ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز به کار کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس

۱۵۰ تن از سران و مقامات بلند پایه کشورهای جهان در کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس شرکت کرده‌اند. در روز نخست رهبران سازمان ملل، آمریکا، روسیه، چین، آلمان و فرانسه سخنرانی کردند.

کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل روز با حضور بیش از ۱۵۰ تن از سران و مقامات بلندپایه کشورهای جهان در پاریس آغاز به کار کرد.

بیست‌ و یکمین کنفرانس جهانی آب و هوا (COP21) در محل برگزاری نمایشگاه‌ها در منطقه بورژه در شمال پاریس برگزار می‌شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به‌همراه همتای چینی خود، شی جین پینگ روز گذشته و زود‌تر از سایر مقام‌ها وارد پاریس شدند. آمریکا و چین دو کشور اصلی منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند.

سایر سران کشور‌ها نیز یکی پس از دیگری به بورژه رسیدند تا این نشست صورتی کاملاً دیپلماتیک به خود بگیرد.

مراسم رسمی افتتاحیه ساعت ۱۱ به وقت پاریس و با یک دقیقه سکوت برای گرامیداشت قربانیان حملات تروریستی ۱۳ نوامبر /۲۲ آبان این شهر آغاز شد.

این کنفرانس با سخنرانی ‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد شروع شد. او خواستار اقدام شجاعانه و بلندپروازانه کشور‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شد.

بان کی مون در سخنرانی خود گفت: «بیش از ۱۵۰ نفر از سران کشورهای جهان در پاریس گردهم آمده‌اند تا به هدفی واحد دست یابند. چنین لحظه‌ای احتمال دارد دیگر هرگز تکرار نشود. البته ما تاکنون نیز چنین فرصت عالی‌ای نداشته‌ایم. نباید اجازه دهیم این فرصت از دست برود.»

پیش‌تر دبیرکل سازمان ملل چهار عامل را برای موفقیت در این نشست ضروری برشمرده بود: پایداری، انعطاف‌پذیری، همبستگی و اعتبار.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز در سخنان خود گفت: «تفاوتی میان مبارزه با تروریسم و مبارزه با گرمایش زمین وجود ندارد.»

اشاره اولاند به در اولویت قرار داشتن این دو معضل فعلی جهان است. اولاند ادامه داد، نشست پاریس باید آغازگر تصمیمات مهم در جهت تغییرات آب و هوایی باشد.

نشست تغییرات آب و هوایی «پاریس ۲۰۱۵» با هدف دستیابی به توافقی جهت جلوگیری از گرمایش زمین و کاهش گازهای‌ گلخانه‌ای برنامه ریزی شده است.

باراک اوباما در مورد بخت دستیابی به یک توافق در این اجلاس ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: «ما در این کنفرانس تلاش خواهیم کرد برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به یک چارچوب بلندمدت دست یابیم.»

رئیس جمهوری آمریکا در بخش مهمی از سخنان خود گفت: «ما اولین نسلی هستیم که تأثیر گرمایش زمین را در زندگی خود حس می‌کنیم و احتمالاً آخرین نسلی می‌باشیم که می‌توانیم در قبال آن اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام دهیم.»

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین یادآور شد، مقابله با تغییرات اقلیمی نباید باعث توقف در رشد کشورهای در حال توسعه شود. او از کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند خواست تا نقش پررنگ‌تری در این مبارزه بر عهده گیرند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان با اعلام اینکه نشست پاریس نشان می‌دهد ما قوی‌تر از تروریست‌ها هستیم، گفت: «ما در حال حاضر در اینجا هستیم تا پایه و اساس زندگی برای نسل‌های آینده را بنا کنیم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز تغییرات آب و هوایی را چالش مهم پیش روی بشریت خواند و به زیان‌های اقتصادی به‌ بار آمده از این چالش اشاره کرد.

او اظهار امیدواری کرد که با تلاش‌های هماهنگ کشور‌ها می‌توان به توافقی بهتر و عملی‌تر از توافق کیوتو رسید.

سیاره ما در دوران پس از صنعتی شدن و از زمان ثبت دمای هوا بیش از ۲ درجه سانتیگراد گرم شده است. این درحالی است که اقدامات فعلی دولت‌ها نه تنها از افزایش دو درجه‌ای «گرمایش زمین» جلوگیری نمی‌کند، بلکه منجر به افزایش دمای ۷. ۲ تا سه درجه سانتیگرادی جهان تا پایان قرن حاضر می‌‎شود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران که برای حضور در این کنفرانس در پاریس به سر می‌برد پیشنهاد ایران در این نشست را این‌گونه تشریح کرد: «پیشنهاد ایران در اجلاس آب و هوای پاریس این است که سازمان ملل، آثار و تبعات جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه را بر تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی بررسی کند.»

همزمان با این کنفرانس صد‌ها نفر از طرفداران محیط زیست در سرتاسر جهان دست به تظاهرات زدند و خواستار اقدام قاطع دولتمردان در مقابله با تغییرات اقلیمی شدند.

نشست پیشین تغییرات آب و هوایی که شش سال قبل، در سال ۲۰۰۹ در کپنهاگ دانمارک برگزار شد بدون دستیابی به توافق مهمی پایان یافت. تنها خروجی مهم از آن نشست تعهد کشورهای ثروتمند به پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر تا سال ۲۰۲۰ به‌منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی بود. رقمی که بسیاری آن را ناچیز می‌شمارند.

کنفرانس «پاریس ۲۰۱۵» پس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بزرگ‌ترین کنفرانس دیپلماتیک دنیا محسوب می‌شود.

با ادامه وضعیت اضطراری در پاریس به علت حملات تروریستی اخیر، پلیس فرانسه تنها در اطراف محل برگزاری این کنفرانس سه هزار پلیس را مستقر کرده است. بیش از ۳۰۰ فعال زیست‌محیطی نیز در پاریس به بازداشت خانگی محکوم شدند.

گردهمایی بین‌المللی «پاریس ۲۰۱۵» تا ۱۱دسامبر / ۲۰ آذر ادامه دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.