ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری نیروهای نظامی با محیط‌بانان در پارک خُجیر تهران

نیروهای نظامی در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند تا بخش‌هایی از پارک ملی خُجیر در استان تهران را تصرف کنند اما با مقاومت نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست روبه‌رو شده‌اند و بین آن‌ها درگیری رخ داده است.

نیروهای نظامی در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند تا بخش‌هایی از پارک ملی خُجیر در استان تهران را تصرف کنند اما با مقاومت نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست روبه‌رو شده‌اند و بین آن‌ها درگیری رخ داده است.

روزنامه اعتماد، امروز یکشنبه ۱۵ آذر گزارش داده که با وجود محیط‌بانان اما نیروهای نظامی موفق شده‌اند که بخش‌هایی از این پارک را فنس‌کشی کنند.

بر پایه این گزارش بر اثر درگیری‌ها، شماری از محیط بانان زخمی شده‌اند.

پارک ملی خُجیر منطقه‌ای حفاظت‌شده در شرق تهران است و از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان پارک ملی تعیین شده‌است.

یک شاهد عینی که نخواست نامش فاش شود در این‌باره به «اعتماد» گفت: «زد و خورد بین طرفین به‌وجود آمده بود. وضعیت به گونه‌ای بود که باور نمی‌کردی این‌جا پارک ملی است و باید مأمن حیات ‌وحش باشد. محیط‌بانان ایستادگی کردند و نگذاشتند کار فنس‌ها به‌طور کامل اجرا شود اما با این همه متصرفان قوی بودند و در بخش‌هایی فنس‌ها را با زور و بیرون راندن محیط‌بانان ایجاد کردند.»

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست در این‌باره گفت: «رویشگاه‌های خجیر، ریه‌های پایتخت به حساب می‌آیند و اگر تبدیل به آسفالت و سازه شوند و مورد هجوم دیگر ساخت‌و‌ساز‌ها قرار بگیرند کار تهران تمام است.»

به‌گفته او، چندی پیش شرکت کنترل کیفی آلودگی هوای تهران در گزارشی اعلام کرده بود که اگر در منطقه خجیر و سرخه‌حصار تهران ساخت‌وساز صورت بگیرد آلاینده‌های هوا به میزان بسیار خطرناک‌تری خواهند رسید و تهران از دست خواهد رفت.

محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست نیز گفته که اتفاق تصرف پارک ملی خجیر، «مخصوصاً در زمانی که برای نخستین‌بار شاهد ابلاغ منشور ١۵ ماده‌ای از سوی رهبری بوده‌ایم بسیار شگفت‌آور است.»

او از برخورد قانونی سازمان با متصرفان خبر داد و افزود که بر اساس دستور صریح «مقام فرماندهی کل قوا»، سازمان در برابر این تخلف و تصرف «هرگز کوتاه نخواهد آمد.»

اشاره این مقام سازمان محیط زیست به نامه رهبر جمهوری اسلامی در ۲۶ آبان‌ماه گذشته است که در آن سیاست‌های کلی محیط زیست را خطاب به رؤسای قوا ابلاغ کرد.

«ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظاممند منابع حیاتی، جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست‌محیطی» از جمله محورهای این سیاست‌هاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.