ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ثبت دو ازدواج موقت به‌ازای هر ۱۰ ازدواج دائم در ایران»

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی ایران از بروز تغییرات ساختاری در خانواده‌های ایرانی خبر داد و گفت به‌ازای هر ۱۰ ازدواج دائم در ایران دو ازدواج موقت صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی ایران از بروز تغییرات ساختاری در خانواده‌های ایرانی خبر داد و گفت به‌ازای هر ۱۰ ازدواج دائم در ایران دو ازدواج موقت صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شیرین احمدنیا، مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی ایران، دختران و پسران امروزی را متفاوت از نسل‌های گذشته دانست و گفت تغییر در الگوهای خانواده و زندگی مشترک موجب گرایش به «رفتارهای پرخطر» شده است.

او رابطه جنسی را بخشی از سلامت اجتماعی خواند و افزود: «شرایط فرهنگی و مذهبی در ایران این فرصت را فراهم کرده که نسبت فزاینده‌ای از افراد جامعه که به دلایل مختلف امکان یا تمایل ازدواج دائم برایشان فراهم نیست، به ازدواج موقت و شرعی روی آورند.»

ازدواج موقت همان «صیغه» است که مسلمانان آن را برای رفع نیازهای جنسی افراد جامعه مفید می‌دانند. فرق این ازدواج با ازدواج دائم، مدت‌دار بودن آن است. پس از پایان مدتی که زن و مرد با هم توافق کردند ازدواج موقت خودبه‌خود لغو می‌شود.

برخی از کنشگران حقوق زنان معتقدند که ازدواج موقت ترویج هرگونه فساد ‌اخلاقی و به نوعی ناهنجاری‌ اجتماعی با حفظ پوسته و ظاهر «اسلامی» است که در حقیقت سوء استفاده جنسی در جامعه را قانونی کرده است.

شیرین احمدنیا گفت جامعه ایران شاهد شکل‌گیری خرده‌فرهنگ نوجوانی و جوانی از جمله «زبان مخفی، موسیقی مخفی و پارتی‌های مخفی» است.

او در توضیح تغییرات ساختاری در خانواده از پدیده‌هایی همچون «زوج‌های بدون فرزند، مجرد ماندن، ازدواج در چارچوب استیجاری، شکل‌گیری خانه‌هایی که افراد بدون داشتن نسبت خانوادگی با هم زندگی می‌کنند و اجاره خانه مستقل برای همسر دوم» نام برد.

به‌گفته مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی میانگین سن اولین ازدواج نیز در ایران افزایش یافته و از ۲۴.۹ سال در سال ۱۳۳۵ به ۲۶.۷ سال در سال ۱۳۹۰ در مردان و از ۱۹ سال در سال ۱۳۳۵ به ۲۳.۴ سال در سال ۱۳۹۰ در زنان افزایش یافته است. سن متعارف ازدواج در ایران در حال حاضر برای مردان ۲۰ تا ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ تا ۲۹ سال است.

همچنین تعداد ازدواج و طلاق ثبت شده در تهران نیز از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ از ۲۳.۰۷ درصد به ۳۴.۹۶ درصد افزایش یافته است.

احمدنیا گفت ۱۱ میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج مجرد هستند و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بالای سن متعارف نیز هرگز ازدواج نکرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.