ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فجایع آب ‌و هوایی در جهان: ۶۰۰ هزار کشته در ۲۰ سال

سازمان ملل اعلام کرد که فجایع آب ‌و هوایی بیش از پیش جان انسان‌ها را می‌گیرد. بر این اساس در ۲۰ سال اخیر ۶۰۰ هزار نفر بر اثر این فجایع جان خود را از دست داده‌اند. سازمان ملل می‌گوید باید در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی در پاریس توافقی در این زمینه حاصل شود.

سازمان ملل اعلام کرد که فجایع آب ‌و هوایی بیش از پیش جان انسان‌ها را می‌گیرد. بر این اساس در ۲۰ سال اخیر ۶۰۰ هزار نفر بر اثر این فجایع جان خود را از دست داده‌اند. سازمان ملل می‌گوید باید در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی در پاریس توافقی در این زمینه حاصل شود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر سازمان ملل برای کاهش خطرپذیری بلایا (Unisdr) روز دوشنبه ۲۳ نوامبر / ۲ آذر در گزارشی اعلام کرد که از سال ۱۹۹۵ «فجایع آب ‌و هوایی جان ۶۰۶ هزار نفر را گرفته که به‌طور میانگین سالانه ۳۰ هزار کشته می‌شود.»

همچنین افزون بر این ۴,۱ میلیارد نفر بر اثر این فجایع یا زخمی شده‌اند یا بی‌خانمان و یا به کمک‌های فوری نیاز پیدا کرده‌اند.

۸۹ درصد از این کشته‌شدگان در کشورهای کم‌درآمد بوده‌اند و این کشورها ضرر و زیانی معادل ۱,۹ میلیارد دلار (۱,۸ میلیارد یورو) دیده‌اند.

مارگارتا والستروم، مدیر دفتر سازمان ملل برای کاهش خطرپذیری بلایا در این‌باره گفت: «مضمون این گزارش تأکید می‌کند که تا چه اندازه رسیدن به توافقی تازه در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی پاریس (COP21) در ماه دسامبر پراهمیت است.»

کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی از ۳۰ نوامبر (۹ آذر) تا ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) در منطقه «بورژه» واقع در شمال پاریس برگزار خواهد شد. هدف این کنفرانس دستیابی به توافق ۱۹۵ کشور، با نظارت سازمان ملل، بر سر کاهش گرمایش زمین است.

نشست پاریس قصد دارد کاهش میزان گرمایش هوا به اندازه دو درجه سانتی‌گراد را به امضای سران کشورهای جهان برساند.

مارگارتا والستروم با فراخواندن کشورها به کاهش گازهای گلخانه‌ای، بهبود شهرنشینی در قلمرو خود و جلوگیری از تخریب محیط زیست، گفت: «تغییرات و تنوع آب و هوایی و پدیده‌های اقلیمی تهدیدی برای ریشه‌کن کردن فقر شدید در جهان است.»

در این گزارش که تنها به ۲۰ سال اخیر اشاره کرده آمده است: «فجایع آب و هوایی به دلیل افزایش تعداد سیل‌ها و طوفان‌ها بیش از پیش تکرار می‌شوند.»

سازمان ملل گفته است این افزایش «در دهه‌های آینده» نیز ادامه خواهد داشت اگرچه دانشمندان هنوز قادر به تشخیص آن نیستند که افزایش این پدیده‌ها و تغییرات آب و هوایی تا چه اندازه خواهد بود.

سیل‌ها تنها ۴۷ درصد فجایع طبیعی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ را شامل می‌شوند و بر زندگی ۲,۳ میلیارد نفر که ۹۵ درصد آن‌ها در آسیا به‌سر می‌برند، تأثیر گذاشته است.

طوفان‌ها اگرچه تعداد کمتری داشتند اما مرگبارتر بوده‌اند. ۲۴۲ هزار نفر بر اثر طوفان‌ها کشته شده‌اند.

در مجموع آمریکا و چین به‌دلیل وسعت قلمروشان بیشترین فجایع طبیعی را از سال ۱۹۹۵ تا کنون ثبت کرده‌اند اما این فجایع بیشتر از هر جایی بر مردم چین و هند تأثیر منفی گذاشته است. پس از این دو کشور، بنگلادش، فیلیپین و تایلند قرار دارند. در قاره آمریکا بیشترین مردمی که آسیب دیده‌اند برزیلی‌ها و در آفریقا، کنیایی‌هاو اتیوپی‌ها هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.