ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ایران مقام نخست فرسایش خاک را در جهان دارد»

عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران می‌گوید این کشور در زمینه مصرف آب‌های تجدیدپذیر و فرسایش خاک، مقام اول را در دنیا دارد.

عیسی کلانتری، مشاور معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران می‌گوید این کشور در زمینه مصرف آب‌های تجدیدپذیر و فرسایش خاک، مقام اول را در دنیا دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کلانتری در نشست «موانع سازمان حفاظت محیط زیست در حفظ محیط زیست ایران» گفت ایران پیش از این در زمینه فرسایش خاک در رتبه چهارم قرار داشت.

در چند سال اخیر، جنبه‌های تغییر کیفی و آلوده شدن منابع خاک در ایران بسیار افزایش یافته است.

آلودگی خاک ناشی از توسعه ناپایدار فعالیت‌های صنعتی، شهری، معدنی و کشاورزی است. استفاده وسیع از کود‌ها و آفت‌کش‌های شیمیایی از یک سو و رهاسازی گسترده پساب و فاضلاب‌های شهری که خود به‌شدت به انواع مواد شیمیایی مضر آلوده هستند و همچنین فعالیت‌های بسیار گسترده صنعتی و کشاورزی زمینه‌های تهدید منابع خاک را گسترده‌تر نموده است.

فروردین امسال هیأت دولت لایحه حفاظت از خاک را تصویب کرد. هدف اصلی از تصویب این لایحه، حفاظت خاک در برابر آلودگی‌ها و عوامل مختلف فرساینده و نابودکننده است.

کلانتری، وزیر پیشین جهاد کشاورزی در مورد وضعیت آب‌های زیرزمینی نیز هشدار داده و گفته است: «طبق مصوبه سازمان ملل متحد فقط حق داریم از ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم ولی امروز ۸۶ درصد از آب‌های تجدیدپذیر کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد یعنی ایران بالا‌ترین مصرف‌کننده آب‌های تجدیدپذیر در جهان است.»

به‌گفته عیسی کلانتری، در ۱۵ سال گذشته متوسط بارش کشور از ۲۴۷ میلی‌متر به ۲۲۱ میلی‌متر کاهش یافته و با این بارش‌های کم و غیرمؤثر و منابع آبی محدود «می‌خواهیم در تولید گوشت خودکفا شویم.»

او افزوده است: «مراتع کشور توسط ۱۱۰ میلیون دام غارت می‌شود.»

خشکسالی شدید و کاهش باران از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، باعث شده تا مقامات در مورد وضعیت آب و آینده آن ابراز نگرانی کنند.

به دلیل کاهش بارندگی و افزایش تبخیر، از میزان آب در دسترس (آب تجدید‌پذیر) به شدت کاسته شده است، به‌نحوی ‌که حجم آب‌های زیرزمینی ایران از ١٣٠ میلیارد مترمکعب در ۵۰ سال پیش به حدود ١١٠ میلیارد مترمکعب در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرا گرفته است. به‌گفته رحیم میدانی، معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو، این خشکسالی تا ۲۰ سال دیگر همچنان ادامه دارد. او می‌گوید بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    فرسایش خاک همانند فرسایش غیرت و فهم وشعور و تهی شدن مغزها در ایران والله یک نعمت اللهیه که توسط نماینده گان الله محترم به شکل و شمایل صحرای بی آب و علف کربلا در میاد و نعمتی هم برای امت اسلامیه که همگی شخصا" در صحرای کربلای آخوندی حضور داشته باشند چه از لحاظ گرما و گرسنگی و تشنگی و لازم نیست دیگه آخوندها از روی منبرهاشون شرح و تفاصیلی از صحرا کربلا براشون تعریف کنن !