ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت ۱۶ بهایی و پلمپ ۱۵ واحد صنفی بهاییان

یک شهروند بهایی گفته است که پلمپ مغازه‌ها احتمالا به این دلیل بوده که صاحبان‌شان در یک روز تعطیل بهایی، مغازه‌های‌شان را تعطیل کرده‌ بودند. علت بازداشت‌ها اما مشخص نیست.

از ایران خبر می‌رسد ۱۶ شهروند بهایی در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

ماموران وزرات اطلاعات صبح روز يک‌شنبه ٢٤ آبان با مراجعه به خانه‌های برخی شهروندان بهایی در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد، ۱۶ نفر را بازداشت کرده‌اند.

فشارها بر بهاییان در ایران در طول سال‌ها گذشته افزایش یافته است

اسامی افراد بازداشت شده از این قرار است:

تهران: صهبا فرنوش، نگار باقري، نوا منجذب، ياور حقيقت، نويد اقدسي و هليا مشتاق.

اصفهان: كيوان و پروين نيک‌آيين. يگانه آگاهي، متين جانميان، عرشيا روحانی، نويد همت.

مشهد: ساناز اسحاقی، نيكا پاكزادان، فرزانه دانشگری و نغمه ذبيحيان.

درباره علت بازداشت این افراد خبری منتشر نشده است.

از سوی دیگر اداره اماکن نیروی انتظامی، ۱۵ واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی را در شهر‌های ساری، قائم‌شهر و تنکابن استان مازندران، پلمپ کرد.

یک شهروند بهایی در ایران با تایید این خبر به ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (خبرگزاری هرانا)، گفته است که پلمپ کردن این مغازه‌ها احتمالا به این دلیل است که صاحبان آن‌ها، روز شنبه ۲۳ آبان، مغازه‌های‌شان را تعطیل کرده‌ بودند.

شنبه گذشته یکی از تعطیلات مذهبی بهاییان بوده و صاحبان بهایی مغازه‌های پلمپ شده هم به آیین خود عمل کرده و مغازه‌های‌شان را باز نکرده بودند.

به گفته این شهروند بهایی در آیین بهاییت، ۹ روز تعطیل مذهبى وجود دارد که گاهی با تعطیلات رسمى در تقویم ایران همزمان نیستند: «در آیین بهایی، کسب و کار در این روز‌ها جایز نیست و بهاییان این روز‌ها را تعطیل ‌‌مى‌کنند، اما اداره اماکن مى‌گوید حق تعطیل کردن کار در این روز‌ها را ندارید و بهایى‌ها هم قبول نمی‌کنند.»

اسامی شهروندان بهایی صاحب واحدهای صنفی پلمپ شده، در خبرگزاری هرانا به این شرح منتشر شده است: در شهر ساری، اشکان خلیلی (سیم پیچی)، بهزاد ذبیحی (عینک فروشی)، بزرگمهر حر (عینک فروشی) و هوشمند گلی (پوشاک).

در قائم‌شهر، نیما نوع‌خواه (اسباب‌بازی فروشی)، سهراب لقایی (عینک فروشی)، سهیل حق‌دوست (عینک فروشی)، فرزاد ثابتی (آپاراتی)، نیما میری (آرایشی و بهداشتی) و چنگیز درخشانیان (آرایشی و پزشکی).
در شهر تنکابن، امید قادری (فروشنده دزدگیر)، فرهاد تقی‌پور (فروشنده و نصاب کولر)، روح‌الله ایقانی (تعمیرکار یخچال)، میشل و آرمین اسماعیل‌پور (فروشنده و نصاب کولر).

پلمپ محل کار شهروندان بهایی از جمله اقداماتی‌‌ست که اداره اماکن پیش از این نیز بارها انجام داده است: محل کسب سه شهروند بهایی در تنکابن پلمپ شد، محل کسب دو شهروند بهایی در کرج پلمپ شد و ....

۳۲ واحد صنفی بهاییان در شهر ساری هم در شش ماه اول سال جاری پلمپ بوده است. همچنین تعطیل کردن ۵۰ محل کسب در کرمان، ۲۳ محل کسب در رفسنجان، شش محل کسب در جیرفت، شش محل کسب در نشتارود تنکابن و چندین محل کسب و کار دیگر در یزد، قائم‌شهر، ویلاشهر و نجف‌آباد، نمونه‌هایی از ادامه فشارهای اقتصادی بر بهاییان ایران در سال گذشته است. فشارهایی که از ابتدای قدرت‌ گرفتن جمهوری اسلامی، آغاز شده است.

هرانا با بررسی آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۸ قانون نظام صنفی نوشته است که تعطیلی غیرمجاز واحدهای صنفی در صورتی مشمول پیگیری است که اولا بیش از ۱۵ روز باشد و ثانیا بدون اطلاع مراجع رسمی باشد، «در حالی‌که جمع کل تعطیلات رسمی مذهبی بهاییان از ۱۵ روز در کل سال کمتر است و شهروندان بهایی بار‌ها موضوع تعطیلات رسمی و مذهبی خود را با مراجع ذیربط در میان گذاشته‌اند.»

در چند سال گذشته، گزارش‌هایی از تشدید فشارهای امنیتی بر بهاییان در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است.

از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی بهاییان زیادی از محل کارشان اخراج یا از تحصیل منع شده‌اند.

به گفته جامعه بین‌المللی بهایی، در دوران پس از انقلاب در ایران، حدود ۲۰۰ بهایی اعدام شده‌اند و ١۵ نفر هم ناپدید شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عباس

    هر موقع اخبار آزار و اذیت بهائیان رو میخوانم ، قلبم بشدت فشرده و غمگین میشود.