ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک پیشنهاد یلدایی: چطور تولد خورشید را جشن بگیریم؟

چه چیزی خوشرنگ‌تر از انار و هندوانه و چه عنصری مهم‌تر از دیوان حافظ که همدم این شب باشد؟ بیایید باهم یک میز یلدایی بچینیم؛ ساده، زیبا و پر از طعم و رنگ.

طولانی‌ترین شب سال است حالا هرچند فقط چند ثانیه بیشتر از شب‌های قبل اما همین چند ثانیه را هم از دست نمی‌دهیم و به مناسبت تولد خورشید دور هم جمع می‌شویم. دور هم جمع شدن ما به بهانه فرداست: از فردای این شب، خورشید بیشتر در آسمان می‌ماند.

هر سال که دور هم جمع می‌شویم، «بهاره» سازش را هم همراه می‌آورد. ما از صبح انارها را دان کرده‌ایم و قاچ‌های هندوانه را چیده‌ایم توی ظرف، آجیل و شیرینی، غذای گرم و آش شب یلدا هم پشت‌بندش از راه می‌رسد.

همین‌طور که دور هم نشسته‌ایم، بهاره ساز می‌زند. آواز و ترانه‌های محبوب‌مان را می‌خوانیم و آن که بیشتر با حافظ الفت دارد، برای تک‌تک‌مان فال می‌گیرد. غزل‌های حافظ برای ما چیزی بیشتر از فال است؛ هم‌کلامی با زبان و ادبیات فارسی. میز یلدا هم چیزی فراتر از خوردن خوراکی‌های خوشمزه؛ دور هم بودن است و هم‌نشینی.

میز یلدا را با دقت و ظرافت می‌چینیم چون تمام عناصر زیبایی طبیعی را از شکل و رنگ در محتویاتش دارد. چه چیزی خوشرنگ‌تر از انار و هندوانه و میوه‌های پاییزی و چه عنصری مهم‌تر از یک کتاب که همدم این شب باشد؟ بیایید با هم یک میز زیبای یلدایی بچینیم؛ ساده اما زیبا و پر از طعم و رنگ.

یلدا بچینید

روی میز یلدا انواع تنقلات را می‌گذارند که عنصر مهمش میوه و‌ آجیل و شیرینی است. این میز را هم برای قبل از شام لازم دارید هم برای بعد از شام. دو سه تا انار درشت بردارید. توی سر انارتان شمع باریک و بلند بگذارید و با این شمعدان‌های فوق‌العاده زیبا به میزتان جلوه ببخشید.

هندوانه برای شکل دادن خیلی مناسب است. می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف ببرید و تکه تکه کنید مثلت مربع و دایره یا کروی و ستاره‌شکل.

وقتی هندوانه‌ها را بریدید، روی هر قطعه یک تکه پنیر بگذارید. پنیر هم می‌تواند شکل‌های مختلف و انواع گوناگوی داشته باشد. بهترین نوع پنیری که با هندوانه خیلی تناسب دارد، پنیر فتا یا خامه‌ای است. تکه‌های هندوانه را توی ظرف بچینید و با یک پر نعنا تزیین کنید تا هر کس یک تکه نوش جان کند.

از پوست خالی شده هندوانه هم می‌توانید به عنوان ظرف انار با هندوانه‌تان استفاده کنید؛ شبیه این عکس.

خرمالوهای تازه، ازگیل و نارنگی، با آجیل مخصوص شب یلدا- که البته اگر مخصوص هم نبود هیچ اشکالی ندارد- بخش دیگر میز یلدایی‌تان می‌تواند باشد که بسته به وقت و هنرتان می‌توانید تزیین‌شان هم بکنید.

یک شام یلدایی

البته که در شهرهای مختلف ایران سنت‌های مختلفی برای شام شب یلدا وجود دارد. خیلی‌ها فسنجان و آش رشته را ترجیح می‌دهند. بعضی‌ها کلم پلو یا سبزی پلو و ماهی درست می‌کنند، اما ما پیشنهاد می‌کنیم که امسال آش انار درست کنید: این آش جز نیم لیوان لپه و  یک فنجان برنج احتیاج به حبوبات دیگری ندارد که باید از قبل حیس‌شان کنید. اول دو تا پیاز را تفت دهید و کمی که تعییر رنگ داد لپه‌ها را هم با آن تفت دهید و آب اضافه کنید تا نیم‌پز شود. بعد برنج را اضافه کنید و ده دقیقه بعد، سبزی آش را هم اضافه کنید و بگدارید جا بیفتد. وقتی آش تغییر رنگ داد، در آن رب انار بریزید و نمک و فلفل و زردچوبه هم اضافه کنید.

اگر دوست داشتید می‌توانید گوشت قلقلی هم توی آش بریزید که سلیقه‌ای است. روی این آش را می‌توانید با دانه‌های تازه انار و پیازداغ تزیین کنید.

شام می‌توانید انار پلو درست کنید. انار پلو خیلی شبیه پلوهای مخلوط دیگر ایرانی است. کافی است لابه‌لای برنجی که می‌خواهید دم کنید، ترکیبی از گشنبز و تخم گشنیز، انار، کشمش، خلال پسته و بادام بریزید و البته مواد را خوب زعفرانی کنید. اگر دوست داشتید می‌توانید کنار این پلو فیله مرغ پخته شده هم بگذازید.

سالاد شب یلدا هم می‌تواند چیزی شبیه این سالاد خوش‌آب و رنگ باشد: سالاد گل کلم و  انار.

گل‌های یک گل کلم سرحال و تازه را جدا کنید و بریزید توی کاسه. انار دان کرده را هم با آن قاطی کنید. اگر یک آووکادو را هم مکعبی خود کنید و به سالاد اضافه کنید عالی است.

سس این سالاد می‌تواند مایونز رقیق با طعم لیمو و نمک باشد. هیچ چیز دیگری لازم ندارد.

یک پیشنهاد دیگر برای سالاد این است که گوجه، خیار و گوچه و پیازچه را نگینی خرد کنید و بعد یک ردیف خیار، یک ردیف باریک پیازچه و یک عالم گوجه را شکل یک هندوانه توی ظرف بچینید تا بشود سالاد هندوانه‌ مخصوص یلدا!

دسر یلدایی

هنور روی میز یلدایی‌تان کلی انار و هندوانه و آجیل هست اما به هر حال یک دسر شیرین هم بعد از این شام نسبتا سنگین می‌چسبد.

برای دسر چند تا لیمو ترش را از وسط قاچ کنید. بعد میوه لیمو را دربیاورید و از آبش برای کارهای دیگر استفاده کنید. ژله انار آب کنید و توی هر نیمه لیمو ژله بریزید و بگذارید سفت شود. وقتی ژله بست، هر نیمه لیمو را تقسیم کنید تا شبیه قاچ‌های هندوانه شود. روی هر قاچ می‌توانید شکلات‌های سیاه را به شکل هسته هندوانه بچسبانید.

یک راه ساده دیگر این است که ژله قرمز را در گیلاس‌های پایه‌دار بریزید. وقتی کمی گرفت، رویش بستنی بریزید و دوباره  یک لایه دیگر ژله بریزید و آخرش دانه‌های انار را بریزید تویش و تمام!

اگر بیشتر حوصله داشتید، توی قالب ژله، اول یک لابه نازک ژله سبز بریزید، بعد یک لایه کلفت ژله قزمز اناری. وقتی برش گردانید می‌شود شکل هندوانه و می‌توانید رویش دانه‌های انار هم بپاشید.

همه این‌کارها را که می‌کنید یادتان نرود که دیوان حافظ را هم دم دست‌تان بگذارید. بخش مهمی از سنت‌ شب یلدا خواندن شعر و تفال است که حال و هوای خاصی به شب زیبایتان می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.