ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ ادامه می‌یابد؟

ایرج ادیب‌زاده- نصف بیشتر دوران ریاست جمهوری روحانی سپری شده است. آیا او می‌تواند با نفت بشکه‌ای زیر ۵۰دلار به وعده‌هایش در حد بهبودی محسوس در وضعیت اقتصادی عمل کند؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت"اوپک"، سقف تولید روزانه خود را تغییر نداد. دوازده عضو این سازمان در نشست جمعه ۵ دسامبر در وین، برای کاهش تولید و مقابله با روند سقوط قیمت نفت به توافق نرسیدند. واکنش بازار جهانی نفت به این تصمیم، تنزل دوباره بهای نفت بود تا انجا که قیمت نقت به کمتر از ۴۰دلار در هر بشکه رسید.  بنابراین دستکم تا ژوئن سال ۲۰۱۶ قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه در نوسان خواهد بود.

اوپک خواهان مذاکرات بیشتر با کشورهای غیر عضو است. در این نشست همچنین هیچ توافقی در مورد چگونگی بازگشت ایران به بازار جهانی نفت - پس از برداشتن تحریم‌ها - نشد.

وزیر نفت ایران بازگشت به بازارهای جهانی پس از لغو تحریم‌ها را حق قانونی ایران دانست و تصریح کرد: «انتظار نداریم همکاران و همتایان ما در اوپک نیز ایران را تحریم کنند و مانع حق قانونی ایران برای افزایش تولید نفت خام و بازگشت به بازارهای جهانی شوند، هر گونه محدودیتی بدان معناست که  آنها خواهان ادامه تحریم‌ها علیه ملت ما هستند و این غیر قابل قبول است و عادلانه نیست.»

عبداله البدری دبیر کل اوپک نیز گفت: «برای بازگشت ایران به بازار نفت باید تا نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن ۲۰۱۶ صبر کرد.»

کشورهای عضو اوپک در حال حاضر روزانه بیش از ۳۰میلیون بشکه نفت راهی بازار می‌کنند در حالی‌که بازار نفت در حال حاضر روزانه دو میلیون بشکه مازاد بر مصرف دارد.

بر اساس آخرین برآورد "بلومبرگ"، کشورهای عضو اوپک در ماه نوامبر گذشته بیش از ۳۲ میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده‌اند. مهم‌ترین کالای انرژی فسیلی یعنی نفت، طی تنها ۱۸ ماه گذشته ارزش خود را برای هر بشکه یک صد دلار ازدست داده است و در حال حاضر به قیمت اعلام شده بازار، حدود هر بشکه بین ۴۰ تا ۴۵ دلارمعامله می‌شود. این قیمت پایین  درحالی ست که مشتری چندانی هم  ندارد. گفته می‌شود برخی کشورها مانند عراق، نفت خود را به بهای ۳۰ دلار برای هر بشکه تحویل مشتری داده‌اند. قیمت نفت ایران در رسانه‌های مربوط به انرژی این کشور ۳۹ دلاراعلام شده است.

رادیو زمانه برای بررسی وضعیت کنونی اوپک و بازار نفت، پرسش‌هایی را با دو کارشناس جهانی نفت و انرژی، حسن منصور استاد دانشگاه و کارشناس بازار انرژی در لندن  و جمشید اسدی استاد استراژی اقتصاد در پاریس مطرح می‌کند که از این قرارند:

  • پنجاه و پنج سال پس ازبرپایی اوپک از این کارتل نفتی که روزی با بالا بردن قیمت طلای سیاه اقتصاد جهان را به لرزه در می‌آورد چه باقی  مانده است؟
  • آیا با توجه به نشست بی‌نتیجه هفته گذشته می‌توان همچنان اوپک را یک کارتل متحد تعیین کننده قیمت نفت دانست؟ یا این که تعیین قیمت نفت اساسا تابع جنگ قدرت در خاورمیانه است و در نهایت این عربستان است که طبق ملاحظات سیاسی و اقتصادی خود قیمت نفت را تعیین می‌کند و بقیه بنابر منطق بازار مجبور به تن دادن هستند؟
  • حسن روحانی دیگر وقت زیادی ندارد. آیا در دوره باقی مانده از ریاست جمهوری او، این شانس وجود دارد که قیمت نفت افزایش یابد تا او به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند؟ آیا عمل به آن وعده‌ها، تا حد بهبود محسوسی در وضعیت اقتصادی، با نفت بشکه‌ای زیر ۵۰  دلار امکان‌پذیر است؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    ماموریت حکومت اسلامی از روز اول ایجاد تنش در منطقه جهت بازگشت به قرن گذشته و رقابت کشورهای منطقه برای تولید و فروش نفت بیشتر و ارزانتر برای خرید اسحه بوده! برنده اصلی کشورهای ۵ + ۱ و کارتلهای نفتی و اسلحه بوده اند. زنگنه به گزارش خبرگزاری مهر، اضافه کرد: «چنان چه شخصی دلش برای وضع آشفته بازار و قیمت پایین نفت خام می‌سوزد، باید فشار را بر کشورهایی بیاورد که سهم تولیدی ایران را گرفته‌اند، نه این که حق مسلم حاکمیت یک کشور را با گفته‌هایش ناديده گیرد!