ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست بیش از ۷۰ نماینده مجلس برای حذف مجازات اعدام از جرایم مواد مخدر

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرحی با امضای بیش از ۷۰ تن از نمایندگان برای حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از طرحی با امضای بیش از ۷۰ تن از نمایندگان برای حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

میرهادی قره‌سید رومیانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران روز سه‌شنبه ۱۷ آذر به خبرگزاری خانه ملت گفت: «امروز بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر را به امضا رساندند.»

به‌گفته میرهادی قره‌سید رومیانی نمایندگان امضاکننده این طرح مجازات جایگزین پیشنهاد کرده‌اند و با تصویب آن مجازات اعدام در مورد جرایم موادمخدر صرفاً در «قاچاق مسلحانه» اعمال خواهد شد.

بیشترین آمار اعدام در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است. بر پایه قوانین ایران فروش مقدار معینی از مواد مخدر مجازات اعدام در پی دارد. نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به شمار این اعدام‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند. احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز حکم اعدام برای جرایم مواد مخدر را بارها برخلاف قوانین بین‌المللی دانسته است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: «بعد از تصویب این طرح زندانیانی که اکنون در زندان به‌سر می‌برند آزاد شده و بار سنگینی نیز از دوش قوه قضائیه برداشته خواهد شد.»

ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد زندانی را دارد. تاکنون آمار دقیقی از تعداد زندانیان ایران ارائه نشده است اما گفته می‌شود از نظر نسبت زندانی به جمعیت، ایران در میان کشورهای جهان در رده چهارم تا هشتم قرار دارد.

پیش از این در ایران چند بار مسأله تغییر مجازات اعدام برای مجرمان مواد مخدر مطرح شده بود اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید.

سال گذشته محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفته بود تلاش‌هایی در جریان است تا مجازات اعدام در مورد مواد مخدر در این کشور تغییر کند و شمار اعدام‌ها کمتر شود.

علیرضا جزینی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز پاییز سال گذشته گفته بود که «این ستاد مخالف حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان است.»

همچنین سال گذشته گفته شد لایحه‌ای تحت‌ عنوان حذف مجازات اعدام از جرایم موادمخدر به مجلس ارائه شده است اما از این لایحه نیز خبری نشد.

احمد شهید در نهمین گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که آبان‌ماه سال جاری منتشر شد در مورد افزایش ۲۵ درصدی شمار اعدام‌ها در ایران هشدار داد و گفت که در ۹ ماهه ابتدایی امسال، حدود ۷۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند. بنا بر این گزارش، ۶۸ درصد این اعدام‌ها مربوط به جرائم مواد مخدر بوده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.