ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت هزاران شهروند ترکیه در مراسم تشییع وکیل طرفدار کردها

صلاح الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در این مراسم گفت: «ایلچی قربانی قتلی سیاسی است».

هزاران شهروند ترکیه در مراسم تشییع پیکر طاهر ایلچی، فعال حقوق بشر و رئیس کانون وکلای دیاربکر شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این مراسم که یکشنبه ۲۹ نوامبر/ هشتم آذر در دیاربکر برگزار شد، نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه د پ) و رهبران و اعضای کانون وکلای دیاربکر نیز شرکت داشتند.

صلاح الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها در این مراسم گفت: «ایلچی قربانی قتلی سیاسی است».

او تأکید کرد که ایلچی «زندگی خود را وقف صلح، آزادی و برادری کرد».

نمایندگان کانون وکلای دیاربکر در حالی که پیکر ایلچی را تشییع می‌کردند، بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «فراموش نخواهیم کرد».

طاهر ایلچی در اثر تبادل گلوله بین نیروهای پلیس ترکیه و چند مهاجم مسلح در ساعت ۱۱ روز شنبه ۲۸ نوامبر به وقت محلی کشته شد.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت که احتمالاً گلوله‌ای که به ایلچی اصابت کرد از همان اسلحه‌ای شلیک شده است که موجب کشته شدن دو مأمور پلیس در همان درگیری شد. او «قسم» خورد که قاتلان را دستگیر خواهد کرد.

نیروهای امنیتی می‌گویند افراد مهاجم از حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک، بودند. حزب کارگران کردستان مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

واکنش مردمی به ترور ایلچی

کشته شدن ایلچی موج جدیدی از اعتراضات را در ترکیه موجب شد. چند ساعت پس از اعلام خبر کشته شدن ایلچی، معترضان در استانبول به خیابان‌ها آمدند. پلیس ترکیه با پرتاب گاز اشک‌آور معترضان را متفرق کرد.

در شهرهای جنوبی غالباً کردنشین ترکیه نیز از روز گذشته منع عبور و مرور برقرار شده است.

طاهر ایلچی در یک برنامه تلویزیونی که در ۱۴ اکتبر به طور زنده از شبکه سی‌ان‌ان ترک پخش شد گفته بود که  اعتقاد دارد «پ‌ک‌ک یک گروه تروریستی نیست».

در پی پخش این سخنان ایلچی، ریاست دادگستری «باکرکوی» شهر استانبول کیفرخواستی مبنی بر حبس ایلچی به مدت یک سال و شش ماه تا هفت سال و شش ماه تنظیم کرد.

به موجب این کیفرخواست، ایلچی در ۱۹ اکتبر توسط پلیس دیاربکر بازداشت و پس از یک روز با قید وثیقه آزاد شد. او از آن تاریخ ممنوع الخروج بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.