ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالانه بیش از ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی هدر می‌رود

غلامرضا حجی‌پور، ‌مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت سالانه ۱۳۰۰ مترمکعب آب در «هر هکتار از اراضی خرده کشاورزی» خراسان شمالی هدر می‌رود.

غلامرضا حجی‌پور، ‌مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت سالانه ۱۳۰۰ مترمکعب آب در «هر هکتار از اراضی خرده کشاورزی» خراسان شمالی هدر می‌رود.

حجی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) میزان اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی را ۳۴۴ هزار هکتار اعلام کرده که ۶۰ درصد آن یعنی ۲۰۱ هزار هکتار آن، خرده کشاورزی است.

بر پایه این آمار میزان هدر رفت آب در ۲۰۱ هزار هکتار اراضی خرده کشاورزی این استان افزون بر ۲۶۷ میلیون مترمکعب در سال است.

خرده مالکی یکی از معضلات کشاورزی در ایران به‌شمار می‌رود. کار‌شناسان کشاورزی بر این باورند که خرده مالکی و تفکیک اراضی کشاورزی به قطعات کوچک‌تر مانع اصلی توسعه صنعت کشاورزی به شیوه اقتصادی بوده و آن را در سطح کشاورزی معیشتی نگه داشته است.

این میزان هدررفت آب در خراسان شمالی در حالی رخ می‌دهد که وضعیت ذخایر آبی این استان بحرانی است.

وزارت نیرو بر همین اساس توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در هشت دشت از ۱۱ دشت استان خراسان شمالی را ممنوع کرده است.

برداشت بی‌رویه آب از ذخایر زیرزمینی در ایران باعث شده تا در بعضی از دشت‌ها، چاله‌ها و شکاف‌هایی با عرض یک تا دو متر و عمق چندین متر در سطح زمین شکل بگیرد.

خشکسالی شدید و کاهش باران از یک سو و برداشت‌های بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر، باعث شده تا مقامات در مورد وضعیت آب و آینده آن ابراز نگرانی کنند.

میزان مصرف آب در بخش کشاورزی در ایران ۹۲ درصد، آشامیدنی شش درصد و صنعت دو درصد است. این حجم استفاده آب در بخش کشاورزی سبب شده که از کشاورزی به‌عنوان «بلای آب» در ایران یاد شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.