ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خمینی جوان و میراث خمینی پیر

حمید مافی- خمینی جوان برای حکومت حکم بازی دو سر برد را دارد، اگر رد صلاحیت شود نشانه قاطعیت شورای نگهبان است و هموار کننده راه برای رد صلاحیت دیگران و اگر پیروز نشانه «تجدید بیعت با امام».

حسن خمینی، نسل سوم خانواده خمینی است که برخلاف پیشینیان تصمیم دارد خود را به محک رای مردم بگذارد، اما نه برای ریاست‌جمهوری و یا نمایندگی مجلس شورای اسلامی بلکه برای نهادی که وظیفه‌اش در پنج سال آینده نظارت بر رهبری و البته و به احتمال فراوان تعیین رهبر بعدی جمهوری اسلامی است.

حسن خمینی تازه به میانه چهل سالگی رسیده است و شاید اگر نسب‌اش به روح‌الله خمینی نمی‌رسید، همچون بسیاری دیگر از تحصیل‌کردگان حوزه علمیه، حالا در ‌‌نهایت شغلی داشت در یک دستگاه دولتی. اما او نوه «امام» است و فرزند «حاج احمد آقا».

پدربزرگش «بنیانگذار جمهوری اسلامی» بوده و پدرش نیز در همه سال‌هایی که هنوز «امام» زنده بود، نقش اول را در اداره بیت داشت و به روایت معدود خاطرات منتشر شده از مقام‌های مسئول در دهه نخست پس از انقلاب، «دست راست امام» که پای ثابت همه دیدار‌ها و جلسات مسئولان نظام با «امام» بود.

خمینی جوان اما نه هم‌چون پدر در این سال‌ها نقشی در سیاست داشته و نه همانند پدربزرگ در حوزه علمیه چهره‌ای است سر‌شناس. معممی است خوش چهره و خوش لباس که به ورزش و به ویژه فوتبال علاقه فراوان دارد، به سینما می‌رود، در کنسرت‌های موسیقی دیده می‌شود و مهم‌تر از همه این‌ها «کلیددار آرامگاه طلایی» پدر بزرگ در جنوب تهران است.

تا یک دهه پیش، نام او بیشتر در هنگام سالمرگ خمینی به گوش می‌رسید و تصاویری از او در کنار مسئولان دولتی و عالی‌رتبه منتشر می‌شد که با آرمان‌های «امام راحل» تجدید پیمان می‌کردند. در بقیه سال خبری از او به رسانه‌ها راه نمی‌یافت.

اما از میانه دهه هفتاد خورشیدی خبر‌ها و تصاویر بیشتری از «سید حسن» در رسانه‌ها منتشر شد و از میانه دهه هشتاد و پس از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری، او بیش از گذشته در انظار عمومی حاضر شد و دیدار‌هایش رو به فزونی گذاشت.

خمینی جوان از فردای انتخابات مناقشه برانگیز خرداد ۸۸ بیش از پیش در عالم سیاست به چشم آمد. اگر تا پیش از این تنها از او به «عنوان یادگار» امام یاد می‌شد، حال یکی از نامزدهای بالقوه جریان اصلاح‌طلبی درون حکومت برای هر انتخاباتی به شمار می‌رفت و می‌رود.

 خبرگان سرنوشت

برای اولین بار است که انتخابات مجلس خبرگان این همه اهمیت یافته است. دلیلش را شاید بتوان در دو اظهار نظری دید که «احتمال مرگ» خامنه‌ای در سال‌های آینده را به همراه داشت. نخستین بار دری نجف‌آبادی، اردیبهشت یک سال پیش گفت که باید برای دوره بعد از خامنه‌ای به فکر باشیم.

بار دوم هم رهبر جمهوری اسلامی در شهریور ۹۴ و در دیدار با فرماندهان عالیرتبه سپاه پاسداران، نسبت به تحرکات دشمن برای نفوذ در ارکان‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز  بعد از مرگ‌ خودش هشدار داد تا مشخص شود که این مجلس خبرگان، اهمیتی فراوان‌تر از مجلس‌های تا به حال نمایشی دارد.

این اهمیت نه فقط جریان حاکم که اصلاح‌طلبان رانده شده از قدرت را هم به تکاپو واداشته تا با هرآنچه که دارند به کارزار انتخابات بیایند و همه گوشه‌نشینان را به بازی انتخابات فرابخوانند تا شاید راهی برای کنترل قدرت مطلقه رهبری و نهادهای وابسته به آن بیابند.

آن‌گونه که پیداست هاشمی رفسنجانی که خود در سال ۶۸ و پیش از آن با همراهی احمد خمینی، زمینه برکناری آیت‌الله منتظری و رهبری خامنه‌ای را فراهم کرده بود، این بار هم بازیگر اصلی است. چه در نقد کارکردی خبرگان رهبری و چه در باره آینده نهاد ولایت فقیه که او ایده‌ای دیگر دارد و می‌خواهد اگر فرصت دست داد، «شورای رهبری» را جایگزین رهبری مطلقه کند.

هاشمی در این راه همراهانی می‌خواهد که «اقتدار فروریخته» او را چون دهه شصت بپذیرند و همسو باشند با ایده‌ای که در میان روحانیت سنتی وابسته به حکومت مخالفان بسیاری دارد که حتی ریاست او بر مجلس خبرگان را هم نمی‌پذیرد. در این راه «سید حسن» که همچنان برای وفاداران به حکومت «یادگار امام» است، و دیگر نزدیکان به حاشیه رانده شده خمینی می‌توانند همراهانی مطمئن باشند.

خمینی جوان و پدری که عاقبت به‌خیر نشد

حسن خمینی فرزند احمد است،‌‌ همان دست «راست امام» که به روایت خاطرات هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله منتظری، در کمتر جلسه و یا تصمیم‌گیری در بیت رهبری بوده که نقش نداشته باشد.

آن‌گونه که منتظری در خاطراتش روایت کرده است، در سال‌های آخر زندگی خمینی «کسانی به فکر بودند که مرحوم امام را وادار کنند حاج احمد آقا را برای بعد خودش تعیین کند.» اما آن روز‌ها به هر دلیلی این امکان فراهم نشد تا احمد خمینی که گاهی جای پدر هم نامه می‌نوشت و به دیگران فرمان می‌داد؛ «هنگامی که به نزد امام امام می‌روید، ملاحظه کنید و فقط خبرهای خوب و مسرت‌بخش بدهید»، در جایگاه ولی فقیه بنشیند.

او که نقشی تعیین‌کننده در برکناری آیت‌الله منتظری داشت، سال‌ها بعد اذعان کرده بود که «نامه‌های فلانی [منتظری] را به امام نمی‌دادم» و «در سال‌های پایانی زندگی امام به جای او تصمیم می‌گرفت و به اسم امام منعکس می‌شد»، در دهه هفتاد با مرگی مشکوک که به روایت عمادالدین باقی در شمار قتل‌های زنجیره‌ای است، جهان و سیاست و قدرت را برای همیشه ترک کرد.

حال اما حسن خمینی برای اصلاح‌طلبان تصویر ایده‌آلی است که در همه این سال‌ها تلاش کرده‌اند از «مراد سیاسی»شان، روح‌الله خمینی و احمد خمینی ارائه دهند. به روایت تصویری که اصلاح‌طلبان از نخستین رهبر جمهوری اسلامی ساخته‌اند، او مدافع آزادی‌های سیاسی و اجتماعی بود و مخالف تندروی‌های سال‌های نخست انقلاب و «حاج احمد آقا» نیز از سال‌های نخست دهه هفتاد تا پیش از مرگ، منتقد وضعیت موجود.

حالا خمینی جوان‌‌ همان گمشده اصلاح‌طلبان برای تحریف واقعیت خمینی است. جوانی خوش‌پوش و خنده رو که نه با سینما سر مخالفت دارد و نه در حوزه اجتماعی دیدگاهی بسته. مهم‌تر آن که در همه وقایع تلخ دهه شصت هم دوران کودکی و نوجوانی را سپری می‌کرده و نقش و مسئولیتی در آنچه که گذشته است، ندارد.

او حالا خمینی‌ِ تطهیر شده‌ای است برای اصلاح‌طلبان تا آن تصویری را که در این سال‌ها از دو خمینی دیگر به جای مانده پاک کند.

خمینی فلزی، خمینی شیشه‌ای

آیت‌الله منتظری به نقل از شنیده‌هایش از دیگران روایت کرده است که یک روز «حاج احمد آقا» گفته بود که «به هادی هاشمی گفتم آقای منتظری مانند ظرف شیشه‌ای می‌ماند و امام ظرف فلزی‌اند، اگر به هم بخورند ایشان خُرد می‌شوند.»

حال «سید حسن» نشانی از آن خمینی فلزی ندارد و در مقابلش سدی آهنین می‌بیند که از یک‌سال پیش برنامه‌اش را برای برخورد با آنچه که «خطر نفوذ» می‌خواند، طرح‌ریزی کرده و نمی‌خواهد که در تائید صلاحیت‌ها کوتاه بیاید.

با همه اما و اگر‌ها، تصور کنید که فقیهان شورای نگهبان حکم به رد صلاحیت خمینی جوان بدهند، «یادگار امام» صلاحیت ورود به مجلس خبرگان رهبری را نداشته باشد و خمینی جوان و شیشه‌ای در برخورد با خامنه‌ای فلزی خُرد شود. پیام این است که شورای نگهبان حتی با نوه «امام» هم شوخی ندارد و راه برای رد صلاحیت دیگران هموارتر می‌شود.

اگر هم شورای نگهبان نخواهد یا نتواند آن‌گونه که تهدید می‌کند، «خمینی جوان» و هم‌سویان او را رد صلاحیت کند، آن‌گاه مجلس خبرگان بعدی باید با حضور نوه بنیان‌گذار در باره سرنوشت رهبر بعدی و شاید هم آینده نظام تصمیم بگیرد.

خمینی جوان این بار باید در کنار هاشمی که روزگاری با کمک پدرش، هرکه را که خواست خانه‌نشین کرد، طرحی دیگر دراندازد و هرچه هم که تاکید کند که مستقل است، همچون پدر تکیه‌گاهش هاشمی هست و خواهد بود.

شاید هفتم اسفند سرنوشت خمینی جوان و اصلاح‌طلبان دلبسته به او را تغییر دهد و «یادگار خمینی» و همراهانش راهی پیدا کنند برای بازگشت دوباره به مرکز اصلی و پس گرفتن میراث خمینی از خامنه‌ای. آن‌وقت حتما رای به حسن خمینی، «تجدید پیمان ملت با آرمان‌های امام» تعبیر خواهد شد و فراموشی همه آنچه که باید پرسیده شود.

هرکدام از این دو سرنوشت که رخ دهد، «خمینی جوان» و اصلاح‌طلبان دل‌باخته به او باید به سوال‌های بی‌شماری در باره دو خمینی دیگر پاسخ دهند و شاید حضور او در انتخابات فرصتی است مناسب برای طرح چند باره این سوال‌ها که البته تا به حال پاسخی نگرفته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    ریاکاری شاخ و دُم ندارد اما ریش و عمامه و عبا چرا!!! و نام و نسب ریاکار هم تفاوتی ندارد که چه باشد. چه خمینی و چه خاتمی و چه خامنه ای. و خطرناکترین اثر ویروس  ریاکاری این است که مسری است وشیوع آن  جامعه ای را به قهقرا و نابودی میکشاند. چه جامعه ایرانی باشد  و چه مصری فرقی نمیکند. و رهبرش هم چه ملا فی فی باشد و چه ژاندارم سی سی باز هم تفاوتی ندارد. والسلام.

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . با اهميتي كه مقاله جلوه نموده و قرار است بازي نيمه دوم جالبي داشته باشد و نوه خميني دروغگو ، كه فيلمش بايد در اينترنت باشد ، ( در قم يكي از شاگردانِ مجتبي ، پسرِ خامنه اي دزد ، در ميان طرفداران با صداي بلند ميگويد ) حوزه جاي فرزندِ صالح رهبر است ، نه ، فرزندِ (( ناخلف ِ)) احمد آقا . قرار است ولي مطلقه اينده را انتخاب كند ، پس من از الان براي شركت در اين انتخابات ، اماده ميشوم ، تا بيست ، سي سال ديگر ، دانشجويان همچنان ، كهريزكي بشوند . مگر اربابِ اين مثلا منجي ، رفسنجاني نيست ؟ مگر همين جاني در همين خمره گان نيست ؟ چه تغييري شده كه با اين نوه خميني دروغگو و ايران برباد ده و جنايتكار ، بشود . بي بي سي گفت او در ماه است ، قبول . ايا من كه ديدم و رفتم خيابان ، از ان گوآدِلوپي ها فرمانبرداري كردم . بي تقصيرم ؟ پاينده ايران ، سربلند ايراني

  • تهمینه

    در جواب نونهال باید گفت که منظور از خمینی جوان، خمینی جونیور هست. این را در سیاستمداران دنیا همیشه دیده‌ایم. یک نمونه‌اش جرج بوش پدر، جرج بوش پسر... اشکال از زبان فارسی است و گرنه بحث بر سر رده سنی جوان و مسن و میانسال و کهنسال نیست. اگر مثلا نویسنده میگفت خمینی بزرگ و خمینی کوچک که دیگه بدتر میشد.

  • حمید

    لطف نموده و در مورد نوه دیگر خمینی یعنی حسین خمینی هم چند سطری بنویسید. مثلأ در مورد افشاگری ایشان در  مورد پدر بزرگ خود و سفرشان به واشنگتن و اینکه اکنون کجاست و چه میکند و از این قبیل چیزها. با تشکر.

  • Farid

    رهبر انتصابی توسط اخوند؟ مگر مردم ایران سفیه هستند؟! حکومت اسلامی عنوان کتاب خمینی بود که همان حکومت مشروعه شیخ نوری ضد جریان مشروطه خواهی در140 سال پیش بود. بعدا برای فریب مردم در رفراندم ٬ کلمه حکومت را حذف و جمهوری را جایگزین کردند….. که همه طبق قانون اساسی شان همان حکومت ولایت مطلق فقیه میباشد که در پاریس مورد تایید کارتر و شرکا قرار گرفته بود تا جزیره ثبات خاور میانه و شمال افریقا را به میدان حنگ و ترور تبدیل نمایند…… انموقع که خبرنگار بی بی سی در اخرین مصاحبه شاه ، از سخن شاه بر ادامه افزایش قیمت نفت و اینکه نفت ایران تمام شدنی است و از سرمایه ملی باید برای پشرفت کشور استفاده شود٬ عصبانی شده باید میفهمیدیم که بزودی خبری خواهد شد....... وبعدا بی بی سی تصویر امام را در ماه کشف کردو تا حالا که حزب اله به دفتر بی بی سی بیروت در سال نو میلادی ۲۰۱۵ گل سرخ میفرستد 37 سال گذشته و مردم ایران و منطقه در این مدت تاوان سخت و دردناکی راپس داده اند…. حالا بخاطر وجود برکت حکومتهای اسلامیشان نفت را زیر 25 دلار میخرند و میلیاردها دلار اسلحه به کشورهای منطقه میفروشند . : - با اشاره رهبری ریاض با خاک یکسان می‌شود عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بهتر است وزیر خارجه عربستان از این اراجیف نگوید چرا که در صورت اشاره گوش چشمی از سوی رهبر معظم انقلاب، به جز مکه و مدینه مابقی شهرهای عربستان از جمله ریاض و جده را با خاک یکسان خواهیم کرد. منصور حقیقت پور با اشاره به اظهارات عادل الجبیر در کنفرانس خبری مشترک با اشتاین مایر گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی ما پاسخ محکم به اراجیف این فرد است.! پاسدار کوثری نیز گفته: ارزشی برای حرف‌های وزیر خارجه عربستان قائل نیستیم. مستشاران ایرانی (پاسداران) تا دفن مزدوران سعودی خاک سوریه را ترک نخواهند کرد!! - گرم شدن بازار فروش سلاح های آمریکایی . واشینگتن در سال 2015 با درآمدی بالغ بر 46.6 میلیارد دلار توانست رکورد فروش اسلحه را بشکند. به گزارش نشریه نظامی «دفینس وان» (دفاع اول) وزارت دفاع آمریکا با تایید این خبر، اعلام کرد، فروش اسلحه در سال 2015 به خارج از کشور به دلیل قراردادهای فروش اسلحه به کشورهای شرق اروپا و همچنین بحران های عراق، لیبی، سوریه و یمن، به طور بی سابقه ای افزایش یافته است

  • جمهوریخواه

    اگر آیت الله منتظری ولی فقیه می‌بود یا در آینده اگر حسن خمینی بعنوان مشروطه مشروعه یا رهبری انتخابی به ناگهان ظهور پیدا کند و به ملت ایران قالب شود، به هر شکل و شروطی، مقوله قدرت و حکومت داری ، مبحثی ماکیاولیستی- نظامی- امنیتی است و دیر یا زود برای حفظ تئوری بقا در حاکمیت ، هر کسی در حکومت ولایت فقیه رهبر شود لاجرم با تاثیر گرفتن از اطلاعات و "ضدّ اطلاعات" متفاوت از کانال‌های مختلف، مجبور به اتخاذ تصمیماتی ضدّ انسانی‌ و ‌ایرانی است تا نظام مذهبی و تک صدایی جمهوری اسلامی پابرجا بماند. به نام استقلال سیاسی و پرچم داری مذهب شیعه در جهان، کشور را در بحران‌های پیاپی، فقر و تشنج بین المللی قرار می‌دهند و مشکل عرب‌ها را معضل ‌ایرانی قلمداد میکنند. تا زمانی‌ که جدایی مذهب از حکومت در ایران تثبیت نشود ، همه این رویداد‌ها ، بازی سیاسی و حماقت ملی‌ یک ملت قربانی در تاریخ بشری شمرده خواهد شد !

  • نونهال

    آخه حسن خمینی کجاش جوانه ؟! اگه ایشون جوانه من لابد نو نهالم! البته حتما در برابر دایناسورهای حکومت ، جوان محسوب میشه :)

  • محمد شوری

    آیا هاشمی رفسنجانی عوض شده است؟ https://mahkame2.wordpress.com/2015/11/21/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D9%88%D8%B6-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

  • محمد شوری

    شرکت سهامی خاص ج.ا.ا. با مشغولیت نامحدود! – این یک داستان واقعی ست https://mahkame2.wordpress.com/2015/02/03/%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%D8%AC-%D8%A7-%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B4%D8%BA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AD%D8%AF%D9%88%D8%AF/

  • محمد شوری

    علامه» بجای «آیت الله»!/این یک داستان واقعی ست. https://mahkame2.wordpress.com/2015/08/16/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/