ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درباره بخش «اندیشه» زمانه

آیا مایلید با بخش اندیشه زمانه همکاری کنید؟ آیا می‌خواهید بدانید معیارهای گزینش مقاله برای این بخش چیست؟ توضیحاتی درباره این بخش.

بخش‌ اندیشه از بخش‌های قدیمی زمانه است و تصور می‌کنیم بتوانیم بگوییم که در طول زمان از اعتبار ویژه‌ای برخودار شده است: تعدد قلم در آن چشمگیر است، ضمن اینکه تعدادی نویسنده ثابت دارد؛ خوانندگان وفاداری هم دارد و وقتی به آمار کلیک‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مقالات این بخش معمولا جزو ۵۰ مقاله‌ای هستند که در طول هفته بیشترین خواننده را دارند.

در مورد نحوه گزینش مقاله برای این بخش سؤال می‌شود. نکته مهم در پاسخ به این پرسش این است که مقالات بخش اندیشه معمولا به سفارش ما نوشته نمی‌شوند. نویسنده مقاله‌اش را برای ما می‌فرستد و ما آن را می‌پذیریم اگر در آن استانداردهای مقاله‌نویسی نظری با دیدی آکادمیک رعایت شده باشد. البته سخت‌گیری ما در حد نشریات آکادمیک نیست و به این بسنده می‌کنیم که بنگریم آیا مقاله زبان و ساختار سالم و مناسبی دارد، آیا استدلالی پیش رفته و از دادن حکم‌های نامستدل خودداری کرده و مستند هست یا نه.

مقاله‌ای که رویکرد انتقادی به کسی یا اثری داشته باشد، پس فرستاده می‌شود اگر طعنه‌زن باشد، اگر تهمت بزند، و بدون استناد و استدلال حرفش را پیش برده باشد.

نکته مهم دیگر این است که ما از انتشار مقالاتی که پیشتر در جایی منتشر شده‌اند، معذوریم.

اما چه مقاله‌هایی را ترجیح می‌دهیم؟

ترجیح ما در بخش اندیشه انتشار مطالب نظری‌ای است که:

  • موضوع آنها بی‌ارتباط با مسائل ایران و دیگر جامعه‌های فارسی‌زبان  نباشد،
  • آموزنده و فکربرانگیز باشند،
  • روی یک مسئله متمرکز بمانند و از استناد پیاپی به این و آن خودداری کنند،
  • چندان تخصصی نباشند و خواننده علاقه‌مند به مسائل نظری اما بدون تخصص در فلسفه هم بتواند از آنها بهره گیرد.
  • چند قسمتی نباشند یا اگر نتوانند یکجا منتشر شوند، هر بخش آنها از استقلال نسبی برخوردار باشد و با مقدمه‌ای توضیح‌دهنده یا احیانا تکرارکننده نکات گفته شده آغاز شود تا خواننده بتواند بدون رجوع به بخش‌های دیگر از نوشته بهره‌مند شود،
  • اگر به کسی یا اثری انتقاد می‌کنند، انتقاد سرراستانه، غیر شخصی، معطوف به محتوا و استدلالی باشد.

بخش اندیشه یک بحثگاه آزاد است. در آن گزینش ایدئولوژیک صورت نمی‌گیرد.

مقالات این بخش پیش از انتشار طبعا بازخوانی شده و در صورت لزوم به صورت سبُکی ویرایش می‌شوند. منظور از سَبُک این است که معمولا تغییری در رسم الخط و اصطلاح‌گذاری مقاله نمی‌دهیم.

جدول نوبت انتشار در بخش اندیشه معمولا تا حدود دو ماه پر است. البته گاهی انتشار مقاله‌ای را جلو می‌اندازیم، اگر به موضوع آن به یک مسئله روز مربوط باشد.

از نویسندگانی که در حوزه نظری می‌نویسند درخواست می‌کنیم که با بخش اندیشه زمانه همکاری کنند. می‌توانید مطمئن باشید که در اینجا با خوانندگانی علاقه‌مند، تیزبین و سنجش‌گر مواجه خواهید شد.

بخش اندیشه زمانه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.