ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افغانستان، سرهای بریده و چالش تأمین امنیت شهروندان

هفت نفر در افغانستان سر بریده شده‌اند. فعالان اجتماعی در راهپیمایی اعتراضی کابل قول‌ها و وعده‌های حکومت برای تامین امنیت مردم را تکراری و غیر قابل باور دانستند.

مردم کابل در مراسم خاکسپاری هفت غیرنظامی که سرهاشان بریده شده، دست به اعتراض گسترده و مسالمت‌آمیز زدند. این موج اعتراض با وارد شدن اجساد هفت گروگان‌ هزاره شروع شد که گفته می‌شود در ولایت زابل به دست افرادی مسلح وابسته به گروه دولت اسلامی (داعش) سر بریده شده‌اند: تظاهرات کابل در اعتراض به سر بریدن گروگان‌های هزاره


یکی از قربانیان دختری ۹ ساله است.

راهپیمایی معترضان که روز چهارشنبه، یازدهم ماه نوامبر/ بیستم آبان برگزار شد، بزرگ‌ترین تظاهرات در کابل، پس از سرنگونی حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ بود و به گفته برگزار‌کنندگان آن قرار است در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

در این مراسم موج مرد و زن معترض هفت تابوت را بر شانه‌های خود گرفتند و به سوی محوطه ارگ ریاست‌جمهوری روان شدند.

در بین گروگان‌های سر از تن جدا شده، دو زن و یک دختر خردسال بوده‌اند که تصاویر آن‌ها در دست معترضان بود. فعالان اجتماعی کابل این تظاهرات را نشانگر وحدت واقعی ملت افغانستان می‌دانند.

موج معترضان وارد محوطه ارگ ریاست‌جمهوری شدند و با وجود این‌که اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، از طریق شبکه تلویزیون ملی به مردم قول داده بود مصمم است انتقام خون هموطنان خود را بگیرد و از آن‌ها خواهش کرده بود «جلوی احساسات خود را بگیرند»، اما مردم معترض همچنان به اعتراض خود ادامه دادند و از در و دیوار بنای ارگ بالا رفتند، دروازه‌ها را گشودند و تابوت‌ها را وارد محوطه کردند.

خواسته آن‌ها پایان دادن به خشونت و قتل مردم بی‌گناه و تامین امنیت در کشور بود. این قولی‌ست که سران حکومت وحدت ملی در کارزار‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به مردم کشور داده‌اند.

مختار پدرام، از فعالان اجتماعی که در این اعتراض شرکت کرده است، به رادیو زمانه می‌گوید که این قول و وعده‌های حکومت افغانستان برای مردم تکراری شده و مردم دیگر این حرف‌ها را باور ندارند.

گفت‌وگو با مختار پدرام را از اینجا بشنوید:

سر بریدن هفت نفر از گروگان‌های هزاره‌تبار در ولایت زابل در حالی رخ می‌دهد که هفته گذشته دولت آلمان کشور افغانستان را در مقایسه با سوریه نسبتا امن قلمداد کرد و گفت که برنامه دارد برخی از پناهجویان افغانستانی را به کشور خود برگرداند: بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان: آری یا نه؟

زهرا موسوی، از کنشگران اجتماعی در آلمان، در گفت‌وگو با رادیو زمانه می‌گوید که این سیاست تبعیض علیه پناهجویان افغانستانی قانونی و منصفانه نیست و آن‌ها برنامه دارند که موج تازه اعتراض‌ها را در خاک آلمان راه بیندازند و از اخراج پناهجویان افغانستانی جلوگیری کنند.

زهرا موسوی درباره اعتراض‌های گسترده در کابل هم می‌گوید که با وجود خالی بودن جای او و فعالان جوانی مثل او در صفوف اول این تظاهرات، فعالیت‌های آن‌ها در خارج از کشور نیز دور و بی‌ارتباط با فعالان داخلی افغانستان نیست.

گفت‌وگو با زهرا موسوی را از اینجا بشنوید:

روز سه‌شنبه دهم نوامبر/ نوزدهم آبان، با وجود مخالفت حکومت محلی زابل، تابوت هفت گروگان سر بریده شده به کابل آمد. قرار است این اجساد در کابل به خاک سپرده شوند و محل دفن آن‌ها را «تپه شهدا» نامگذاری کنند.

مختار پدرام می‌گوید که خشم مردم با این یک روز اعتراض از بین نمی‌رود و آن‌ها مصمم هستند در روزهای آینده هم به خیابان‌های بیایند و حکومت وحدت ملی را وادار کنند برای تامین امنیت مردم کشور اقدام جدی انجام دهد.

این در حالی‌ست که خبرها از کابل از به خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها و شلیک هوایی پلیس حکایت دارد: شلیک پلیس افغانستان در تظاهرات مخالفان خشونت در کابل

سرما، اعتراض و حضور گسترده زنان

با وجود باران و سرما، مردم معترض تا عصر روز چهارشنبه در محوطه ارگ ریاست‌جمهوری در کابل منتظر ماندند تا نمایندگان‌شان از جلسه گفت‌وگو با سران حکومت وحدت ملی بیرون بیایند. قبل از این برخی نمایندگان از ارگ ریاست جمهوری تلاش کردند مردم معترض را به آرامش دعوت کنند اما آن‌ها خواهان مذاکره با سران حکومت شدند. مراد علی مراد، معاون ستاد ارتش قبل از سخنرانی اشرف غنی، رئیس‌جمهوری با تظاهرکنندگان صحبت کرد اما به جایی نرسید.


در تظاهرات امروز، زنان کابل خلاف عرف رایج و برای دومین بار، تابوت بر دوش کشیدند. آن‌ها پیشتر تابوت فرخنده را بر دوش گرفته بودند و حالا تابوت شکریه، دختر خردسالی که سرش همراه با شش نفر دیگر بریده شده. شمار زنان در این تظاهرات کاملا چشمگیر و بیشتر از هر تظاهرات قبلی‌ بود.


زمینه اعتراض‌ها از شب قبل (دهم نوامبر) با روشن کردن شمع برای کشته‌شدگان و قربانیان ناامنی‌های اخیر در کشور شروع شد. در ادامه کاربران افغانستانی شبکه‌های اجتماعی عکس شکریه دختر خردسال سر بریده شده را دست به دست کردند و هنوز نیز عکس پروفایل‌های بسیاری از کاربران افغانستانی عکس شکریه است.

اعتراض‌های گسترده محدود به کابل نبوده و از روز سه‌شنبه گزارش‌های متعددی از اعتراض‌ها در ولایات مختلف افغانستان منتشر شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.