ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست زندان برای سردبیر روزنامه «حریت» ترکیه

دادستانی ترکیه برای سدات ارگین، سردبیر روزنامه «حریت» به اتهام اهانت به رئیس‌جمهوری این کشور از یک سال و چهار ماه تا پنج سال و چهار ماه زندان درخواست کرده است.

دادستانی ترکیه برای سدات ارگین، سردبیر روزنامه «حریت» به اتهام اهانت به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از یک سال و چهار ماه تا پنج سال و چهار ماه زندان درخواست کرده است.

سدات ارگین، سردبیر روزنامه «حریت»

به‌گزارش سی‌ان‌ان ترکیه، کیفرخواست دادستانی عمومی «باکیرکوی» استانبول بر اساس اتهام مطرح‌شده علیه سدات ارگین به‌دلیل انتشار سخنانی از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به حمله نیروهای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) به یک کاروان نظامی در منطقه «داگلیجا» در استان «حکاری» ترکیه بود که در نتیجه آن ۱۶ نظامی کشته شدند.

در ماه سپتامبر سال جاری (شهریورماه) وب‌سایت «حریت» پس از این حمله نقل قولی از اردوغان منتشر کرد که در آن با اشاره به کم شدن تعداد آرای حزب حاکم «عدالت و توسعه» در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن آمده بود: «اگر یکی از احزاب ۴۰۰ کرسی پارلمان را در انتخابات هفتم ژوئن از آن خود می‌کرد و قانون اساسی جدیدی تنظیم می‌شد، اوضاع کشور به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.»

پس از انتشار این سخنان طرفداران دولت و حزب عدالت و توسعه با سنگ به دفتر روزنامه «حریت» در استانبول حمله کرده و شیشه‌ها و درب اصلی ساختمان را شکستند. مهاجمان همچنین در حمایت از اردوغان شعارهایی سر دادند. آن‌ها روزنامه «حریت» را به نشر اکاذیب درباره اردوغان و دستکاری در اظهارات او متهم می‌کردند.

دادستانی ترکیه در حالی تقاضای زندان برای سردبیر «حریت» را مطرح کرده که از ۲۶ نوامبر / ۵ آذر سال جاری جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت»، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا به دستور اردوغان و به اتهام عضویت در یک شبکه تروریستی و جاسوسی بازداشت و حبس شده‌اند.

این دو روزنامه‌نگار تابستان سال جاری گزارشی درباره ارسال اسلحه همراه با چند عکس و ویدیو منتشر کرده بودند. در این گزارش آمده بود که در ژانویه ۲۰۱۴ در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را به‌طور پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌بندی کرده و با کامیون به‌طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه به سوریه می‌فرستادند.

دولت ترکیه هرگونه گزارشگری درباره این موضوع را ممنوع اعلام کرده بود. پس از انتشار این گزارش در روزنامه جمهوریت، دادستان از سردبیر روزنامه جمهوریت و همکار او اعلام جرم کرد و اردوغان هم شخصاً از این دو روزنامه‌نگار به دادگاه شکایت برد.

جان دوندار اکنون در زندان روزشمار روزهای زندان خود را می‌نویسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اشکان

    بدون رسانه ازاد دزدی ها افزایش پیدا می کنند و دومکراسی و سایر گروه ها اسیب وارد میشود