ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رفسنجانی: گروهی برای بررسی انتخاب رهبری تعیین شده است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخاب شورای رهبری گفت که در قانون اساسی رهبری را از اول شورایی نوشتند.

اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید گروهی در حال بررسی صلاحیت کسانی برای رهبری ایران هستند که اگر حادثه‌ای پیش آمد بتوانند آن‌ها را برای رأی‌گیری مطرح کنند.

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در گفت و گو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا که یکشنبه ۲۲ آذر منتشر شد گفت مجلس خبرگان رهبری «وقتی که بنا شد رهبری عوض شود یا نباشد و کس دیگری بیاید، دوباره باید کار عمده‌ای انجام دهند.»

انتخابات مجلس خبرگان رهبری ایران در هفتم اسفند سال جاری همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخاب شورای رهبری گفت: «در قانون اساسی رهبری را از اول شورایی نوشتند».

هاشمی با اشاره به آن‌ که آیت الله خمینی «در حد صحبت و نه در دستور» معتقد بود که «رهبری شورایی جواب نمی‌دهد» گفت که در زمان انتخاب رهبری پس از آیت‌الله خمینی، «خود آیت‌الله خامنه‌ای طرفدار شورا و عضو پیشنهادی ما بود.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که برای انتخاب رهبر جدید در سال ۶۸، ۳۵ نفر به شورا و ۴۵ نفر به رهبری فرد رأی دادند.

او اضافه کرد که اعضای جامعه مدرسین قم به آیت‌الله گلپایگانی برای رهبری رأی دادند اما «رأی گرفتیم که همان ۱۴ نفر رأی دادند و انتخاب نشد».

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این که تصمیم خبرگان رهبری در آن مقطع رهبری فرد بود، گفت: «البته الان پشیمان نیستیم، چون شاید اگر در آن موقع و در آن شرایط کشور، شورایی می‌گذاشتیم، مشکلاتی پیش می‌آمد.»

او با تأکید بر این که «رهبری قدرت مطلق کشور» است گفت: «ما باید بر نهادهای زیرنظر رهبری نظارت کنیم».

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس خبرگان رهبری وظیفه انتخاب و عزل رهبر و نیز نظارت بر او از طریق شورای تحقیق این مجلس را بر عهده دارد.

گروهی از اصول‌گرایان از ترکیب احتمالی مجلس خبرگان آینده ابراز نگرانی کرده‌اند و احتمال «تشکیل یک اقلیت قوی در خبرگان» را هشدار داده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تنوع بیشتر در پیکره خبرگان را موجب «بالاتر رفتن اعتبار رهبری» دانست و گفت: «رهبری مال همه و پدر کل جامعه، یعنی مسلمان، غیرمسلمان، چپ و راست است و باید مرجعی که ایشان را تعیین می‌کند، متعلق به همه باشد».

هاشمی رفسنجانی در مورد فهرست نامزدهای مورد حمایت خود گفت: «در هیچ انتخاباتی لیست ندادم، مگر زمانی که حزب داشتیم و حزب جمهوری لیست می‌داد و ما هم می‌دادیم چون جزو آن بودیم». او در ادامه گفت که وقتی کسانی که در نظر دارد نامزد شدند و «از فیلتر گذشتند» از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

پیشتر هاشمی رفسنجانی گفته بود که در این دوره انتخابات مجلس خبرگان نامزد خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک یردی

    40 سال شیادی قتل غارت زندان شکنجه اعدام فقر فحشا اعتیاد بس نیست؟ این رفسنجانی از اون یکی دغل تر و مکار تر هست. به امید سرنگونی کلیت آنها و برقراری آزادی و رهایی همه ی مردم ایران

  • كشكساب

    با درود بر همه ايرانيان . ضمن احترام به نظر دهندگان گرامي ، عرض ميكنم دارم ياد ميگيرم كه فريب نخورم و پاي صندوق شيادي نروم . شايد جهانيان ببينند كه من اينها را نميخواهم . پاينده ايران سربلند ايراني

  • naseem

    باز میخواد خواب  فریب مردم و نجات حکومت فساد را ببینه این شیاد . مهره استعمار. طبق اصل 107 و 111 یازده قانون اخوندی انتخاب رهبر با خبرگان و برکناری او با خداست !

  • nader

    اینهم کلکی دیگر برای بازار گرمی انتخابات از قبل مهندسی شده حکومت است .... باز انتخابات استصوابی الکی نزدیک شد و عکس خاتمی در اطلاعات رویت شد و رفسنجانی مصاحبه میکند و مطهری و توکلی سخنرانی میکنند. برادر فریدون بدیدار کروبی در بند در بیمارستان میرود. تا مردم را به دموکراسی ولایی امیدوار و با تهییج مردم چند اصولگرای اعتدالی !غیر نفوذی و توبه کرده به مجلس نخودی راه پیدا کنند و مشغول گرفتن چک و زمین و...شوند...... . و در دنیا بوق بهار دموکراسی برجام را بزنند!