ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال آب دریای عمان به خراسان رضوی

وزیر نیرو گفت بخش خصوصی در پروژه انتقال آب از سایر حوزه‌ها به استان خراسان رضوی سرمایه‌گذاری می‌کند.

حمید چپت‌چیان، وزیر نیرو از انتقال آب دریای عمان به استان خراسان رضوی خبر داد و گفت که «سرمایه‌گذاران می‌توانند وارد عمل شوند».

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر نیرو شنبه ۲۱ آذر گفت که تا پایان سال ۹۴ مطالعات طرح انتقال آب از سایر حوزه‌ها و دریای عمان به خراسان رضوی پایان خواهد یافت و در روزهای آینده دو سد جدید نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

چیت‌چیان با بیان آن که مصرف آب خراسان رضوی، ۱.۱ میلیارد مترمکعب بیش از منابع آب تجدید شونده موجود است گفت: «برای کاهش این بحران چهار راهکار اساسی در نظر گرفته شده است».

به گفته وزیر نیرو نخستین راهکار برای بحران آب در این استان «استحصال آب‌های سطحی» است. تاکنون از ۲۷ سد بهره‌برداری شده است.

چیت‌چیان گفت در روزهای آینده دو سد قره تیکان و چهچه نیز وارد مرحله بهره‌برداری خواهند شد.

«احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی»، «جایگزینی پساب به جای آب کشاورزی» و «انتقال آب از سایر حوزه‌ها» سه راهکار دیگر در دست اقدام برای حل بحران آب در استان خراسان رضوی هستند.

خراسان رضوی در خصوص اضافه برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی رتبه نخست ایران را داراست.

مهدی جمشیدی، رئیس انجمن ناجیان آب نیز آبان ماه سال جاری گفت که در استان خراسان رضوی «به جای اینکه ۷۵ درصد از آب زیرزمینی برداشت شود، حدود ۱۳۰ درصد از آب تجدیدشونده برداشت می‌شود».

او رایگان بودن مصرف آب در بخش کشاورزی را «یک مشکل» دانست. به گفته او در بخش کشاورزی، «آب کاملاً رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و هیچ مبلغی بابت آب پرداخت نمی‌شود».

قرار است پس از پایان مطالعات دولت، پروژه انتقال آب از سایر حوزه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو تیرماه سال گذشته اعلام کرده بود ایران به مرحله تنش آبی رسیده است و دولت به تنهایی قادر به عبور از این بحران نیست و تمام نهادها باید با یکدیگر همکاری کنند.

شدت بحران آب در ایران سبب شده که بسیاری از روستا‌ها با بی‌آبی مواجه باشند. به گونه‌ای که آب آشامیدنی هفت میلیون روستایی در ایران از طریق تانکر تأمین می‌شود. مقامات ایران بار‌ها درباره احتمال بروز جنگ آب در کشور هشدار داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بلوج دوست

    هموطنان بلوچستانی و سیستانی. یکی از بهترین پیشنهادها همین انتقال آب در از دریای مکران و عمان است. اگر کمی به نقشه های جغرافیایای علاقه نشان دهید. در انتهای غربی رشته کوههای مکران در جنوب بلوچستان نزدیک میناب، ارتفااعت بسیار پست است. چیزی حدود 200 الی 300 متر. با استفاده از تونل یا روشهای دیگر آب را به دریاچه خشکیده و نمکی جازموریان بیائورید و سپس از طریق تنگه بزمان آب وارد دشت لوت کنید. د رنتیجه دو دریایچه بزرگ جازموزیان و لوت پر آب مبشود. رطوبت زیادی موجب افزایش بارش در ارتفااعات بلوچستان میشود.. ولی انتقال اب از دریاچه لوت باید با پمپاژ اب شور به گ.دالهای نمکی کویر نمک ما بین گناباد و تربت حیدیریه باشد. یم راهش همن زدن قید اب شیرین هامون است. یعنی از دریاچه لوت و از طریق ارتفاعات پست سفیبد ابه اب را به هامون سارزیر کنند. د رانجا یک دره خکشیده قدیمی به طول پانصد کلیومتر تا نزدکی هیرمند است. نتیجه اش به زیر اب رفتن صحرای مرزی ایران و افغانستان است. شاید چند هزار هتکتار چراگاه شترها از بین برود ولی یک دریاچه بزرگ به اندازه ویکتوریا در شرق افریقا بئجود میاد. با پر اب کردن دشتهای لوت، جازموریان، هامون و شرق خراسان و کویر نک، صدها ملیارد اب دریا عمان به داخل سرازیر میشود. با استفاده از اب شیرین کنهای خورشیدی ، اب شیرین برای بنادر در سواحل این دریاچه ها فراهم میشود. ظرف ده سال این کار شدنی است. ولی مافیایی پان ترکها نمیخواهند نیمه شرقی ایرن از خراسان تا بلوچستان اب شود. مطمن باشید مافیای پان ترکها قصدشان نابودی مزردمان غیر ترک زبان است.

  • روزبه

    دوست گرامی علی آقالطفا مقاله را با دقت مطلعه کنید. نوشته شده با سرمایه بخش خصوصی. اگر حاضر به سرمایه گذاری در سیستان و باوچستان هم باشد فکر میکنم از آن استقبال شود.

  • ali

    جالب است سیستان و بلوچستان سالهاست درگیر بی ابی خشکسالی است و کسی برایشان از سواحلی که خود از دریای عمان دارد اب منتقل نمی کند اما برای خراسان رضوی انتقال اب میدهند !!! برای یزد و اصفهان بزرگترین انتقال اب خاورمیانه از دامنه های زاگرس انجام میدهند در حالیکه خود مردمان ان دچار بی ابی اند و کارون خشکیده !!!! دریاچه ارومیه را با زدن 104 صد خشکاندند و حق ابه انرا از ان گرفتند می گویند می خواهیم از دریاچه خزر اب بیاوریم ابی که خودش می امد را جلویش را می گیرند با صرف میلیاردها هزینه برای سد سازی ، بعد می خواهند میلیاردها هزینه کنند برای انتقال اب !!!؟؟ یعنی نژاد پرستی به محروم کردن از اب هم رسیده !!!!!!!!! این چه کشوریست واقعا ؟؟؟؟؟؟ واقعا یک کشور است ؟؟؟؟؟؟؟

  • hasani

    خبر کوتاه است: دزد را گرفته‌اند! حکم: یکسال زندان تعزیری، بیست ضربه شلاق و رد مال ... برای مجرم که فردی باز نشسته است ...   حکم توسط   ریس شعیبه ۱۰۱ از دادگاه کیفری ۲ شهرستان ساری  فرهاد.... جرم: دزدیدن ۸ عدد نارنج! * همین موقع ها از سال بود به گمانم، در روزگار قدیم راهی شمال که می‌شدیم درختان در خیابان‌های هر شهر مملو از نارنج و پرتقال بود و کسی را نیز باکی نبود که چندتایی نوبرانه از آنها بچیند! روزگار خوشی داشتیم با مردمی مهربان... * امروز ایمیلی به دستم رسید که طی آن تصویرحکم متهمی که دزدی‌اش ثابت شده است همراه بود. دلم به‌راستی خنک شد که این دزد نابکار نتوانسته است از دست پلیس و عدالت بگریزد... شاید شما که آنرا می‌بینید، نیز خوشحال شوید از سرنوشت یک نارنج دزد پست... ما اینجا دلمون لک زده برای یه دونه‌اش اونوقت او ۸ تا ۸ تا کش می‌ره! ممکن‌ست این نوشته به دست آن‌ها که میلیاردها برده و خورده‌اند و هنوز بلاتکلیف مانده‌اند نیز برسد و حساب کار خود بدانند که مسجد جای... اگر چه... ولش کن!