ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برای نخستین بار: انتشار دو میلیون کتاب درسی در کابل

شهزاده سمرقندی - سخنگوی وزارت معارف در گفت‌و گو با رادیو زمانه اعلام کرد که کتاب‌های درسی در ایران منتشر نشده. در تألیف این کتاب‌ها تفکیک جنسیتی اعمال نشده است.

سخنگوی وزارت معارف افغانستان می‌گوید برای اولین بار است که بیش از دو میلیون کتاب درسی در کابل چاپ شده است. او می‌گوید سال گذشته دولت افغانستان برای آماده‌سازی و انتشار کتاب‌های درسی برای دانش‌آموزان افغانستانی حدود ۴۵ میلیون دلار هزینه کرده است.

مجیب مهرداد، سخنگوی وزارت معارف (آموزش و پرورش) افغانستان به رادیو زمانه گفت جریان توزیع این کتاب‌ها شروع شده و قرار است به ۱۳ ولایت کشور تحویل داده شود. او می‌گوید کتاب‌های درسی در ماه‌های زمستان چاپ می‌شوند و پیش از امتحان‌های نهایی در مکاتب توزیع می‌شوند تا دانش‌آموزان بتوانند قبل از سال تحصیلی بعد با درس‌ها و موضوع‌های سال آینده آشنایی پیدا کنند.

دو میلیون کتاب درسی که امسال برای اولین بار در کابل چاپ شده به ۲۰ میلیون کتاب دیگر که در کشورهای هند و ویتنام به چاپ رسیده اضافه می‌شود. این کتاب‌های درسی در حال انتقال به داخل کشور است. آقای مهرداد می‌گوید جریان توزیع این کتاب‌ها زمان‌بر است و با اینکه مشکلاتی در مناطق دوردست و کوهستانی وجود دارد اما وضع جاده‌ها از لحاظ امنیتی بهتر شده و خطرات قبلی که در زمان طالبان وجود داشت برطرف شده است.

با این که در انتشار و توزیع کتاب‌ها مشکل امنیتی وجود ندارد اما مکاتب دخترانه هم‌چنان در افغانستان ناامن است و گزارش‌هایی از مسموم سازی دختران و تهدیدهای طالبان به دانش‌آموزان مکاتب دخترانه به عنوان یک معضل اجتماعی منتشر شده است. به گفته آقای مهرداد ۴۰ درصد دانش‌آموزان افغانستان را دختران تشکل می‌دهند. او می‌گوید با اینکه مکاتب دخترانه و پسرانه جداست اما از لحاظ محتوایی کتاب‌های درسی تفکیک جنسیتی صورت نمی‌گیرد و تمام مثال‌ها و آموزش بر اساس استانداردهای رایج، هر سه سال بازرسی و بازنویسی می‌شوند.

در سال‌های گذشته بخشی از کتاب‌های آموزشی مکاتب افغانستان در ایران چاپ می‌شد. آقای مهرداد می‌گوید که کتاب‌های درسی دانش‌آموزان مکاتب میانه افغانستان امسال در ایران منتشر نشده است.

چندی پیش خبرگزاری فارس به نقل از «باختر» گزارش داده بود که «۱۰ هزارو ۵۰۰ جلد کتاب درسی اساتید دانشگاه‌های کشور که با همکاری سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی ایران چاپ شده، به وزارت تحصیلات عالی تحویل داده شد».

به گفت‌وگوی مجیب مهرداد گوش دهید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داریوش

    ما میتوانیم کامپیوترهای کارکرده خود را که دیگر استفاده نمی‌کنیم به مردم افغانستان هدیه کنیم تا بتوانند تمامی کتابها را بری روی یک لوح فشرده داشته باشند. به خصوص در مناطقی که طالبان هراس افکنی میکند و خانواده‌ها ممکن است هراسی از فرستادن دختران خود به مدرسه داشته باشند. بی‌شک بالا رفتن سواد در افغانستان به نفع همه ماست.