ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا آماده بستن پرونده هسته‌ای ایران است

در پی انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور آماده بستن پرونده هسته‌ای ایران است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با استقبال از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایالات متحده با ارائه قطعنامه‌ای برای بستن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران موافق است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

به گزارش آسوشیتدپرس، مارک تونر افزود گزارش مدیرکل آژانس با آنچه که آمریکا به آن دست یافته «هم‌خوانی» دارد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه دوم دسامبر / ۱۱ آذر با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که پس از سال ۲۰۰۹ «نشانه معتبری» از انجام فعالیت‌های مرتبط با توسعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ای در ایران پیدا نکرده است.

با این حال در این گزارش گفته شده که ایران دست‌کم تا انتهای سال ۲۰۰۳ میلادی فعالیت‌هایی مرتبط با ساخت سلاح هسته‌ای انجام داده اما این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و علمی فرا‌تر نرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که ایالات متحده هم پیش‌تر به این نتیجه رسیده بود که ایران ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.

به‌گفته مارک تونر گزارش آژانس، شرایط را برای اجرای توافق جامع هسته‌ای که قدرت‌های غربی و ایران در ۱۴ ژوئیه / ۲۳ تیر سال جاری به آن دست یافتند، فراهم می‌کند.

بر پایه این برنامه که در ایران از آن به عنوان «برجام» یاد می‌شود، ایران باید یک سری محدودیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای خود برقرار کند تا در ازای آن تحریم‌ها علیه این کشور لغو شود.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد هیأت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران نیز گزارش آژانس را «مثبت» دانسته و آن را به معنای «تأیید صلح آمیز بودن برنامه اتمی» ایران توصیف کرده است.

گزارش آژانس قرار است به نشست یک روزه شورای حکام آژانس که در تاریخ ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذرماه جاری برگزار می‌شود، ارائه گردد تا اعضای شورای حکام درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

بر پایه توافق جامع هسته‌ای، گزارش آژانس و تصمیم شورای حکام، مقدمه اجرای موارد برنامه جامع اقدام مشترک است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    چی شد ؟  پنداری سیاهی های گزارش اژانس یکشبه پاک شد و به آسمان رفت و سفید یها باقی ماند؟ وایتکس هم نمیتواند چنین معجزی کند اما کیسه پول چرا؟ ظاهرا مشکل فیفا همه گیر شده؟!