ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سال ۲۰۱۶؛ سالی پرچالش برای اقتصاد ایران‎

به پیش‌بینی موسسه تحقیقات مالی و اقتصادی بلومبرگ «مزیت‌های توافق هسته‌ای» زودتر از نیمه دوم سال ۲۰۱۶ در ایران محسوس نخواهد بود. سقوط بهای نفت نیز مزید بر علت است.

به پیش‌بینی موسسه تحقیقات مالی و اقتصادی بلومبرگ، «مزیت‌های توافق هسته‌ای» زودتر از نیمه دوم سال ۲۰۱۶ در اقتصاد ایران محسوس نخواهد بود و سقوط قیمت نفت در بازار جهانی، احتیاط سرمایه‌گذاران خارجی و ابهام در مورد سیاست‌های دولت، رشد اقتصادی ایران را محدود نگاه خواهد داشت.

مشکل بزرگ دیگر اقتصاد ایران، دولتی بودن آنست. ۸۰درصد اقتصاد ایران در سلطه بخش دولتی، به ویژه نظامی‌هاست. اقتصاد ایران وابسته به نفت است که نیمی از درآمد دولت به آن بستگی دارد. ۶۰درصد درآمد دولت در سال ۲۰۱۰  از فروش نفت بود. اما حسن روحانی می‌گوید به دلیل سقوط قیمت نفت ۲۵درصد بودجه دولت در سال آینده را درآمد نفت تشکیل خواهد داد. در این میان حضور ایران در درگیری‌های منطقه‌ای در سوریه، عراق، یمن و جنوب لبنان - وضعیت اقتصاد ایران را آشفته‌تر می‌کند.

دولت ایران تصمیم گرفته درها را به روی سرمایه‌های خارجی باز کند و به بخش خصوصی میدان بدهد اما به دلیل مشکلات اجتماعی در ایران و ترس از شورش‌های مردمی و تنش‌های سیاسی، در این زمینه پیشرفت چشمگیری نداشته است. در این حال حسن روحانی پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی سال آینده ۵ درصد خواهد بود.

در بررسی چشم انداز اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ رادیو زمانه پرسش‌هایی را با دو کارشناس اقتصاد ایران و جهان، شاهین فاطمی و  حسن منصور در میان می‌گذارد:

● حسن روحانی می‌گوید در سال آینده ایران ۵درصد رشداقتصادی خواهد داشت. باتوجه به سقوط بی‌سابقه قیمت نفت به بشکه‌ای ۳۰دلار که پایین‌ترین قیمت در ۱۱ سال گذشته است،  چقدر این برآورد واقعی است؟

● چشم‌انداز قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

● حضور جمهوری اسلامی در تنش‌ها و درگیری‌های منطقه به ویژه درگیری با عربستان و تا اندازه‌ای ترکیه چقدر می‌تواند وضع اقتصاد ایران را آشفته‌تر کند؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.