ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران بازنده بزرگ جنگ سوریه؟

ایرج ادیب‌زاده - تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت که «تاریخی» توصیف شده، نشانگر توافق جامعه‌ بین‌المللی برای حل بحران سوریه است اما سکوت در باره سرنوشت بشار اسد تاثیر قطعنامه را تضعیف کرده است.

تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت که «تاریخی» توصیف شده، نشان می‌دهد که آمریکا و روسیه و جامعه بین‌المللی برای نخستین بار برای حل بحران چهار و نیم ساله سوریه به توافق رسیده‌اند. اما سکوت در باره سرنوشت بشار اسد تاثیر قطعنامه را تضعیف کرده است.

این قطعنامه پیش‌بینی می‌کند که  از نخستین روز سال ۲۰۱۶ آتش بس برقرار شود و طرفین جنگ با یکدیگر وارد مذاکره شوند. جنگی که بیش از ۲۵۰ هزار کشته و بیش از ۱۲ میلیون پناهنده و آواره برجای گذاشته است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از تصویب قطعنامه گفت: «اکنون زمان پایان جنگ در سوریه است.» او قطعنامه شورای امنیت را نقطه‌ عطفی خواند که از مخالفان و دولت سوریه می‌خواهد برای تشکیل دولتی مقتدر و دارای حاکمیت ملی اقدام کنند.

کری تاکید کرد که بشار اسد دیگر توان و اعتبار لازم را برای حکومت در این کشور نداشته و مشروعیت خود را از دست داده و باید از مقام خود کنار برود.»

اظهارات کری مطابق با بیانات اوباما رئیس جمهوری آمریکاست که اخیرا در کنفرانس مطبوعاتی خود از لزوم کنار رفتن اسد از قدرت سخن گفت. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم گفته است : «باید تضمین داده شود که اسد در آینده سوریه نقشی نخواهد داشت.»

با این همه اهمیت این قطعنامه - با وجود امیدهای شکننده‌اش - در اینست که کشورهای عضو شورای امنیت برای نخستین بار در مورد جنگ پنج ساله  سوریه به توافقی بسیار مهم و بی‌سابقه رسیده‌اند.

پرسش‌هایی که رادیو زمانه با دو کارشناس سیاسی حسن هاشمیان و رضا تقی‌زاده در میان می گذارد از این قرارند:

●  آیا این قطعنامه با وجود مسایل اختلاف برانگیز اجرا خواهد شد؟

●  قطعنامه به طور روشن به حضور نیروهای خارجی از جمله روسیه و جمهوری اسلامی و حزب‌الله که درکنار نیروهای اسد می‌جنگند اشاره نکرده است. به این ترتیب دست نیروهای روسیه و اسد و جمهوری اسلامی برای ادامه بمباران مناطق امن  سوریه باز گذاشته نشده است؟

●  آمریکا و فرانسه تاکید کرده‌اند که اسد باید برود اما رژیم تهران با وجود هزینه سنگین جنگ در سوریه و بیش از ۲۰۰ کشته - از جمله هشت فرمانده سپاه پاسداران - از ماندن اسد پشتیبانی می‌کند.  سرنوشت اسد و جمهوری اسلامی را در این جنگ  چگونه می بینید‌؟

●  این جنگ که بیش از ۲۵۰ هزار کشته و  بیش از۱۲میلیون پناهنده و آواره به جا گذاشته و یکی از خطرناک ترین گروه های تروریستی دوران مدرن - داعش- را به وجود آورده به کجا می‌انجامد؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روانکاو

    راستی چرا رادیوی زمانه که تمایل آشکار ی دارد تا خود را رسانه ای ادیب معرفی کند، هیچ گاه در کنار آقای هاشمیان که*** مثلن از شاعر شناخته شده ی سوری، آدونیس، برای تشریح اوصاع این کشور دعوت نمی کند. او به شما چه از نطر کاری و چه از نظر جغرافیایی نزدیکتر است. به پاریس تلفن کنید. بی شک او از گفتگوی با شما استقبال خواهد کرد.

  • جوانمرد سابق

    آتش بس؟! میان کی؟ داعش و تروریستهای اسللمگرا با دولت سوریه و متحدانش؟!