ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح تلافی‌جویانه مجلس ایران برای گرفتن غرامت از آمریکا

در پی درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای پرداخت غرامت به آمریکایی‌هایی که در سفارت این کشور در تهران به‌گروگان گرفته شدند، ۱۶۶ نماینده مجلس ایران هم طرح دریافت غرامت از آمریکا را تهیه کردند.

در پی درخواست ۲۲۶ نماینده کنگره آمریکا از دادگاه عالی این کشور برای پرداخت غرامت به آمریکاییهایی که در سال‌های آغازین انقلاب ایران در سفارت این کشور در تهران به‌گروگان گرفته شدند، ۱۶۶ نماینده مجلس ایران نیز طرحی را در ۱۱ بند با قید یک فوریت برای دریافت غرامت و خسارت از آمریکا تهیه و تدوین کردند.

جلسه غیرعلنی مجلس در واکنش به گفته‌های دیروز حسن روحانی تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، این طرح با عنوان دریافت غرامت و خسارت از دولت آمریکا امروز دوشنبه ۷ دی تهیه شد.

بر اساس این طرح دولت آمریکا از جمله بابت «خسارت‌های جانی و مالی از کودتای ۲۸ مرداد تا پیروزی انقلاب اسلامی»، کشته‌شدگان و مجروحان و معلولان در جنگ ایران و عراق، کشته شدن «صدها تن از حجاج سال ۱۳۶۶ و فاجعه منا در سال جاری» و کودتای نوژه در تابستان ۱۳۵۹ (۱۹۸۰) باید به ایران غرامت و خسارت پرداخت کند.

مجلس ایران این طرح را در ماه‌های آینده مورد بررسی قرار می‌دهد.

تدوین این طرحِ یک فوریتی واکنش مجلس ایران است نسبت به پرداخت غرامت آمریکا به گروگان‌های سه دهه پیش سفارت آمریکا در ایران. این در حالی است که حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در نشست رسانه‌ای خود گفت در پرداخت غرامت به گروگان‌های آمریکایی، «هیچ بحثی در ارتباط با منافع ایران و اموال ایران مطرح نیست».

دولت آمریکا قرار است به هر یک از ۵۳ نفر کارکنان سفارت این کشور در تهران که در آبان‌ماه سال ۱۳۵۸ (نوامبر ۱۹۷۹)، به گروگان گرفته شدند و ۴۴۴ روز در اسارت بودند، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دلار غرامت پرداخت کند. این غرامت از جریمه‌هایی که آمریکا از بانک‌های اروپایی به‌دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌ها علیه ایران، کوبا و سودان دریافت کرده، پرداخت خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این‌باره گفته است به دلیل تعارض این موضوع با بیانیه الجزایر این امکان برای آمریکا فراهم نبود که از طریق اموال ایران این اقدام را انجام دهند و آمریکایی‌ها به روش دیگری موضوع را حل می‌کنند.

به‌گفته حسین جابر انصاری، آمریکا بخشی از جریمه بانک فرانسوی را به این موضوع اختصاص داده‌ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    متاسفانه امریکا فقط و فقط برای خسارت به امریکائی ها ادعای خسارت می کند و بس !! از جماعت داخل ایران که اکثریت بنده آخوندشدگان هیچ انتظاری نمیشود داشت زیرا که در یک نمونه ساده از این حقیقت هشت سال احمدی نژادها بر آنها سوار بودند و سطل یارانه به گردنشان آویزان کرده بودند و در همان دوره صدها میلیاردها دلار را دزدیدند و ده ها و صدها مخالفشان دار زدند و شکنجه دادند و بنده آخوندشدگان هم فقط با ساندیس و ساندویچ مجانی راضی شدند پس از جماعت ایران نشین نمی شود انتظااری بر علیه آخوندها داشت ولی جماعت خارج نشین ایرانی چی؟ جماعت خارج نشین ایرانی غیر همبستگی در آنها هم بیداد می کند به غیر از گروه های به اصطلاح سیاسی و گروه های قوم و نژاد پرست که همگی هدفمند و منتظر سرازیر شدن اسکناس های آخوندی از سفارت های آخوندها هستند هنر دیگری ندارند و اگر هنر و اعتباری داشتند می توانستند ادعای خسارت از جمهوری آخوند زده ااسلام امپریالیستی بنمایند و اجازه ندهند امریکا مابقی پول های بلوکه شده را به حساب نوکرانش عبا بردوشش در ایران واریز کند . چقدر قضیه فاجعه باری است هشتاد میلیون مردم ایران نشین باید جرم و جریمه آخوند و اسلام بازی را بدهند که امپریالیست ها خودشان به ایران آوردند و مابقی پول های بلوکه شده رو هم به جیب عبا بردوشان روان می کنند که نیروی تازه ای بگیرند و به جنگ و نفاق در خاورمیانه ادامه دهند که بازار اسلحه فروشان امپریالیست در منطقه خاورمیانه همیشه داغ باشد. متاسفانه جماعت آخوند زده و غیرت شسته و تهی مغز خرافات دوست میلیونی اگر ذره ای فهم شعور و انسانیت و فرهنگ میداشت با خسارت گرفتن های میلیاردی امریکا و بخشیدن میلیاردها دلار خسارت جنگی عراق به ایران توسط آخوندها که در حقیقت آنهم به جیب امپریالیست ها واریز شد باید تاسوعا و عاشوری عجم زادگان را فراموش کند زیرا که در مقابل تاسوعا و عاشورای تاسیس جمهوری اسلامی و بنده شدن و بنده گی کردن آخوند و زیان و ضرر زدن به ایران هیچ است !! متاسفانه در خیلی از مناطق خارج از تهران بزرگ در ایران فهم و سواد فهمیدن کلمه میلیارد و ده میلیارد و صد میلیارد دلار غیر قابل هضم است و 17 رکعت نماز قابل هضم است !!

  • nader

    توقع داشتند پاداش بگیرند؟!: دادگاه عالی آمریکا به کنگره و دولت این کشور اجازه داد که بابت دو حادثه تروریستی از ایران غرامت بگیرند. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ایران موظف شده بابت بمب‌گذاری در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ و نیز بمب‌گذاری در برج‌های خُبَر در عربستان سعودی در سال ۱۹۹۶ به ۱۳۰۰ آمریکایی مجموعا مبلغ ۲ میلیارد دلار غرامت بپردازد. در ۲۳ اکتبر سال ۱۹۸۳ انفجار بمب در مقر نیروهای آمریکایی در بیروت باعث مرگ ۲۴۱ نظامی آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی شد. سربازان آمریکایی کشته و زخمی شده در این حمله بخشی از نیروهای حافظ صلح بین‌المللی در لبنان بودند. در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۹۶ میلادی بر اثر انفجار یک کامیون بمب‌گذاری‌شده در پایگاه نیروهای آمریکایی در شهر خُبَر عربستان، ۱۹ سرباز آمریکایی کشته و حدود ۴۰۰ تن زخمی شدند