار گرفت. در این فتوشاپ که در صفحه اول نقطه منتشر شد، اردوغان در حال سلفی گرفتن با تابوت سربازانی دیده می‌شد که در مقابله با پ‌ک‌ک کشته شده بودند.

دستگیری طرفداران فتح‌الله گولن

مقامات امنیتی ترکیه صبح سه‌شنبه سوم نوامبر، عملیاتی سراسری را نیز در ۱۸ استان ترکیه برای دستگیری ۴۴ افسر پلیس و کارمند ارشد دولت شروع کردند. خبرگزاری آنادولو نوشت اتهام این عده که طرفداران فتح‌الله گولن، رئیس «جنبش خدمت» هستند، تلاش برای کودتا علیه اردوغان عنوان شده است.

گولن همراه پیشین اردوغان و منتقد کنونی اوست و نفوذ بسیاری در افکار عمومی ترکیه به ویژه در دستگاه قضایی و پلیس دارد. بین او و اردوغان، پس از برملا شدن رسوایی‌های مالی عدالت و توسعه شکاف ایجاد شد.

پس از پیروزی انتخاباتی عدالت و توسعه، درگیری نیروهای دولتی با پیشمرگه‌های پ‌ک‌ک در شرق ترکیه تشدید شده است. خبرگزاری آلمان از کشته شدن سه تن از جوانان عضو پ‌ک‌ک طی درگیری با نیروهای امنیتی خبر می‌دهد. نیروی هوایی ترکیه نیز عملیاتی را بر فراز پایگاه‌های پ‌ک‌ک در شمال عراق انجام داده است.

مقامات حزب کارگران کردستان ترکیه، دولت اردوغان را متهم به تشدید کشمکش می‌کنند. حزب دمکراتیک خلق‌ها که به کردها نزدیک است، پس از انتخابات روز اول نوامبر، از دولت ترکیه خواست توافق آتش‌بس با پ‌ک‌ک را از نو به جریان بیندازد.

آتش‌بس میان دولت ترکیه و پ‌ک‌ک پس از سوءقصد سوروچ و بمباران مواضع این حزب در شمال عراق شکسته شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.