ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۱۰ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۵ کشته شدند

گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز نشان می‌دهد که به‌رغم تلاش‌ها برای کاهش قتل روزنامه‌نگاران، تعداد خبرنگاران کشته‌شده در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۵ بیشتر در مناطق جنگی عراق و سوریه در خطر بوده‌اند. حمله به دفتر نشریه طنز شارلی ابدو در پاریس نیز یکی از اقدامات خونبار علیه روزنامه‌نگاران بود.

در آخرین روزهای سال ۲۰۱۵ سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود در برلین اعلام کرد که در طول این سال در مجموع ۱۱۰ روزنامه‌نگار در نقاط مختلف جهان کشته شده‌اند.

بنا به این گزارش عراق و سوریه خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران بوده‌اند. به‌ترتیب در هر کشور ۹ خبرنگار کشته شده‌اند. به‌عنوان مثال در شهر حلب سوریه خبرنگارانی که بخواهند از جنگ عکس و تصویر بگیرند از هر جبهه مورد حمله قرار می‌گیرند. در موصل عراق نیز نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) خبرنگاران را ربوده و یا کشته‌اند. در یمن هم دست‌کم شش روزنامه‌نگار کشته شده‌اند.

اگرچه به‌طور عمده این اتفاقات در کشورهای در حال جنگ رخ می‌دهند اما حمله به دفتر شارلی ابدو ویژگی توسعه جهانی قتل روزنامه‌نگاران را برجسته می‌سازد. تقریباً دو سوم روزنامه‌نگارانی که در سال ۲۰۱۵ در جهان کشته شده‌اند در خارج از مناطق جنگی و درگیری‌های نظامی بوده‌اند.

در این سالی که رو به پایان است فرانسه نیز به‌دلیل حمله به دفتر شارلی ابدو در ماه ژانویه در زمره کشورهایی قرار می‌گیرد که روزنامه‌نگاران به خاطر ایفای نقش شغلی خود جان خود را از دست دادند. هشت روزنامه‌نگار این نشریه در حمله اسلامگرایان تندرو کشته شدند.

فعالیت خبرنگاران در هند نیز خطرناک است. آن‌ها هنگامی که درباره ارتباط میان جرائم سازمان‌یافته و سیاست، و یا در مورد مسائل حساس زیست‌محیطی گزارش تهیه می‌کنند با جان خود بازی می‌کنند. هند با پنج روزنامه‌نگار کشته شده به‌ترتیب پس از عراق، سوریه، فرانسه، یمن و سودان جنوبی قرار دارد.

در طول سال ۲۰۱۵ در بنگلادش نیز اسلامگرایان تندرو چهار وبلاگ‌نویس را به قتل رساندند.

بریتا هیلبرت، سخنگوی هیأت مدیره سازمان گزارشگران بدون مرز گفت: «در بسیاری از کشورها روزنامه‌نگاران وقتی درباره موضوعات بحث‌برانگیز تحقیق می‌کنند و یا قدرتمندان را مورد انتقاد قرار می‌دهند جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.»

تعداد بالای روزنامه‌نگاران کشته‌شده در سال جاری میلادی نشان می‌دهد که تلاش‌های جهانی برای کاهش خشونت علیه خبرنگاران تاکنون نتیجه‌ای نداده است. سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۴ خود از کشته شدن ۶۶ روزنامه‌نگار خبر داده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.