ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساخت و ساز یک عمارت بلندمرتبه در حریم ارگ کریمخان متوقف شد

مالک مجوز ساخت هتل به ارتفاع ۵۰ متر را از شهرداری شیراز دریافت کرده بود. اکنون یک بنای مرتفع نیمه‌ساخته در کنار ارگ کریمخان قرار گرفته. سرنوشت آن هم معلوم نیست.

بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، ساخت و ساز عمارت بلندمرتبه هتل آسمان که بر سر ارگ کریمخان سایه انداخته بود متوقف شد. این عمارت در دست ساخت پلمب شده است.

هتل آسمان در حریم منظری ارگ کریمخان

ابتدا قرار بود هتل آسمان با ۱۴ طبقه در نزدیکی ارگ کریمخان در خیابان رودکی شیراز ساخته شود. حمید سجادیان، مالک عمارت اما تخلف کرد و چهار طبقه به این عمارت اضافه کرد و به این ترتیب حریم منظری ارگ کریمخان را به خطر انداخت.

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد و در دوره سلطنت سلسله زندیه، در فاصله بین سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی ساخته شده و اکنون به عنوان «موزه بزرگ فارس» از آن استفاده می‌شود. این بنای تاریخی یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایران است.

در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی آمده است: «‌ضروری است ضمن تعدیل ارتفاع هتل آسمان به میزان ۱۴ طبقه، نسبت به لغو مجوزهای صادره مازاد اقدام شود و از ادامه فعالیت احداث و تکمیل طبقات فوقانی پروژه ممانعت به عمل آید.»

حمید سجادیان، مالک هتل آسمان اما از پذیرش این مصوبه خودداری کرده و گفته بود که برای افزایش ارتفاع هتل آسمان مجوزهای لازم را از شهرداری شیراز و میراث فرهنگی در دولت محمود احمدی‌نژاد دریافت کرده است. او گفته بود: « «چگونه است که تمامی نهاد‌ها و رسانه‌ها از کریمخانی که سال‌ها قبل مرده است حمایت می‌کنند اما از سرمایه‌گذاری که هم‌اکنون حی و حاضر است حمایت نمی‌کنند؟»

معلوم نیست سرنوشت این بنای نیمه‌ساز مرتفع در کنار ارگ کریمخان چه خواهد شد. مالک هتل آسمان به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: «به‌ خاطر رفتار و ادبیات مسئولان و رسانه‌ها در یک سال و نیم گذشته، نه تنها هتل‌سازی و احداث هتل آسمان و سه هتل دیگر را‌‌ رها می‌کنم که از رشته هتل‌داری و هتل‌سازی انصراف می‌دهم.»

ارگ کریمخان سال‌هاست که در محاصره دکل‌ها و عمارت‌های بلندمرتبه قرار گرفته. هتل آسمان با ارتفاع ۵۰ متر اما بلندترین عمارت در حریم منظری ارگ کریمخان است.

از وقتی که دولت حسن روحانی بر سر کار آمده تعداد گردشگران در ایران به پنج میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. دولت در نظر دارد در طی ۱۰ سال تعداد گردشگران را به ۲۵ میلیون نفر افزایش دهد. هتل‌سازان امید دارند با رفع تحریم‌ها، گردشگران خارجی بتوانند با کارت‌های اعتباری‌شان هزینه اقامت در هتل‌ها را بپردازند. به همین جهت و به خاطر چشم‌انداز افزایش تعداد گردشگران خارجی، هتل‌سازی در ایران و به ویژه در مناطقی که از جاذبه‌های تاریخی برخوردار است رونق گرفته است.

شهرداری استان فارس، سازمان میراث‌فرهنگی، دفتر فنی استانداری فارس و سازمان بازرسی کل کشور پرونده هتل آسمان را بررسی کرده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.