ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولایتی: ایران پشت اسد را خالی نمی‌کند

مشاور خامنه‌ای می‌گوید ایران قدرتمند‌ترین کشور حاضر در تحولات سوریه است و با آمریکا بر سر اسد کنار نخواهد آمد. ولایتی احتمال داد که چین همانند روسیه به محور مقاومت بپیوندد.

علی اکبر ولایتی در یک برنامه تلویزیونی گفت ایران قدرتمند‌ترین کشور حاضر در تحولات سوریه است و با آمریکا بر سر سوریه و اسد کنار نخواهد آمد.

مشاور عالی خامنه‌ای در امور بین‌المللی اعلام کرده که ایران بنا ندارد در میدان جنگ و سیاست پشت اسد را خالی کند. ولایتی که در سفر اخیرش به سوریه با بشار اسد دیدار کرده گفت: «بشار اسد خط قرمز جمهوری اسلامی است چون توسط مردم سوریه انتخاب شده است.»

او اشاره کرد که شاید در آینده کشورهای بزرگی در حد روسیه وارد محور مقاومت شوند: «به عنوان مثال در یک ایالت بزرگ در شرق چین نیز مسلمانان زندگی می‌کنند که خطر پبوستن آنان به داعش وجود دارد و شاید پس از سوریه کشورهایی مثل چین هم به محور مقاومت بپیوندند.»

جمهوری اسلامی در پاسخ به اصطلاح "محور شرارت" که برساخته دولت جرج بوش بود، سوریه، حزب‌الله لبنان و خود را به عنوان "محور مقاومت" تعریف می‌کند.

ولایتی در برنامه تلویزیونی "متن حاشیه" عنوان کرد که در سوریه یک جنگ کوچک بین‌المللی اتفاق افتاده که در آن همه قدرت‌های جهان حضور دارند: «تفاوت جنگ‌های بین‌المللی بزرگ و کوچک به این است که در جنگ کوچک بین‌المللی سوریه، نقش کشورهای کوچک منطقه بیشتر از کشورهای بزرگ بین‌المللی است.»

این نخستین مرتبه نیست که ایران اسد را خط قرمز جمهوری اسلامی می‌نامد اما ولایتی برای اولین بار به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی در جنگ سوریه اذعان کرد و گفت ایران به عنوان قدرتی منطقه‌‌ای با نفوذی بین‌المللی، قدرتمندترین کشور حاضر در تحولات سوریه است.

ولایتی در توضیحات بعدی تلویحا آشکار ساخت که ایران برای تثبیت این جایگاه نیازمند همراهی روسیه است اما موضوع را به صورت دیگری صورت‌‌بندی کرد: «گاهی میان روسیه و ایران در قضیه سوریه نظرات مخالفی وجود داشته اما در نهایت روسیه با ایران هماهنگ شده است.»

«مشروعیت حضور ایران در سوریه»

مشاور خامنه‌ای در توجیه حضور ایران و شرکاء در جنگ داخلی سوریه گفت: «وجه مشترک ایران، روسیه، عراق و لبنان این است که هر چهار کشور از طرف دولت قانونی سوریه برای دفاع دعوت شده‌اند اما دولت سوریه برای کشورهای آمریکایی و اروپایی دعوت‌نامه‌ای برای حضور در سوریه نفرستاده است.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نظام، سفر قاسم سلیمانی به روسیه و تبادل نظر او با مقامات مسکو را نیز غیرقابل انتظار ندانست. این در حالی است که اخبار پیشین در مورد رفت و آمد سلیمانی به روسیه همواره از سوی طرفین تکذیب شده است.

ولایتی اشاره کرد که روسیه قادر نیست به تنهایی از منافع خود در خاورمیانه دفاع کند: «خطر گسترش داعش به سمت روسیه و غرب آسیا وجود دارد و اگر روسیه در مقابل داعش نایستد، فردا باید پشت‌ مرزهای خود با داعش بجنگد.»

او گفت حضور ایران در کنفرانس صلح سوریه در وین بر اساس درخواست روسیه بود تا این کشور در دفاع از سوریه تنها نماند: «به درخواست ایران، عراق و لبنان و عمان هم در این کنفرانس شرکت کردند و این دیپلماسی مقاومت را قوی‌تر کرد.»

نقش‌ها تغییر می‌کنند

پس از سفر پوتین به تهران و بعد از بالا گرفتن تنش میان روسیه و ترکیه، جمهوری اسلامی آشکارتر از پیش در مورد نقش خود در منطقه و سوریه موضع‌گیری می‌کند. ایران در مناقشه آنکارا و مسکو بر سر معاملات نفتی داعش در ترکیه، جانب روسیه را گرفته و از این فرصت برای جبهه‌گیری سیاسی علیه اردوغان نیز سود می‌برد. روز جمعه ۱۳ آذر محسن رضایی گفت: «مستشاران نظامی ایران در سوریه، از تمامی مسیرهای کامیون‌های نفت داعش به ترکیه عکسبرداری و فیلمبرداری کرده‌اند.»

در سومین نشست صلح سوریه که ۱۴ نوامبر در وین برگزار شد، بر سر زمان آتش‌بس، انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل دولت موقت و محول کردن مسئولیت معرفی گروه‌‌های مخالف سوری به نماینده سازمان ملل توافق شد.

بقای اسد محور اشتراک نظر ایران و روسیه در بحران سوریه است. ترورهای پاریس و تمرکز جامعه بین‌المللی برای مقابله با داعش موجب شده که غرب بحث برکناری اسد را از اولویت خارج کند. لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه از جمله بر ضرورت اتحاد نیروهای سوری، منطقه‌ای و جهانی برای رویارویی با داعش تاکید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • كشكساب

    بادرود برهمه ايرانيان . با توجه به اينكه ميتوان در مورد بند بند گفته هاي اين صاحب قدرت در حكومت بشدت اسلامي ، بحث و تبادل نظر نمود ، بنده فقط به ( يك نكته ) ميپردازم . در مبحث ، بعلت انجام انتخابات و حضور نماينده اسدِجاني ، در سازمان ملل كه ، گفته شده ، آيا همين استدلال در مورد حكومت منصورهادي در كشور يمن و نتيجتاً حضور نيروهاي ، پاكستاني، سوداني ، اماراتي ، و سعودي در آنكشور، كاربرد ندارد ؟ پاينده ايران ، سربلند ايراني .