ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان به شرط اعلام برائت از ۸۸

احمد توکلی می‌گوید اصلاح‌طلبان باید مرزهای خود را نسبت به سال ۸۸ شفاف کنند. سخنگوی شورای نگهبان قبلا گفته بود صلاحیت کسانی که در وقایع سال ۸۸ حضور داشته‌اند تائید نمی‌شود.

احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از اصلاح‌طلبان خواست که برای تائید صلاحیت، مرزهای خود با «فتنه‌گران» را شفاف کنند. سخنگوی شورای نگهبان پیش‌تر گفته بود: «صلاحیت کسانی که در جریان وقایع سال ۸۸ حضور داشته‌اند تائید نخواهد شد».

احمد توکلی، نماینده اصولگرای تهران، روز سه‌شنبه ۱۰ آذر در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران گفت: «اشکال اصلاح‌طلبان این است که هیچ خط و مرزی ندارند، بهتر است بگویند مثلا از اینجا به بعد را ما دیگر قبول نداریم».

او گفت: «باید مرز‌ها شفاف شود، وقتی دوغ و دوشاب جدا نشود نباید شورای نگهبان را خیلی ملامت کرد. ممکن است مصادیق این شورا اشکالاتی داشته باشد که دارد اما کسی که ساختار نظام را قبول ندارد نباید وارد نظام شود».

او با اشاره به تحصن گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ششم و اعتراض‌های خیابانی پس از انتخابات سال ۸۸، اضافه کرد: «اگر مجلسیان متحصن شوند، مانند آنچه برخی اصلاح‌طلبان در مجلس ششم کردند، آن‌ها صلاحیت دارند؟ یا آن‌هایی که فتنه ۸۸ را راه انداختند و بعد از ۲۹ خرداد قشون کشی خیابانی برپا کردند چطور؟ کسی می‌تواند نماینده مردم شود که بتواند به قانون اساسی سوگند بخورد. این کار‌ها که برخلاف قانون اساسی است».

پیش‌تر نیز سخنگوی شورای نگهبان گفته بود: «صلاحیت کسانی که در جریان وقایع سال ۸۸ حضور داشته‌اند تائید نخواهد شد.»

در همین زمینه قائم مقام حزب اعتماد ملی، از تشکیل کمیته ویژه‌ای برای رایزنی با شورای نگهبان خبر داد. رسول منتجب‌نیا، سه‌شنبه ۱۰ آذر به روزنامه آرمان گفت: «این کمیته تلاش دارد با واسطه‌گری بزرگان سیاسی کشور با شورای نگهبان درباره مساله ردصلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب رایزنی کند».

مجلس کارآیی ندارد

توکلی در بخش دیگری از گفت‌وگو با روزنامه ایران، ساختار کنونی مجلس شورای اسلامی را ناکارآمد دانست و آن را «مجمعی پراکنده» خواند که بیشتر پیگیر اهداف آنی و منطقه‌ای است.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی فقدان احزاب را یکی از بزرگ‌ترین موانع تشکیل یک مجلس کارآمد دانست و گفت: «نامزد انتخابات مجبور است قول ملموس بدهد. اگر از این وعده‌ها ندهد مردم می‌گویند برای چه می‌خواهی مجلس بروی. خیلی از مسئولان رفاه طلب شده‌اند، فردگرایی، خودخواهی و ترجیح منفعت شخصی بیشتر شده است. این‌ها باعث شده یک نامزد برای جلب رأی رفتارهای خاصی را ترجیح دهد. رأی گیرنده امتیاز می‌دهد از غذا و چلوکبابی که می‌دهد بگیر تا وعده‌های دیگر».

به گفته توکلی، بسیاری از نمایندگان مجلس اصلا دستور کار جلسه را هم گاهی فرصت نمی‌کنند بخوانند و بدون اطلاع از دستورکار در جلسه‌ کمیسیون‌ها و مجلس شرکت می‌کنند. او این نمایندگان را «فاقد اهلیت» لازم برای حضور در مجلس شورای اسلامی دانست.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند امسال برگزار خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    علی مطهری دخالت خامنه‌ای در امور مجلس فرمایشی را زیر سؤال برد و گفت: یکی هم نوع برداشت از ولایت فقیه است که به نظرم در خیلی از اصول‌گراها این مشکل وجود دارد که فکر می‌کنند هر کاری انسان می‌کند اول باید نظر ولی‌فقیه را بگیرد. لذا قدرت ابداع و ابتکار در اینها وجود ندارد، خیلی طرحها بوده در مجلس مطرح شده و تا یک جاهای خوبی هم پیش می‌رود و چند وقت روی آن کار می‌شود و بعد در کمیسیون می‌آید، یک کسی می‌گوید ما دیروز با رهبری ملاقات داشتیم که آقا مخالف با این طرح بودند، آن طرح بایگانی می‌شود و در آرشیو قرار می‌گیرد. ! عضو مجلس به فرمایشی بودن مجلس اذعان کرد و گفت: الآن ما یک خطوط قرمز مصنوعی در مجلس داریم، مسائل مرتبط به قوه قضاییه اساساً در مجلس قابل طرح نیست، هر سؤالی که بپرسید در ارتباط با قوه قضاییه بایگانی می‌شود ! و به هیچ‌وجه مطرح نمی‌شود لذا هر کاری می‌خواهند می‌کنند، روزنامه می‌بندند، بازداشت می‌کنند و مجلس ساکت است و کسی هم نمی‌تواند جلویشان عرض اندام کند. علی مطهری به گوشه‌یی از چپاول و دزدی ارگانهای زیر نظر خامنه‌ای اعتراف کرد و گفت: یا درباره مسائل مرتبط به زیر مجموعه رهبری فلان نهاد مربوط به رهبری مالیات نمی‌دهد، هر کسی که درآمدی دارد باید مالیات بپردازد، مجلس هم جرأت ورود ندارد!