ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ممنوع شدن ثبت‌نام علوم انسانی در مدرسه‌های دولتی تهران

به گفته مدیر‌کل آموزش و پرورش شهر تهران، مهم‌ترین دستاورد آموزش و پرورش در سال‌های گذشته، هدایت ۳۵ درصد دانش‌آموزان به شاخه‌های فنی و حرفه‌ای بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفته است که مدرسه‌های دولتی عادی، سال آینده در رشته ادبیات و علوم انسانی ثبت‌نامی نخواهند داشت.

این موضوع در یک نشست خبری در روز یک‌شنبه ۱۵ آذر ماه اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اسفندیار چهاربند همچنین گفته است که از سال آینده، انتخاب رشته در پایان سال اول متوسطه انجام خواهد شد. متقاضیان رشته علوم انسانی هم باید در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت‌نام کنند.

آموزش و پرورش در تلاش است دبیرستان‌های فرهنگ را توسعه دهد.

علوم انسانی در طول سال‌های گذشته از چالش‌های نظام آموزشی در ایران بوده است.

اسفندیار چهاربند گفته است: «در حال حاضر حدود ۱۲ مدرسه فرهنگ در شهر تهران داریم که با توجه به این‌که هر منطقه آموزشی باید دارای یک دبیرستان فرهنگ باشد، حداقل ۲۴ مدرسه دیگر تا سال آینده راه‌اندازی می‌کنیم.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران هدف از این طرح را با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای کیفی علوم انسانی به جای ارتقای کمی دانسته و گفته است: «در سند تحول بنیادین بر شناسایی استعدادهای بر‌تر و هدایت آن‌ها به ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی تأکید شده است. بنابراین تلاش می‌کنیم مدرسه‌های فرهنگ را تقویت کنیم تا به ارتقاء کیفیت تحصیل در این رشته بیانجامد.»

او با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت به مرحله مهم و سرنوشت‌سازی در استقرار ساختار جدید رسیده، گفته است: «اگر برنامه‌ریزی‌های دقیق و هوشمندانه نداشته باشیم و نتوانیم این مرحله را به درستی اجرا کنیم، در آینده دستخوش تبعات ناگواری می‌شویم و ممکن است دستاوردهای سال‌های گذشته نیز مورد تهدید قرار بگیرند.»

او مهم‌ترین دستاورد آموزش و پرورش در سال‌های گذشته را هدایت ۳۵ درصد دانش‌آموزان به شاخه‌های فنی و حرفه‌ای دانسته است.

۳۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها

قرار است آموزش و پرورش شهر تهران در جلسات پیوسته با مدیران مدرسه‌ها، جزییات هدایت تحصیلی و اهمیت رشته‌ها را برای آن‌ها تبیین کند: «پس از ۲۲ سال، هدایت تحصیلی مجددا به پایان دوره اول متوسطه بازگشته است.»

چهاربند اهمیت هدایت تحصیلی را بیش از انتخاب یک رشته دانسته و گفته است: «نتایج این هدایت تحصیلی در توزیع منابع انسانی در بازار کار در سال‌های آینده موثر است و اگر انحرافی در این زمینه به وجود آید هزینه‌هایی برای کشور در بر خواهد داشت. اگر امروز ۳۰۰ هزار صندلی خالی در دانشگاه‌ها داریم ریشه آن را باید در هدایت تحصیلی جست.»

بیشتر بخوانید: غول کنکور خفته است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین خواستار تغییر روند توسعه آموزش عالی و آموزش و پرورش شده و گفته است: «تا امروز توسعه آموزش عالی علامت‌های اشتباهی به هدایت تحصیلی می‌داد، اما امروز باید آموزش و پرورش این سکان را در دست بگیرد و به آموزش عالی علامت دهد که چگونه توسعه یابد.»

به گفته چهاربند، هدایت تحصیلی از سال آینده بر اساس نیاز به رشته‌ها انجام می‌شود و صرفا تقاضای دانش‌آموزان تعیین‌کننده نخواهد بود. او گفته است اگر خانواده‌ها از مزایای رشته‌های فنی و حرفه‌ای آگاه باشند می‌توانند فرزندان‌شان را بهتر هدایت کنند.

همچنین با توجه تغییر نظام آموزشی، دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای هم به جای ۱۱ سال، ۱۲ سال درس می‌خوانند و می‌توانند در مقطع کار‌شناسی پیوسته وارد دانشگاه شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران «اصلاح نظام پذیرش» را یکی از مطالبات آموزش‌ و پرورش از آموزش عالی دانسته و گفته است: «فنی و حرفه‌ای تنها شاخه‌ای است که دانش‌آموزانش می‌توانند در تمام رشته‌های آموزش عالی شرکت کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ! جمهوریخواه

    پس از سالها شعار و تلاش در راستای ایجاد علوم انسانی‌ اسلامی و شکست شرم آور این پروژه از طرف ولی‌ فقیه و فرهنگ سازان دولتی و دینی در جمهوری اسلامی، بار دیگر شاهد حیف میل شدن امکانات مادی و معنوی از طرف داعشیان شیعی حاکم بر ایران هستیم که با تصمیمات نابجا، روحیه مالیخولیای دینخوی آنها در جامعه ، اجرا و ارضاع شود !

  • حسن

    قدر مسلم اگر به علوم صرفا رنگ ولعاب دینی ومذهبی بزنیم به بیراهه خواهیم رفت.ونباید دیگر منتظر شکوفایی وپویایی دران باشیم.

  • داریوش

    علوم انسانی ستون جامعه مدرن امروزی است. به خصوص حداقلی از منطق و جامعه شناسی و روانشناسی دانستن برای همه ضرورت دارد. جمهوری اسلامی بندگان ضعیف و نادان میخواهد.