ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به بازداشت یغما گلرویی: عاطفی و پرتنش

بازداشت شاعر و ترانه‌سرای پرمخاطب ایران بازتاب گسترده اما متناقضی داشت. برخی با او همدردی کردند، برخی از او روی برگرداندند و حتی به او ناسزا گفتند.

«امشب، سومین شبی‌ست که یغما گلرویی در بازداشت ماموران امنیتی به سر می‌برد. فردا ۱۲ آذرماه سالمرگ محمدمختاری‌ست و چند روز بعد هم [سالمرگ] محمد جعفر پوینده. این قتل‌ها و این بازداشت‌های زنجیره‌ای تمام نمی‌شوند…»

یغما گلرویی: شاعر و ترانه‌سرا

این جملات را شاهین نجفی، پس از بازداشت یغما گلرویی در صفحه فیسبوکش نوشت. همزمان، با هشتگ «یغما گلرویی» دامنه نظرات شهروندان در همدردی و همبستگی با این شاعر و ترانه‌سرا یا در انتقاد و مخالفت با او بالا گرفت.

تاوان «رانندگی در مستی»؟

ترانه «رانندگی در مستی» از سروده‌های یغما گلرویی با صدای شاهین نجفی اجرا شده است. گلرویی تنها ترانه‌سرایی نیست که با نجفی همکاری کرده و اکنون به دلیل نامعلومی بازداشت شده است. پیش از این مأموران امنیتی فاطمه اختصاری و مهدی موسوی را نیز بازداشت کرده بودند. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه این دو شاعر را در مجموع به ۲۰ سال حبس و تحمل  ۱۹۸ ضربه شلاق محکوم کرده است.

ترانه «بکنیم» سروده فاطمه اختصاری و ترانه‌های «نینوش»، «ممیز صفر» و «بعد از تو» سروده مهدی موسوی نیز با صدای شاهین نجفی اجرا شده‌اند. به غیر از ترانه‌ای از فرامرز دعایی و چند ترانه یاد شده از موسوی و اختصاری، باقی ترانه‌هایی که شاهین نجفی خوانده سروده خود اوست.

«رانندگی در مستی»، ترانه ای از یغما گلرویی با اجرای شاهین نجفی

آتنا حبیبی، همسر یغما گلرویی نخستین کسی بود که خبر بازداشت او را رسانه‌ای کرد. او در اینستاگرام نوشت:

«دیروز، دوشنبه ۹ آذر، ماموران امنیتی با مراجعه به خانه ما، ضمن بازرسی خانه اقدام به بازداشت یغما گلرویی و انتقال او به مکان نامعلومی کردند. تا این لحظه، از او هیچ خبری نداریم و عمیقاً نگران وضعیت و سلامتی‌اش هستیم.

از همه دوستان و مخاطبان یغما گلرویی می‌خواهیم ضمن اطلاع‌رسانی در این خصوص- که ممکن است به دریافت خبری از وضعیتش کمک کند- از هرگونه اظهار نظر و پیش‌داوری که می‌تواند منجر به پیچیده شدن شرایط یغما شود خودداری کنند.»

این خبر ابتدا در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بازتاب پیدا کرد و سپس به طور زنجیره‌ای دست به دست شد. به‌زودی پیش‌بینی آتنا حبیبی تحقق پیدا کرد و بازار گمانه‌زنی و شایعه داغ شد.

کابوس مداوم یک گنجشک در توئیتر

یغما گلرویی: شاعر و ترانه‌سرا

برخی از کاربران شبکه‌های مجازی اشعار یغما گلرویی را زیر هشتگی به نام او به اشتراک گذاشتند؛ شعرهایی مانند «اعتراف» از مجموعه «دیوارنوشته‌های انفرادی» او:

قلمی به دستم می‌دهند
و کاغذی
تا از گناهان خود
اعتراف‌نامه‌ای رقم بزنم
و من تنها
از کابوس مداوم گنجشکی می‌نویسم
که به تیر و‌کمان من
در تابستان هفت سالگی‌ام مرد.

مهناز افشار، بازیگر سر‌شناس سینما و تلویزیون نیز متن ترانه «تصور کن» از سروده‌های معروف یغما گلرویی (با اجرای سیاوش قمیشی) را در همبستگی با او در صفحه فیسبوکش منتشر کرد.

جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی در واکنش به بازداشت یغما گلرویی عکسی از خودش و او را منتشر کرد و نوشت: «جناب سروان بار دیگر یغما گلرویى را بازداشت کرد. من فقط شاعرم جناب سروان.»

عده‌ای از کاربران و شبکه‌های ماهواره‌ای ترانه‌هایی از گلرویی را پخش کردند. برای مثال «رادیو جوان» که همکاری برخی هنرمندان با آن در روزهای گذشته خبرساز شده بود و وزارت ارشاد اسلامی را واداشت که ۲۴ خواننده را از فعالیت هنری منع کند، ترانه «با من نمی‌مونی» با صدای مهرداد توکلی و از سروده‌های یغما گلرویی را در اختیار علاقمندان به موسیقی ایران قرار داد.

در این میان برخی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی یغما گلرویی را به سرقت ادبی متهم کردند و کار را به آنجا کشاندند که حتی زندان را حق او دانستند. کاربری پیشنهاد داده بود که خوب است مأموران امنیتی برای آزار و شکنجه یغما گلرویی توئیت‌های کاربران ایرانی را در زندان برای او بخوانند.

میترا الیاتی (نویسنده) و لیلی نیکونظر (روزنامه‌نگار) از کسانی بودند که در مخالفت یا موافقت با یغما گلرویی، یادداشت‌هایی منتشر کردند و واکنش‌هایی را برانگیختند.

یغما گلرویی آبان سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته بود: «مرکز موسیقی در ۱۰ سال گذشته هیچ نامی از من در هیچ آلبومی نیاورده‌ است. ممکن است تعداد محدودی از شعر‌هایم در آلبوم‌ها خوانده شده باشد اما نام من مجوز نمی‌گیرد و الان هم اگر خواننده‌ای، آلبومی با اشعار من به دفتر موسیقی ارائه کند، مجوز نخواهد گرفت.»

استعفای یک هنرمند از هنر

گلرویی در دی ماه ۹۱ در اعتراض به بازداشت عده‌ای از هنرمندان به اتهام تولید موسیقی غیر مجاز در یادداشت پربازتابی اعلام کرده بود که از بیماری ریوی رنج می‌برد و دلسرد و نومید شده و به همین جهت  در اعتراض به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها از شاعری و ترانه‌نویسی استعفا می‌دهد. او نوشته بود: «من می‌خواهم دیگر از رینگِ ترانه بیرون بیایم و دستکش‌هایم را آویزان کنم. کلافه‌ام و خسته و بیمار. دیگر دل و دماغی نمانده برای بودن در این آشفته بازار و گودی که درآن مُدام باید توهین و تحقیر ببینی و خودت را آن قدر کوچک کنی تا در چهارچوب‌های تعریف شده از طرف نهادهای ناظر جا بگیری، با خود بجنگی و خود را زخم بزنی و در هر بار زمین زدن خود هورای هواداران گوش‌هایت را پُر کند و گمان کنی کاری کرده‌ای کارستان اما در عمق وجودت آگاه باشی که آب به هاون کوبیده‌ای و عمر هدر داده‌ای.»

گلرویی بارها اعلام کرده که حدوداً ۱۲ کتاب او از وزارت ارشاد اسلامی مجوز نگرفته است.

حسین نوش‌آبادی در نشست خبری هفته گذشته خود هنرمندان را از همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای منع کرده بود و گفته بود که هنرمندان خاطی تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    خوب آقاجان هر جامه ای یک تابویی داره. نباید به تابوی جامعه جسارت کرد. شما در اروپا جرات نمی کنید به تابوی اینها که همان ماجرای امحاء یهود باشه جسارت کنی. «باید» بهش ایمان داشته باشی. شوخی هم نیست.

  • محمد يكتا

    ايكاش آقاي گلرويي همون سال ٩١ كه افشين مقدم ،عليرضا افكاري و روزبه بماني رو دستگير كردند و ايشون در اعتراض به اين ماجرا از ترانه خداحافظي كردند روي حرفشون مي موندند ايشون و دستگير كردند ولي عده اي به جاي حمايت مشغول عقده گشايي هستند و جاي تاسف داره

  • شاهد

    خنده دار و مضحک!! در حکومت شبه توتالیتر اسلامی رهبر خود را در مقامی قرار می دهد که مسئولیت تام را بعهده دارد . در حکومت اسلامی کار به جایی کشیده است که رهبر حتی مسئولیت سوال و جواب پس از مرگ را بعهده می گیرد ! در جریان سرکوب جنبش سبز برخی عوامل سرکوب دچار تردید شده بودند که پس از مرگ چه جوابی بدهند ایت الله های حکومتی به انها می گفتند پاسخ دهید به امر ولی فقیه زدیم و کشتیم !

  • محمدامین

    لابد میخواهید بگید خود رهبر، شخصا عملیات دستگیری رو زیر نظر داشته و فرماندهی میکرده؟؟? واقعا خنده دار و مضحکه.

  • بهنام

    متاسفانه برخی از هموطنان نادان به جای حمایت از جناب گلرویی و اتحاد و ایستادگی در برابر رفتارهای غیر قانونی و خودسرانه مزدوران حکومتی ، به تهمت زنی و انگ زدن به این شاعر برجسته روی آورده اند و خواسته و ناخواسته آب به آسیاب دشمن می ریزند . به امید نابودی و سرنگونی جمهوری اسلامی و مرگ دیکتاتور جلاد ، علی خامنه ای .