ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرونده «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» بسته شد

با تصویب پیش‌نویس قطعنامه کشورهای ۱+۵ در شورای حکام، دستور کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پرونده «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» به نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای تغییر می‌کند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌نویس قطعنامه کشورهای ۱+۵ برای بسته‌شدن پرونده «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» موسوم به «پی‌‌ام‌دی» را با اتفاق آرا تصویب کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور ۳۷ نماینده آن صبح امروز ۱۵ دسامبر / ۲۴ آذر برگزار شد.

دو هفته پیش با انتشار گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران»، کشورهای ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، در مشورت با ایران پیش‌نویس پیشنهادی خود برای قطعنامه جدید شورای حکام را هفته گذشته به این شورا ارائه دادند.

رضا نجفی و عباس عراقچی، دو تن از مسئولان مذاکرات هسته‌ای ایران همان زمان اعلام کردند که بر اساس پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده کشورهای ۱+۵ به شورای حکام پرونده «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» بسته می‌شود.

با تصویب پیش‌نویس قطعنامه کشورهای ۱+۵ دستور کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پرونده «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران» به نظارت بر حسن اجرای توافق هسته‌ای تغییر می‌کند.

یوکیا آمانو در نشست روز سه‌شنبه طی سخنانی بر موضوعات مطرح‌شده در گزارش اخیر خود در مورد ایران تأکید کرد.

به‌گفته آمانو آژانس نمی‌توانست جزئیات فعالیت‌های ایران در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای این کشور در گذشته را وارسی کند اما تصویری کلی از آن را دریافت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دو هفته پیش خود گفته بود که ایران تا قبل از سال ۲۰۰۳ فعالیت‌های محدودی به‌منظور دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام داده است. این فعالیت‌ها کمابیش تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشته اما از آن تاریخ متوقف شده است. او این سخنان را روز سه‌شنبه نیز تکرار کرد.

یوکیا آمانو آماده‌سازی ایران برای اجرای توافق هسته‌ای و بودجه لازم برای فعالیت آژانس به‌منظور اجرای درست توافق هسته‌ای را دو موضوع پیش‌رو در رابطه با ایران دانست.

او گفت در زمینه پیشبرد توافق هسته‌ای هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است و طرفین باید به تعهدات خود در این‌باره عمل کنند.

با تصویب قطعنامه کشورهای ۱+۵ در شورای حکام ۱۲ قطعنامه پیشین این شورا درباره ایران در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ نیز لغو خواهند شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.