ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: اصلاحات در قانون اساسی از اولویت برخوردار است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد اصلاحات قانون اساسی این کشور که قدرت بیشتری به او می‌دهد باید در اولویت کاری پارلمان جدید قرار گیرد .

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد اصلاحات قانون اساسی این کشور که قدرت بیشتری به او می‌دهد باید در اولویت کاری پارلمان جدید قرار گیرد.

به‌گزارش رویترز، اردوغان که روز چهارشنبه چهارم نوامبر / ۱۳ آبان در آنکارا سخن می‌گفت، روشن ساخت که احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه با رهبران اپوزیسیون مشورت خواهد کرد تا آن‌ها را برای این اصلاحات متقاعد سازد.

برای تصویب انجام اصلاحات در پارلمان ترکیه اکثریت آرای نمایندگان پارلمان کافی نیست و می‌بایست دو سوم آن‌ها با ایجاد این تغییرات موافق باشند. از این رو نمایندگان حزب حاکم «عدالت و توسعه» باید موافقت نمایندگان احزاب دیگر را با این اقدام جلب کنند.

چنانچه گفت‌وگوها به شکست انجامد رئیس جمهوری می‌تواند برگزاری همه‌پرسی درباره اصلاحات در قانون اساسی را فرابخواند.

حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات پیش‌هنگام پارلمانی به صورت غافلگیرکننده‌ای اکثریت مطلق آرا را به دست آورد. این حزب تقریباً نیمی از آرا را به دست آورد و ۹ درصد بیشتر از انتخابات ماه ژوئن کسب کرد. «عدالت و توسعه» ۳۱۷ کرسی در مجلسی ۵۵۰ نفری خواهد داشت.

پس از موفقیت حزب حاکم در انتخابات پارلمانی ترکیه، داود اوغلو نیز خواستار تغییر قانون اساسی شد و گفت: «از همه احزاب که به پارلمان راه یافته‌اند می‌خواهم با یک قانون اساسی جدید تفاهم داشته باشند.»

در همین حال ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه نیز روز چهارشنبه گفت: «درباره مسأله‌ای چون نظام ریاست جمهوری، نمی‌‌توان بدون مردم تصمیم گرفت، اگر لازمه سازوکار اصلاحات، برگزاری یک همه‌پرسی باشد، همه‌پرسی برگزار می‌کنیم.»

او افزود: «افزایش اختیارات رئیس جمهوری، ربطی به آینده شخصی رئیس جمهوری ما ندارد، زیرا او دیگر وارد کتاب‌های تاریخ شده است، هدف از این کار افزایش کارآیی نظام ترکیه تا حد امکان است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سیامک

    آخوند فوکول کراواتی بسیار خطرناک که از سادگی و نادانی مردمی که تنها به شکم مشغول هستند به نفع خویش بهره می برد تا بلند گوها و مناره های مساچد را تقویت نماید برای استقرار امپراطوری عثمانی اسلام عزیز

  • بهنام

    این شخص فاسد اسلامگرا با اقدامات کودتائی و تقلب توانست حائز شرایط شود و اکنون در صدد است تا در اولین قرصت کلیه مخالفان را کنار زده و قدرت پوشالی خود را گسترش دهد .

  • nader

    ولی فقیه ترکیه رویای قانونی کردن ولایت را کرده!