ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

• دیدگاه

مسلمانان را به حیوانات خطرناک و سگ هار تبدیل نسازیم

اکبر گنجی – مدعیاتی در مورد مسلمانان طرح می‌شود که از نظر علمی نادرست، از نظر اخلاقی ناروا و از نظر عملی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به فجایعی که نازی‌ها آفریدند منتهی شود.

به دنبال فاجعه تروریستی پاریس توسط داعش، شاهد موج جدیدی از اسلام ستیزی خطرناک هستیم. مدعیاتی طرح می‌شود که از نظر علمی نادرست، از نظر اخلاقی ناروا و از نظر عملی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به فجایعی که نازی‌ها آفریدند منتهی شود.

بنجامین نتانیاهو در یک کنفرانس بین‌المللی با حضور سفیر فرانسه در تل‌آویو، در ۱۹نوامبر ۲۰۱۵ - مسلمانان را به "حیوانات خطرناک" تشبیه کرد و گفت :"حیواناتی وحشی از میان مسلمانان در شهرهای ما حضور دارند و باید به صورت متحد آنها را شکست دهیم. آنها همان پیروان افراط‌ گرای اسلام هستند."

بن کارسون در ۱۳ نوامبر خواستار اقدام کنگره برای ممنوعیت ورود پناهجویان از کشورهای خاورمیانه به آمریکا شد و گفت که "ما باید این موضوع را به رسمیت بشناسیم که جنبش جهانی اسلامی یک تهدید موجودیتی است". بن کارسون در ۲۰ نوامبر در مخالفت با ورود مهاجران مسلمان سوری به آمریکا، آنها را به "سگ هار" تشبیه کرد و گفت :"مسلم است که اگر یک سگ هار در حوالی خانه شما پرسه بزند، شما رفتار خوبی با او نخواهید داشت [و از او دوری خواهید کرد] و این نشانه خرد شما است."

الی بن داهان معاون وزیر دفاع اسرائیل فلسطینی‌ها را "حیوان" خوانده است. رافائل ایتان- سرپرست نیروهای مسلح اسرائیل و وزیر دولت‌های مختلف آن کشور- فلسطینی‌ها را "سوسک‌های گیج و منگ داخل بطری" نامیده است. اخام یاکوو پرین گفته است که یک میلیون عرب حتی به اندازه یک ناخن یک یهودی ارزش ندارند. آیلت شاکت- وزیر دادگستری اسرائیل- کودکان فلسطینی را "مارهای کوچک" قلمداد کرده است.

حالا با این "حیوانات خطرناک" و "سگ‌های وحشی" چه باید کرد؟ راهکار عملی را دونالد ترامپ ارائه کرد. او در ۱۹ نوامبر در مصاحبه‌ای وعده داد درصورت انتخاب‌شدن به عنوان رییس‌جمهور ایالات متحده، همه مسلمانان را مجبور به ثبت اطلاعات خود در یک پایگاه اطلاعاتی ویژه و اخذ گواهی شناسایی مذهبی خواهد کرد. ترامپ گفت:

"ما چاره‌ای جز این نداریم. برای ما چاره‌ای جز تشدید نظارت‌ بر مکان‌ها و افراد وجود ندارد. ما باید مساجد را تحت نظر بگیریم. یقیناً ما به مرحله‌ای خواهیم رسید که باید همه چیز را از نزدیک و به طور دقیق تحت مراقبت خود درآوریم".

خبرنگار از ترامپ می پرسد که این همان برنامه نازی‌ها علیه یهودی‌ها بود و ترامپ از پاسخ می‌گریزد. البته برخی از روحانیون یهودی صریح تر سخن می‌گویند. یک خاخام یهودی در آتلانتای آمریکا از نسل کشی مسلمان‌ها دفاع می‌کند. خاخام دیگری گفته است که حملات تروریستی پاریس حق مردم آن کشور بوده، برای این که آن‌ها تاوان هولوکاست را می‌دهند. سپس افزوده که نابود کردن کل غزه با تمام ساکنان‌اش هم شرعاً جایز است.

چهره‌ای پر از برچسب: تروریست، صدام، القاعده، متعصب ...

مسئله تفاوت و دیگری

"تفاوت" امر مهمی است که باید آن را به رسمیت شناخت. "ما" با دیگران "تفاوت"‌هایی داریم و تمیز گذاشتن میان خود و غیر خود نیازمند توانایی خاصی است. نفس اذعان به این که دینداران و بی دین ها، یهودیان و مسیحیان و مسلمانان، ملت‌های گوناگون؛ با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ گامی نیکو به سوی فهم دیگری و کثرت گرایی فرهنگی است. فهم دیگری و احترام گذاشتن به متفاوت ها، همزیستی مسالمت آمیز همگانی را امکان پذیر می‌سازد.

مسئله فقط تفاوت نیست، دیگران از جنبه‌هایی شبیه ما و از جنبه‌هایی ناشبیه به ما هستند. تفاوت ها، تجربه‌های گرانقدری می‌آفرینند و زندگی را به باغی زیبا با گل‌های رنگارنگ خوش بو تبدیل می‌سازند.

احتمالاً متفاوت‌ها و غربیه ها، نا آشنا به نظر می‌رسند. احساس می‌کنیم که آنها امنیت ما را تهدید می‌کنند. اگر غربیه‌ها را ترس آور قلمداد کنیم، به جای تشویق تساهل و تسامح، سخت گیری و خشونت را انتخاب خواهیم کرد. خودشناسی و دیگری شناسی ممکن است به راه درست یا نادرست منتهی شود.

وقتی تفاوت‌های ارزشی شده (valorized) متصلب شوند و به صورت تفاوت (difference) در آیند، افراد و گروه‌هایی که متفاوت از ما هستند، به سرعت به یک "دیگری" سراپا ناشبیه به ما تبدیل خواهند شد. بدین ترتیب، فرایند انسانیت زدایی از آنانی که غربیه و ناشبیه به ما هستند آغاز می‌شود تا خلق فجایع هولوکاست گونه امکان پذیر شود. ابتدأ بر تفاوت‌ها تأکید می‌شود. می‌گویند: آنها مثل ما فکر نمی‌کنند، احساسات آنها با احساسات ما یکسان نیست، سبک زندگی آنها متمایز از سبک زندگی ما است، و غیره و غیره. سپس گفته می‌شود: آنها مثل حیوان رفتار می‌کنند، اصلا آنها سگ هار، خوک و انگل هستند. تفاوت‌ها را مطلق و آشتی ناپذیر قلمداد کردن به نفرت می‌انجامد. نفرتی که با انسانیت زدایی از دیگر انسان ها، تنها راهی که باقی می‌گذارد، راه حل‌های نازیستی است.

زبان موجود کاملاً موثری است. ما با زبانمان جهانمان را می‌سازیم. خودبرتربینان از طریق کلیشه سازی (stereotyping) توصیفی یک سویه از پیچیدگی‌های جهان خارج و انسان‌ها عرضه می‌کنند و تفاوت‌ها را به یک تفاوت فرو می‌کاهند. در این چارچوب؛ "ما" و "آنها" به جهان خوب و بد، متمدن و نامتمدن، جذاب و نفرت انگیز، بی گناه و فاسد، اصیل و غیر اصیل، شرافتمند و دیو سیرت، و انسان و حیوان تقسیم می‌شویم. در این فرایند، آدمی صفاتی از خودش را که نمی‌پسندد، به دیگری (سرخ پوستان، سیاه پوستان، مسلمانها، یهودی ها، بهایی ها، و...) فرا می‌افکند. به جای اذعان به ویژگی‌های اخلاقی بد خودمان، آنها را انکار کرده و از طریق مقوله نفرت آوری که تحقیرش می‌کنیم، دیگران را می‌بینیم.

اگر سیاه پوستان انسان واقعی بودند، نمی‌شد آنها را به بردگی گرفت. اگر بومیان آمریکا وحشی نبودند، نمی‌شد از طریق نسل کشی حدود 9 میلیون تن از آنها را کشت.

سوء استفاده از مسئله تروریسم

آری تروریسم در کلیه اشکالش باید محکوم و نابود شود. تروریست‌های مسلمان- القاعده، داعش، جبهه نصرت، بوکوحرام، الشباب، و...- نیز انسان‌های خطرناکی هستند که خطر اصلی شان بیش از آن که متوجه جهان غرب باشد، معطوف به خود مسلمان‌ها بوده و هست.

اما با سوء استفاده از این جریان که اقلیت انگشت شماری از اکثریت میانه رو یک و نیم میلیارد مسلمان را تشکیل می‌دهند، نمی‌توان به گونه‌ای سخن گفت که گویی مسلمانها حیوانات خطرناک و سگ هار هستند.

وقتی تفاوت‌های ارزشی شده (valorized) متصلب شوند و به صورت تفاوت (difference) در آیند، افراد و گروه‌هایی که متفاوت از ما هستند، به سرعت به یک “دیگری” سراپا ناشبیه به ما تبدیل خواهند شد. بدین ترتیب، فرایند انسانیت‌زدایی از آنانی که غربیه و ناشبیه به ما هستند آغاز می‌شود تا خلق فجایع هولوکاست‌گونه امکان‌پذیر شود.

از همه جالب تر سوابق نتانیاهوست که این چنین بی پروا سخن می‌گوید. او حداقل دو جنایت جنگی تأیید شده توسط سازمان ملل را در کارنامه اش دارد:

دولت اسرائیل در سال ۲۰۰۹ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به جنایات جنگی علیه فلسطینی‌ها محکوم شد. مجمع عمومی سازمان ملل در ۵ نوامبر ۲۰۰۹ قطعنامهٔ مربوط به پیگیری جنایات جنگی در غزه را به تصویب رساند. مطابق گزارش ۲۰۱۵ شورای حقوق بشر سازمان ملل اسرائیل در جنگ تابستان ۲۰۱۴ غزه که به کشته شدن ۲۲۰۰ فلسطینی- که حدود 550 تن از آنان کودکان بودند- منتهی شد، مرتکب جنایات جنگی شده است.

نتانیاهو در مورد گروه‌های تروریستی اسلام گرای سوریه هم راست نمی‌گوید. طی سال‌های ۲۰۱۵- ۲۰۱۲ بارها و بارها نیروهای رژیم سرکوبگر سکولار سوریه و متحدانش را بمباران کرده، اما حتی یک بار به این گروه‌ها حمله نکرده است.

نتانیاهو نه تنها به دنبال عقب نشینی به مرزهای 1967 نیست، بلکه قصد دارد تا از این فرصت هم برای تصرف سرزمین‌های دیگران استفاده کند. در سوم ژوئیه ۲۰۱۵، زوی هَوزِر، منشی کابینه نتانیاهو در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳، در هاآرتص در مقاله‌ای تحت عنوان "فرصت تاریخی برای اسرائیل در ارتباط با بلندی‌های جولان" نوشت که فروپاشی سوریه این فرصت را برای اسرائیل فراهم آورده تا موضوع انضمام بلندی‌های جولان اشغال شده را در جامعه جهانی مطرح سازد. یک روز پیش از دیدار نتانیاهو با اوباما در کاخ سفید، مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا در مقاله‌ای که از CNN منتشر کرد، از اوباما خواست حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت بشناسد. اسرائیلی‌ها منابع قابل توجهی نفت در بلندی‌های جولان کشف کرده اند.

هاآرتص ۱۰ نوامبر ۲۰۱۵ گزارش می‌دهد که نتانیاهو در دیدار با اوباما در کاخ سفید، این خواست را مطرح کرده است. هاآرتص ۱۱ نوامبر جزئیات تازه‌ای به نقل از مقامات آمریکایی از درخواست تصرف خاک سوریه از سوی نتانیاهو نقل کرد. مقام آمریکایی می‌گوید نتانیاهو گفت که مسئله او ممانعت از حضور ایران و حزب الله در سوریه است و" تنها راه برای انجام این کار به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان است زیرا تحت این شرایط اسرائیل این منطقه را به سوریه پس نخواهد داد".

همزیستی مسالمت آمیز با متفاوت ها

باید متفاوت‌ها و غربیه‌ها را فهمید و به آنها احترام گذاشت. در فرایند فهم متقابل، خطاها از طریق نقد اصلاح می‌شوند. احترام گذاشتن و همزیستی مسالمت آمیز به معنای بستن باب نقد و گفت و گو نیست. خشونت زدایی از اسلام بخش مهمی از فرایند گفت و گوی چند جانبه و زندگی با یکدیگر است. به جای داوری قاطعانه تحکم آمیز و طبقه بندی سریع دیگری- مسلمانها- در مقولات نژادپرستانه و حیوان به شمار آوردن آنها، باید باب گفت و گو را گشود. جهان از طریق تبعیض زدایی و معیارهای واحد صلح آمیز خواهد شد. حیوان خواندن مسلمانها، موجب نفرت آنها از غربیان شده و آنها را به طعمه‌های تروریست‌ها تبدیل خواهد کرد.

♦ نسخه انگلیسی این مقاله در هافینگتون پست منتشر شده است.

در همین زمینه

از همین نویسنده

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    آقای گنجی یک اعتراضی به دولت یهودی کردی که کل اداره هاسبارا این زیر بسیج شدن. نکن آقا! نون خودت رو آجر نکن برادر! از این وسیله تقرب به کدخدا رویگردان نشو.

  • رضا

    به اشتباه نوشتم آقای پنجی منظور آقای گنجی بود

  • رضا

    آقای گنجی بالاخره این اسلام عزیز دستور قتل کفار را صادر کرده سنگسار را نیز دستور داده به قطع کردن ضربدری دست و پای دزد ه اشاره کرده به تجاوز کردن به زنان اسرای جنگی نیز دستور داده آیات مورد نظر را اگر فراموش کرده ائید یکی یکی آدرس و نشانی بدهم بله اسلام به رحمانیت و رحمت هم دستور داده اما نه به همه ی انسان ها ، صرفا آنها که تسلیم و برده ی اسلام شده اند مسلمان واقعی ، ان شخصی است که دستورات اسلامی را اجرا کند متاسفانه شما علی رغم سخنور و نویسنده و تحلیلگر بودن به اسلام که میرسید با یک لگن ماست سعی در *** کشی روی این دین و مذهب خشن دارید

  • بهروز

    آقای گنجی دستکم در یک مورد، احتمالا اشتباه کرده‌اند. لینکی که برای جمله Netanyahu: Muslims are “dangerous animals” داده‌اند، این است: http://beforeitsnews.com/terrorism/2015/11/netanyahu-muslims-are-dangerous-animals-2456108.html ظاهرا خبر دروغ است. این سایت خبری این جمله را در مورد خود میگوید: Before It's News® is a community of individuals who report on what's going on around them, from all around the world. Anyone can join. هر کسی از جمله من و شما میتوانیم آنجا ثبت نام کنیم و خبر ارسال نماییم. از نام سایت هم معلوم است (پیش از خبر) (Can anyone post a story at Before It's News? Yes. You'll need an account and a good story, that's all -- it's completely free to post) آن لینک به لینک زیر رفرنس داده که خبرگزاری فلسطینی است: شبكة فلسطين الاخبارية http://english.pnn.ps/2015/11/19/netanyahu-muslims-are-dangerous-animals/ این خبرگزاری فلسطینی به یک روزنامه اسراییلی Israel Hayom daily رفرنس داده است که نشانی اش این است: http://www.israelhayom.com/site/newsletter_article.php?id=29799 در این خبر ناتانیاهو در هیچ جا، هیچ چیز در مورد مسلمانان نگفته است. از جمله، عبارت Muslims are “dangerous animals” وجود ندارد. من سایت اسراییل هایوم را دقیق گشته‌ام ولی شاید چیزی را از قلم انداخته باشم، اگر کسی در آن سایت این جمله را از ناتانیاهو دید لطفا نشانی‌اش را بنویسد.

  • Behrouz

    گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری مسلمانان جوی خون در پاریس راه می اندازند و این مسلمان چسبیده به اسرایئل و نتانیاهو و ول کن هم نیست. بیشتر میتوانم بنویسم ولی گرفتار تیغ سانسور خواهد شد.

  • بهرام

    آقای اکبر گنجی! اصلا نیازی به این نیست که دیگران و غیر مسلمانان آنها را به عنوان حیوانات خطرناک و سگ هار جلوه دهند. تاریخ صدر اسلام با همه کشتارها و خونریزی ها را که کنار بگذاریم، افراد و جریاناتی مانند فدائیان اسلام، روح الله خمینی، صادق خلخالی، سردار نقدی، داعش، طالبان، بوکو حرام، جندالاسلام، جندالله، لشگر النصره و ده ها و صدها گروه و جریان تروریستی و ضد انسانی ماهیت واقعی اسلام را برای آنها که هنوز چشم خود را بر اسلام واقعی می بندند آشکار می کنند. آقای گنجی! شما هم بیدار شوید و راه زنده یاد احمد کسروی را دنبال کنید! شما که دستی به قلم دارید و رسانه ها مقاله های شما را چاپ می کنند اسلام را تطهیر نکنید! ماهیت واقعی آنرا به مردم نشان دهید تا به بشریت خدمتی کرده باشید!

  • دکتر کامکار

    جناب گنجی ؛ با نظر شمال در این مقاله کاملا موافقم اما آنچه به این دیدگاه ضد اسلامی دامن میزند تنها تروریست های جهادی نیستند بلکه کم کاری مسلمانانیست که برای یک کاریکاتور به خیابان ها میریزند اما در مقابل جنایات جهادیان که دینشان را این چنین لکه دار میکند تکانی نمیخورند. بر این اساس است که غربیان این سکوت را تایید ضمنی ان جنایت تفسیر میکنند. هنگامیکه مسلمانان کشوری که خواستار عضویت در اتحادیه اروپاست در یک استادیوم ورزشی (۱) و قبل از یک بازی دوستانه یک دقیقه سکوت به احترام شهروندان بیگناهی که بدست جهادیان کشته شدند را برهم میزنند چگونه میتوان غربیان وغیر مسلمانان را مجاب کرد که اکثریت مسلمانان به گونه جهادیان افراطی نمی اندیشند. (۱) https://www.youtube.com/watch?v=IiHq5TkRmPw

  • FARSHID

    قرآن می گوید: هر جا مشرکان را یافتید به قتل رسانید و از شهر هایشان برانید (بقره، ۱۹۱) ای مؤمنان کافران را بکشید که در زمین فتنه و فساد دیگری نماند و آئین همه دین خدا گردد (انفال، ۳۹) شما مؤمنان چون با کافران روبرو شدید باید آنان را گردن زنید (محمد، ۴) بکشید در راه خدا که خدا به گفتار و کردار خلق شنوا و داناست.(بقره، ۲۴۴) شما ای اهل ایمان کافران را بکشید و با آنان کارزار کنید تا خدا آنان را بدست شما عذاب کند و خوار گرداند.(توبه، ۱۴) آنان در دین شما تمسخر و طعن زنند، آنان را بکشید که انان را سوگند استواری نیست، تا از ترس شمشیر از طعن زدن به اسلام بس کنند.(توبه، ۱۲) همانا کیفر آنان که با خدا و رسول او به جنگ برخیزند و در زمین به فساد کوشند جز این نباشد که انها را به قتل رسانند یا به دار کشند و یا دست و پایشان به خلاف ببرند، یا با نفی بلد و تبعید از سرزمین صالحان دور کنند، این ذلت و خواری عذاب دنیوی انهاست و اما در آخرت باز در دوزخ به عذابی بزرگ معذب خواهند بود.(مائده، ۳۳) پس، از نظر اسلام، سزای افراد مشرک و کافر و تمسخر کنندگان دین و کسانی که در برابر قدرت طلبی پیامبر اسلام به مخالفت دست زده، جز مرگ چیز دیگری نیست. در کلام قرآنی مشرک و کافر کسی است که نسبت به دین محمد شک داشته و آنرا قبول ندارد و کسی است که نسبت به الله ناباور است و چه بسا الله و دین الله را مورد تمسخر قرار می دهد، و چنین کسانی بر اساس حکم قرآنی باید کشته شوند و به دار آویخته شوند.

  • بهروز

    "آری تروریسم در کلیه اشکالش باید محکوم و نابود شود. تروریست‌های مسلمانء القاعده، داعش، جبهه نصرت، بوکوحرام، الشباب، و…ء نیز انسان‌های خطرناکی هستند که خطر اصلی شان بیش از آن که متوجه جهان غرب باشد، معطوف به خود مسلمان‌ها بوده و هست." حماس، حزب اله، سپاه قدس، جهاد اسلامی چطور؟ تروریست هستند یا نه؟ اسرئیل میتواند دشمنانش را نابود کند که نمی کند ***. به نظر شما جواب وحشیگری مسلمانان را چگونه باید داد؟

  • m

    Ali کدام قتل و غارت و بچه کشی؟ اینها همه اش دروغهای اسلامی است. اگر در اسراییل با اعراب مسلمان اینطوری رفتار میکردن که آنها هم مثل ملیونها ایرانی و عراقی و سوری و غیره راهی کشورهای غربی میشدند و اسراییل را از شر رفتارهای ضدانسانی و وحشیانه اسلامی شان راحت میکردند. بچه کشی کار شیعیان ایرانی و سوری است که به خاطر اینکه پیرو حضرت علی (قاتل 700 زن و بچه در یک روز) هستند در عرض چند سال گذشته در بین حدود 200 هزار سنی هایی که در سوریه کشته اند 10 هزار بچه کشته اند. البته کودکان و نوجوانانی مسلمان فلسطینی هم که شستشوی مغزی اسلامی شده اند و با چاقو به یهودیهای اسراییل حمله کرده اند هم کشته شده اند چون هر انسانی جان خودش را دوست دارد و نمیتواند بگوید که چون یک قاتل مسلمان بچه است پس باید بگذرام که او جان من و دیگران را بگیرد و جلویش را نگیرم. تقصیر اسراییل نیست که روحانیون و دولتهای مسلمان کودکان را شستشوی مغزی اسلامی و آنها را برای کشتار دیگران میفرستند.مسلمانان فلسطینی هم مثل مسلمانان عراقی و سوری (داعش) و مسلمانان ایرانی هستند که هزاران کودک ایرانی را برای پاک کردن مین به جبهه های جنگ عراق فرستادند. چرا شما مسلمانان نمیفهمید که جنگ بر علیه دیگران و اشغال سرزمنیها آنها و کشتارشان حق مسلم شما نیست و کودکانی هم که به جنگ می فرستید مثل بزرگسالان کشته خواهند شد؟

  • reza

    ازحضورجناب آقای گنجی محترمأ باید سئوال کرد : اگرچنین باشد که شما ادعا میکنید که البته خوارشمردن عده ای بیگناه نه اخلاقی ست نه انسانی ؛ اما بقول گل سرخی پرداختن به معلول ها انسان را به گمراهی میکشاند درحالی که وظیفهء روشنفکر واصحاب فهم پرداختن به علت هاست دراین ماجرای اسفبار تنها رهبران اسلامیِ کوته فکرونادان است قابل سرزنش هستند که درصدد احیاء وتحمیل قوانین قرون وسطایی اسلامِ عزیز در عصر انفجار اطلاعات وفراکامپیوترند نه مردم عادی... درکدام کشور بجز عربستان؛ پاکستان؛ قطر؛ افغانستان؛و...البته ایران سراغ دارید که زندانیِ سیاسی را بدون محاکمه و حق گزینش وکیل شکنجه و یا اعدام میکنند؛ وهزاران چرای دیگراگر رهبران مذهبیِ جاه طلب وفاسد؛ اسلام را ابزار محبوب شرکت های چند ملیتی وکلان سرمایه دار ها نمی کردند من وشما ازکشورخود فرار نمی کردیم... تا کی انگشت اشاره را به بیگانگان نشانه بگیریم ؟ تا کی؟؟؟ زنده باشید.

  • علی

    در پاسخ آذر: در اسرائیل با مسلمانان خوب رفتار می کنند!!! قتل، غارت، خراب کردن خانه، بیرون کردن از منازل مسکونی، کشتن کودکان، دیگر اسرائیل چه بلایی را باید به سر مردم فلسطین بیاورد تا شما باور کنید که نژادپرسیتی یهودی و مسلمان و مسیحی نمی شناسد.

  • m

    این رهبران مسلمان و روحانیون و روشنفکران دینی آنها هستند که ملتهای مسلمان را از کودکی شستشوی مغزی داده و یادشان داده اند که باید طبق اسلام و مثل پیامبر اسلام بر علیه غیر مسلمانان جهاد کنند و کشورهای آنها را اشغال کنند و اسلام را بر تمام دنیا سلطه بدهند و با این آموزشهای ضد انسانی آنها را تبدیل به سگهای هار ( به قول نویسنده) کرده اند و به جان دنیا انداخته اند. وگرنه در کشورهای غربی و اسراییل که با مسلمانان به خوبی و با احترام رفتار میشود.