ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایشگاه پرستو فروهر در لندن: تأملی در پرواز پروانه‌‌ها

محمد تنگستانی - نمایشگاهی از آثار پرستو فروهر، هنرمند سرشناس ایرانی در گالری «پی‌آرت» لندن گشایش پیدا کرد. این نمایشگاه «بازخوانی تخیل» نام دارد.

چهارشنبه ۹ دسامبر نمایشگاهی از آثار پرستو فروهر، هنرمند سرشناس ایرانی در گالری «پی‌آرت» لندن گشایش پیدا کرد. این نمایشگاه «بازخوانی تخیل» نام دارد.

«بازخوانی تخیل»: نمایشگاه آثار پرستو فروهر در گالری «پی آرت» لندن

در نمایشگاه «بازخوانی تخیل» ۱۱ اثر از پرستو فروهر با تکنیک دیجیتال و آلومینیم به نمایش گذاشته شده است. «پروانه» مهم‌ترین مضمون این آثار است.

زمانه پروانه‌ها

«زمانه پروانه‌ها» مجموعه‌ای‌ست از آثار پرستو فروهر. این هنرمند ایرانی نخستین بار در جنبش سبز این آثار را عرضه کرد. همین مجموعه پیش از این در مارس ۲۰۱۵ در نمایشگاهی در مونیخ نیز به نمایش گذاشته شد. هفته‌نامه آلمانی‌زبان «دی‌تسایت» درباره این نمایشگاه نوشت: «شرق افسانه‌ای در آثار پرستو فروهر ناگهان به دنیایی مخوف تبدیل می‌شود.»

پرستو فروهر درباره «پروانه» به عنوان یک نشانه می‌گوید:

«این نشانه در فرهنگ‌های متفاوت، مفاهیم متفاوتی را به ذهن می‌آورد که برای من همه این‌ها جذاب بوده است. در شعر ایران، پروانه به معنای یک لحظهِ از ته دل عاشق بودن است؛ پروانه به معنای خود را قربانی زیبایی و عشق کردن است. در شعر کلاسیک ایران این مفهوم بارها تکرار شده است. در فرهنگ مسیحی "پروانه" نماد لحظه عروج مسیح است. در فرهنگ قدیم یونان، واژه "پروانه" هم‌ریشه است با واژه "روح" انسان. وقتی مخاطب با اثری با درونمایه "پروانه" روبرو می‌شود، همه این مفاهیم در ذهن او فعال می‌شوند.»

برخی از آثار پرستو فروهر در نمایشگاه «پی‌آرت» لندن:

پروانه‌های در دام و حضور زیبای مادر

با این‌حال «پروانه» برای پرستو فروهر یک امر شخصی هم هست: مادر این هنرمند ایرانی «پروانه» نام داشت. در پاییز ۱۳۷۷ گروهی از کارمندان وزارت اطلاعات پروانه اسکندری و داریوش فروهر را در خانه‌شان به قتل رساندند.

پرستو فروهر می‌گوید:

«پروانه برای من یک مسئله شخصی است و پروانه نام مادر من است. هر بار که پروانه‌هایی را که کار کرده‌ام و در جایی به نمایش گذاشته شده‌اند، مثل این است که حضور زیبای مادرم به صورت سمبلیک برای من فضا را پر می‌کند.»

«پروانه» به عنوان یک نشانه در همه این سال‌ها در آثار پرستو فروهر گسترش پیدا کرده است. در یکی از آثار او که در گالری «پی‌آرت» لندن هم به نمایش گذاشته شده، «پروانه» به شکل یک کاغذ دیواری یک سطح را پوشش می‌دهد. مثل این است که «پروانه‌ها» در دیوار اسیر شده‌اند. این هنرمند ایرانی در یک خانواده سیاسی پرورش پیدا کرده است. او درباره تأثیر سیاست در آثارش می‌گوید:

«انسان موجودی سیاسی و اجتماعی است. هر هنرمندی تجربه‌های زیسته‌ای دارد که با آن‌ها کارش را انجام می‌دهد. برای من که در خانواده‌ای سیاسی بزرگ شدم، بسیاری از تجربه‌های زندگی‌ام در گره‌گاه اصحکاک خواسته‌های سیاسی با بافت قدرت شکل گرفته. این تجربه‌ها به رابطه مرا با جهان اطراف شکل داده و در زبان هنرم هم بازتابش را می‌بینیم.»

مشروح گفت‌و گو با پرستو فروهر را می‌‌شنوید:

نمایشگاه « بازخوانی تخیل» تا پایان ماه ژانویه ۲۰۱۶ در گالری «پی‌آرت» دایر است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.