ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چاله‌ها و شکاف‌های عمیق در استان فارس به دلیل برداشت بی‌رویه آب

طهمورث یوسفی، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب ایران گفت به دلیل برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی، در حوالی چند روستای استان فارس چاله‌ها و شکاف‌های عمیقی ایجاد شده است.

طهمورث یوسفی، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب ایران گفت به دلیل برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی، در حوالی چند روستای استان فارس چاله‌ها و شکاف‌های عمیقی ایجاد شده است.

یوسفی، امروز چهارشنبه چهارم آذر به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: «ظواهر امر نشانگر آن است که این فروچاله بر اثر برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی به‌وجود آمده، علاوه بر خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی علت دیگر این شکاف‌ها و فروچاله‌ها، قرار داشتن این مناطق روی گسل فعال است که حرکت آن‌ها بر سرعت این خردشدگی می‌افزاید.»

این فروچاله‌ به عرض ۴۵ و عمق ۱۰۰ متر در حاشیه روستای «چاه دراز» در دشت «ایج» شهرستان استهبان به وجود آمده است.

محمدمهدی شرفی، فرماندار استهبان هم گفت به دلیل به‌وجود آمدن این شکاف عمیق، مسیر ارتباطی این روستا مسدود شده است.

به‌گفته او، شنیده شدن صدای مهیبی در درون این فروچاله به فاصله زمانی هر ۱۰ دقیقه یک بار در روزهای اخیر موجب هراس ساکنان این روستا شده است.

فرماندار استهبان افزود: «قسمتی از جاده این روستا شکاف برداشته و به همین علت خودرو‌ها از تردد در این مسیر واهمه دارند و فرزندان روستاییان برای سوارشدن به سرویس مدرسه ناچارند که روزانه یک هزار و ۵۰۰ متر پیاده‌روی کنند.»

این فروچاله‌ هشتم آبان سال جاری به‌وجود آمده و در روزهای اخیر قطر آن افزایش یافته است.

حسن فیاض‌پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس اعلام کرد که به دنبال این رویداد، دو تیم کارشناسی متشکل از کارشناسان مجموعه‌های زمین‌شناسی کشور و استان، دانشگاه شیراز و مدیریت بحران به شهرستان‌های استهبان (روستای چاه دراز) و فسا (روستای دیندارلو) اعزام شده‌اند.

به‌گفته مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور، «تنها راهکار اولیه» جلوگیری از ادامه گسترش این شکاف ممنوع شدن برداشت آب از دشت‌های «ایج» و «شش ده قربلاغ» مشرف به این منطقه است.

برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی در ایران باعث شده تا در بعضی از دشت‌ها، چاله‌ها و شکاف‌هایی با عرض یک تا دو متر و عمق چندین متر در سطح زمین شکل بگیرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • م

    ای بابا... خامنه ای و دار و دسته ی دزدش بر منسب قدرت باشن آب میخوایم چکار؟ زمین حاصلخیز میخوایم چکار؟ کشاورزی میخوایم چکار؟ کون لق مردم و محیط زیست، پاینده باد بیت رهبری