ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سرمایه‌گذاری‌های زیاد» ایران برای فیلترینگ هوشمند

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری گفت ایران سرمایه‌گذاری زیادی برای طرح فیلترینگ هوشمند کرده است اما «طرف مقابل» هم در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری گفت ایران سرمایه‌گذاری زیادی برای طرح فیلترینگ هوشمند کرده است اما «طرف مقابل» هم در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند.

آیا حکومت ایران میل‌اش برای کنترل هر چه بیشتر بر فضای دیجیتال را محقق خواهد کرد؟ ــ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمود واعظی روز دوشنبه ۱۸ آبان گفت: «هر چه ما در این حوزه تلاش می‌کنیم، آن‌ها هم در این حوزه پیشروی دارند و در کل می‌توان گفت که شاهد نوعی جنگ الکترونیک و قدرت‌نمایی در حوزه فن‌آوری هستیم.»

در فیلترینگ هوشمند به جای مسدود کردن کامل یک سایت، محتویات صفحات سایت پردازش شده و در صورت سازگار نبودن با الگوهای مورد پذیرش حکومت، از نمایش آن جلوگیری می‌شود.

واعظی افزود وزارت ارتباطات و فن‌آوری تلاش دارد از هر طریقی که ممکن است، چه از طریق فیلترینگ هوشمند و چه از طریق مذاکره با شرکت‌ها «صفحات غیراخلاقی» را از دسترس خارج کند.

برای فیلترینگ هوشمند، زمان شاخص مهمی است. تحلیل محتوا و تصمیم‌گیری برای نمایش یا عدم نمایش محتویات صفحات اینترنتی بایستی همزمان با درخواست کاربر برای دسترسی به این محتوا و مطابق با محتوای همان بخش درخواست شده و در همان زمان انجام شود.

وزیر ارتباطات از کوتاه شدن زمان برای فیلترینگ هوشمند یک «صفحه غیراخلاقی» اینستاگرام خبر داد و گفت: «مدت زمانی که برای حذف صفحات نامناسب صرف می‌شود از ۲۴ ساعت شروع شد و در گام بعد به ۱۲ ساعت رسید و اکنون طبق آن‌چه در آخرین اظهارنظرها به ما اعلام شده این رقم به شش ساعت رسیده است.»

او افزود: «البته باید این نکته را هم در نظر داشت که اگر به‌عنوان مثال یک عکس و تعداد صفحات محدودی با بینندگان محدود به نمایش گذاشته شود قطعاً برای رصد شدن آن مدتی زمان صرف می‌شود و برای خارج از دسترس کردن تمام این موارد باید به امکانات بسیاری دسترسی داشته باشیم.»

اجرای سانسور محتوایی در متون با کمترین چالش‌ها مواجه است و پیش از این نیز شرکت‌های غربی و هم‌پیمانان چینی امکانات اجرای آن را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده بودند، اما بخش پر چالش فیلترینگ هوشمند تحلیل محتوایی تصاویر، فیلم، و صدا است که بخش غالب اینترنت بوده و دقیقاً همین قسمت مورد توجه حکومت ایران است.

دانش فنی اجرای پروژه‌های سانسور متن در ایران پیش از این نیز وجود داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.