ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترورهای پاریس چه پیامدهایی خواهند داشت؟

ایرج ادیب‌زاده- فرانسه دیگر همان فرانسه‌ای نخواهد بود که پیش از حملات مرگبار ۱۳نوامبر بود. عواقب سیاسی این حملات گسترده خواهد بود. اولاند خواستار تمدید وضعیت اضطراری شد.

سه روز پس از حملات مرگبار پاریس، فرانسه در ظهر دوشنبه ۱۶ نوامبر، به مدت یک دقیقه در  سکوت فرو رفت. در مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و شرکت‌ها و در شهرهای کوچک و بزرگ این کشور، فرانسوی‌ها به یاد قربانیان حملات تروریستی جمعه و برای فراموشی بربریت، یک دقیقه سکوت کردند.

روز دوشنبه همچنین کنگره ورسای با حضور نمایندگان مجلس ملی و سنای فرانسه تشکیل شد. در این کنگره فرانسوا اولاند خواستار همبستگی ملی  فرانسویان و هم‌چنین تمدید سه ماهه وضعیت اضطراری در کشور شد.

روز دوشنبه، هویت پنج تروریست انتحاری نیز توسط دادستان پاریس اعلام شد. هشت نفر از مهاجمان توسط پلیس یا انفجار کمربندهای انتحاری‌شان کشته شده‌اند. یکی از آنها، صلاح عبدالسلام ناپدید شده و پلیس بین‌المللی در تعقیب اوست. او نقش تدارک کننده را داشت و اتومبیل سیاه رنگ پولو را که سه تروریست در مقابل تالار باتاکلان از آن پیاده شدند و حاضران را به گلوله بستند، او از بلژیک اجاره کرده بود.

روز دوشنبه پلیس ضد ترور فرانسه طی ۱۵۰یورش در شهرهای مختلف فرانسه از جمله در لیون، تولوز و گرونوبل، ۴۰ مظنون را بازداشت کرد. خبرگزاری فرانسه از کشف سلاح از جمله «آر پی جی» نزد این افراد خبر داد. ده هواپیمای جنگی فرانسه نیز در شامگاه یکشنبه به مواضع از جمله یک پایگاه آموزشی داعش در شهر رقه بمب ریختند. ده هزار سرباز ارتش در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه به گشت زنی مشغولند.

فرانسه دیگر همان فرانسه‌ای نخواهد بود که پیش از حملات مرگبار ۱۳نوامبر بود. عواقب سیاسی این حملات که ده ماه پس از حملات تروریستی ژانویه گذشته به دفتر مجله شارلی ابدو و کشته شدن روزنامه‌نگاران صورت گرفته، گسترده خواهد بود.

رادیو زمانه در باره این رویدادها پرسش‌هایی را  با دو کارشناس سیاسی و اجتماعی ساکن پاریس، شاهین فاطمی رییس دانشکده بازرگانی و اقتصاد دانشگاه آمریکایی پاریس  و محمد صدیق یزدچی نویسنده و فیلسوف  در میان می‌گذارد. دو  ایرانی ساکن پاریس، سوسن ضیایی و سیما مرشاک نیز از مشاهدات خود در زمان وقوع حملات می‌گویند.

پرسش‌های رادیو زمانه به این قرارند:

ترور بزرگ چه تأثیری روی افکار عمومی داشته است؟

از میان ایرانیان به چه واکنش‌هایی برخورده‌اید؟

پیامد این ترور بزرگ برای سیاست و جامعه فرانسه چیست؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.