ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه تماشاگران جشنواره «ایدفا» برای مستند «سونیتا»

کلاله پارسا – تازه‌ترین مستند رخساره قائم‌مقامی درباره یک دختر افغانستانی‌ست که از ازدواج اجباری سر باز زد و ترانه‌ای درین‌باره خواند و به شهرت رسید.

مستند «سونیتا» جایزه تماشاگران بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم مستند «ایدفا» در آمستردام را به دست آورد.

رخساره قائم‌مقامی هنگام دریافت جایزه تماشاگران بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم مستند «ایدفا» منبع: ANP

«سونیتا» تازه‌ترین ساخته رخساره قائم‌مقامی، کارگردان ایرانی است. این فیلم درباره زندگی یک دختر هجده ساله افغانستانی به نام سونیتا علی‌زاده است. او در کودکی به همراه خانواده‌اش به ایران مهاجرت کرده و به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می‌کند. رؤیای سونیتا این است که روزی رپری بزرگ شود و طرفداران زیادی داشته باشد و بتواند در سالن‌های بزرگ برنامه اجرا کند و بخواند.

سونیتا علیزاده هنگام اجرا یکی از ترانه هایش در جشنواره ایدفا منبع: ANP

او برای تأمین هزینه‌های زندگی در مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مهاجر افغانستانی در تهران کار می‌کند.

مادر سونیتا قصد دارد برای تأمین هزینه ازدواج پسرش، سونیتا را به مبلغ ۹۰۰۰ دلار به مردی دیگر بفروشد (شوهر دهد). سونیتا تمام درد و رنج خود را از این تصمیم خانواده در قالب ویدیویی با عنوان «دخترفروشی» تهیه می‌کند. موزیک ویدئو در طی دو هفته بیش از هشت هزار لایک می‌خورد و این آغاز موفقیت‌های بعدی سونیتا است.

سونیتا در پایان اولین اکران این مستند در آمستردام حضور داشت و یکی از تازه‌‌ترین ترانه‌هایش را برای حاضران اجرا کرد.

سونیتا ایده ترانه‌هایش را از جهان پیرامونش می‌گیرد. کار هنری‌اش را با ترانه‌ای برای کودکان کار شروع کرده، آهنگ دومش «منو ببخشید» را در اعتراض به تبعیض در ایران خوانده است.

ترانه «دخترفروشی» را از زندگی دختری الهام گرفته که خانواده‌اش او را به خاطر مخالفت با ازدواج اجباری کتک زده‌اند.

ترانه «دخترفروشی»

ترانه «جنگ» حاصل دلتنگی سونیتا برای وطنش افغانستان بعد از ۱۰ سال دوری است.

پیش از این در سال ۲۰۱۱ فیلم «از پله‌ها بالا می‌رود» از رخساره قائم مقامی، نامزد دریافت جایزه مستند نیمه‌بلند جشنواره فیلم «ایدفا» بود. این مستند درباره زن ۵۲ ساله نقاشی است که تلاش می‌کند شوهرش را برای حضور در یک نمایشگاه در پاریس راضی کند.

رخساره قائم‌مقامی در سال ۱۳۵۵ در تهران متولد شده و در دانشکده سینما تحصیلاتش را به پایان رسانده است. او در زمینه انیمیشن هم فعالیت می‌کند. فیلم‌های مستند «عشق بازی» و «سیانوزه» از ساخته‌های اوست.

در تابستان سال ۱۳۸۸ رخساره قائم‌مقامی همراه با دو فیلمساز دیگر: جعفر پناهی و مهناز محمدی برای گذاشتن گل بر مزار کشته‌شدگان حوادث بعد از انتخابات ۸۸ به بهشت زهرا رفته بود که بازداشت شد اما به زودی او را آزاد کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.