ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار یک مقام سازمان محیط زیست ایران درباره «مافیای آب» در وزارت نیرو

به گفته درویش ۱۰۰ هزار نفر کار‌شناس ارشد و دکترا در این مافیا و شرکت‌های اقماری وابسته به وزرات نیرو حقوق می‌گیرند و تداوم حیاتشان در طرح‌های سدسازی است

یک مقام ارشد سازمان حفاظت محیط زیست ایران درباره وجود «مافیای آب» در وزارت نیرو و پیامدهای آن هشدار داد.

محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به سایت فرارو گفت که «مافیای قدرتمند» در وزارت نیرو مانع جدی گرفته‌شدن اهمیت بحران آب در کشور است.

به گفته درویش «۱۰۰ هزار نفر کار‌شناس ارشد و دکترا در این مافیا و شرکت‌های اقماری وابسته به وزرات نیرو حقوق می‌گیرند و تداوم حیات این‌ها به طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای و سدسازی است و به هیج وجه حاضر نیستند روش خود را تغییر دهند».

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفته که حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در خصوص طرح‌های انتقال آب و سدسازی هزینه شده و برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

محمد درویش این رقم را برای مافیای آب «وسوسه‌انگیز» دانست و افزود منافع اقتصادی این مافیا «اجازه نمی‌دهد بخش‌های دیگر، متوازن با آموزه‌های توسعه پایدار در کشور رشد کنند».

بحران آب و سوء مدیریت

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست دلیل عمده بحران آب را در ایران «ناکارآمدی مدیریتی» می‌داند و می‌گوید در حالی که ایران در کمربند خشک جهان قرار گرفته اما این نوع مدیریت اجازه داده تا بیش از ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور حفر شود و حدود هزار سد احداث گردد.

برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی در ایران باعث شده تا در بعضی از دشت‌ها، چاله‌ها و شکاف‌هایی با عرض یک تا دو متر و عمق چندین متر در سطح زمین شکل بگیرد.

درویش ابراز نگرانی کرد که در صورت ادامه تفکرات مافیای آب، یعنی تفکری که منجر به سدسازی مداوم و اجرای طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای می‌شود، «جنگ آب در ایران شدت پیدا کند».

خشکسالی و بحران کم‌آبی سال‌هاست که اغلب مناطق ایران را فرار گرفته است. به گفته رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو، این خشکسالی تا ۲۰ سال دیگر همچنان ادامه دارد. او می‌گوید بحران و کمبود آب ممکن است به مناقشه و حتی جنگ منجر گردد.

محمد درویش گفته که در حال حاضر نشانه‌هایی از جنگ آب در خوزستان، هرمزگان و اصفهان به دلیل «طرح‌های انتقال آب بین حوزه‌ای و سدسازی‌ها» دیده می‌شود.

زیاده‌روی در سدسازی در ایران به حدی بوده است که سال گذشته حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، با اشاره به خشکی دریاچه‌های ارومیه، بختگان، هامون و تالاب گاوخونی، از افراط در سدسازی انتقاد کرده بود.

در ایران حدود ۳۰۰ شرکت سدسازی فعالیت می‌کنند. طی این سال‌ها پیمانکار بیش از ۳۰۰ پروژه سدسازی در این کشور قرارگاه خاتم الانبیا وابسته به سپاه پاسداران بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.