ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران آکادمیا، در آستانه آغاز دومین دوره آموزشی

نسیم روشنایی - «ایران آکادمیا»، دانشگاه آنلاین و رایگان، برای دومین دوره آموزشی «مطالعات اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰۱۶ دانشجو می‌پذیرد.

«ایران آکادمیا»، دانشگاه آنلاین و رایگان، اولین دوره آموزشی خود را پشت سرگذاشت و برای دومین دوره آموزشی «مطالعات اجتماعی» در مقطع کارشناسی ارشد ۲۰۱۶ دانشجو می‌پذیرد.


پس از انقلاب ۵۷ ، جمهوری اسلامی دانشگاه و به ویژه علوم انسانی را تهدیدی علیه ارزش‌های ایدئولوژیک و اقتدار سیاسی خود درنظر گرفت که این رویکرد درنهایت به «انقلاب فرهنگی» ختم شد که سال ۱۳۵۹ به اجرا درآمد. هدف انقلاب فرهنگی «اسلامی‌سازی» دانشگاه بود. از آغاز انقلاب فرهنگی، تعدادی از دانشجویان را اخراج کردند، «ستاره دار» کردند، برخی استادان را اخراج یا بازنشسته کردند و مضمون درس‌ها را تغییر دادند. تعداد کثیری دانشجو و استاد به زندان افتادند. عده‌ای اعدام شدند. تلاش برای اسلامی‌سازی بیش از سی سال است که ادامه دارد و حکومت کماکان از فراموشی ارزش‌های اسلامی هراس دارد.

ایران آکادمیا، تلاشی است برای مقابله با پدیده اسلامی‌سازی و سانسور در دانشگاه‌ها. این آکادمی خود را چنین معرفی می‌کند: «ایران آکادمیا یک مؤسسه آموزشی باز است. دانشجو می‌تواند دوره کامل آموزشی مؤسسه را بگذراند و یا تنها مواد درسی خاصی را انتخاب کند. دوره کامل آموزشی “ایران آکادمیا” یک سال است. تنظیم و تقسیم مواد درسی این برنامه یک ساله بر پایه این معیارها انجام می‌شود: تأکید بر آموزش اندیشه سنجشگر و روش‌شناسی؛ آشنایی با مبانی علوم انسانی واجتماعی؛ آشنایی با شیوه تشخیص و تقریر مسائل اجتماعی و فرهنگی؛ آشنایی با تاریخ ایده‌ها و نظریه‌ها در حوزه فرهنگ و اجتماع؛ تحلیل، تبیین و مطالعه موردی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی».

جلیل روشندل، سعید پیوندی، محمدرضا نیکفر، کاوه احسانی، داریوش آشوری، فرهاد خسروخاور، نیره توحیدی، آصف بیات، مهدی مظفری، عطا هودشتیان، علی اکبر مهدی، محمد معینی فیض آبادی، امید توفیقیان، کامران متین و محمود مسائلی، از اساتید ایران آکادمیا هستند.

جلیل روشندل

جلیل روشندل، یکی از اساتید ایران آکادمیا، فوق لیسانس و دکترای خود در فرانسه به‌پایان رساند و در دوران پس از دکتری در نروژ در رشته مطالعات صلح تحصیل کرد. او که تجربه شانزده ساله در حوزه تدریس، تحقیق، طراحی و مدیریت برنامه در دانشگاه‌های آمریکا مانند استنفورد، یوسی ال ای ، دوک و در سال‌های اخیر در دانشگاه کارولینای شرقی را دارد، در ایران آکادمیا درس «دموکراسی و شیوه مطلوب حکومت » را ارائه می‌دهد.

جلیل روشندل در لینک زیر درباره درس «دموکراسی و شیوه مطلوب حکومت » می‌گوید:

روشندل در گفت‌وگو با "زمانه" درباره تجربه تدریسش در ایران آکادمیا چنین می‌گوید: « در ایران آکادمیا وضعیت خیلی متفاوت است. دانشجویان با سوابق تحصیلی متفاوت به ما می‌پیوندند. البته دسترسی آنلاین و از راه دور و تکنولوژی که در ایران در محاق فیلتر و سانسور دولتی قرار دارد گاهی کل فرآیند را در عین پویایی به چالشی بزرگ تبدیل می‌کند. اما همکاران ما قادرند فیلترهای دولتی را دور بزنند و آموزش‌های ایران آکادمیا را به رایگان در اختیار علاقه‌مندان در ایران و سایر نقاط دنیا بگذارند».

به گفته جلیل روشندل سیستم آموزشی ایران ذهن پرسشگر جوانان را نه یک سرمایه لایزال بلکه  تهدیدی برای بقای حکومت می‌بیند و به همین دلیل به طرق گوناگون راه‌ها را ‌به رویش مسدود می کند ،یا تنها در شرایطی دانشجویان را می‌پذیرد که پرسشگری را در خود کاملاً سرکوب کرده باشند و یا مجبورشان می‌کند خود را محصور کنند. اما ایران آکادمیا، جوانان را آنچنان که هستند می‌خواهد و می‌پذیرد و هیچ قالب از پیش آماده شده ای را برای هیچ جوانی نساخته است.

دانشجویان ایران آکادمیا گروه متکثری هستند که هم از داخل ایران و هم از خارج ایران در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. "بایرام"، یکی از دانشجویان ایران آکادمیا درباره تحصیل در این فضای آکادمیک به رادیو زمانه می‌گوید: «توصیه من به کسانی که در ایران هستند این است که اگر برای کارشناسی ارشد فقط به فکر مدرک نیستند و کیفیت هم برایشان مهم است، ایران آکادمیا یکی از فرصت‌های قابل توجه و خوب است. رایگان بودن تحصیل در ایران آکادمیا، زبان فارسیِ آموزش و اینترنتی بودن باعث می‌شود این فرصت آموزشی برای همه قابل دسترس باشد.»

"بایرام "در پاسخ به این پرسش که تجربه شخصی او تاکنون با ایران آکادمیا چگونه بوده است می‌گوید: «من بدون تعارف بسیار راضی بوده ام. فراتر از انتظارم بود. با استادان گرانقدری آشنا شدم که بدون ایران آکادمیا استفاده از کلاس درس و علم و تجربه‌شان دور از دسترس بود.»

به نظر "بایرام" ترکیب درس‌ها در ایران آکادمیا با دانشگاه‌های ایران بسیار تفاوت دارد. به این معنا که در ایران چیزی به نام تحصیل میان-رشته ای وجود ندارد. در حالی که دوره مطالعات اجتماعی ایران آکادمیا میان-رشته ای است. یعنی دانشجو هم نظریه اجتماعی می خواند، هم اقتصاد سیاسی، هم فلسفه سیاسی، هم مطالعات جنسیت و این تنوع بسیار ارزشمند است و دانشجو را توانمند می‌کند و به دانشجو دید کل نگر می دهد.

"دامون" یکی دیگر از دانشجویان ایران آکادمیا درباره تجربه تحصیل در این آکادمی به "زمانه" می گوید که این روزها در حال گذراندن ترم دوم رشته مطالعات اجتماعی در ایران آکادمیاست. او تجربه تحصیل در ایران آکادمیا را بی‌نظیر و هیجان‌انگیز توصیف می‌کند.

"دامون" درباره تفاوت ایران آکادمیا با دیگر دانشگاه‌ها می‌گوید: « برای من تفاوت از زمین تا آسمان است. من زندگی در ایران را انتخاب کرده ام با تمام جزر و مدهایی که می دانم و می دانید. پروژه‌هایی در حوزه زنان از نهادهای مختلف می‌گیرم و کار تمام وقت دارم. مقاله می نویسم. شعر می نویسم. خلاصه قلبم در همین خاک می تپد. روشن است که تا چه اندازه تحصیل در ایران آکادمیا به عنوان دانشگاهی آنلاین، آن هم به زبان فارسی می‌تواند برای من عالی باشد».

"دامون" دلمشغول نوشتن پایان‌نامه نیز هست. او در این باره می‌گوید: «یکی از آرزوهای من این بود که استاد راهنمای من روزی دکتر نیره توحیدی باشد.» این آرزو متحقق شده و اینک استاد راهنمای پایان‌نامه "دامون"، خانم نیره توحیدی است و او روی موضوعی کار می‌کند که هیچوقت نمی توانست در ایران به آن بپردازد.

جلیل روشندل، یکی از ویژگی‌های مشترک بین دانشجویان ایران آکادمیا را اشتیاق مفرط به فراگیری می‌داند. به نظر او دانشجویان در ایران آکادمیا تجربه می‌کنند که هیچ دیواری نمی‌تواند اندیشه و کنجکاوی آنان را برای فراگیری زندانی کند.

ایران آکادمیا سال ۲۰۱۵برنده جایزه «شهروندان فعال اروپا» در بین «سازمانهای مدنی» شد. هدف از این جایزه به رسمیت شناختن و ارج‌گذاری فعالیت‌های ارزشمندی است که در راستای گسترش عدالت اجتماعی سامان داده شده اند.

در این همبن زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سمیرا

    من هم قبول شدم همین سوال دارم که مدرکش برای ادامه تحصیل دکترا تو خارج از کشور قابل قبوله یا نه؟ چون هنوز دوره قبلی هم فارغ التحصیل نشدن