ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی‌ها در مورد شیوع آنفولانزای خوکی

آنفولانزای خوکی در ایران، جان بیش از ۱۱۰ نفر را در استان‌های مختلف گرفته است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید اوضاع عادی‌ست و همه چیز تحت کنترل.

آنفولانزای خوکی در ایران تا روز سه‌شنبه هشتم دی ماه، جان بیش از ۱۱۰ نفر را در استان‌های مختلف کشور گرفته است. با وجود این وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید که اوضاع عادی‌ست و همه چیز تحت کنترل است.

محمد‌مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، روز دوشنبه هفتم دی ماه، با ارائه آماری از شمار مبتلایان به آنفولانزا گفت که از ابتدای مهر ماه، هزار و ۱۹۰ نفر در ایران به این ویروس مبتلا و بستری شده‌اند. از میان این بیماران، ۱۱۲ نفر به دلیل شدت بیماری، جان باخته‌اند. 

در حالی که تا روز دهم آذر،  هشت نفر بر اثر آنفولانزای خوکی در کرمان جان باخته بودند، این آمار در روزهای گذشته به بیش از ۳۰ نفر رسید. هفت نفر هم در استان فارس بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند، پنج نفر در سیستان و بلوچستان جان باخته‌اند.

از گوشه و کنار ایران، خبر‌هایی درباره مرگ بیماران به دلیل ابتلا به آنفولانزا منتشر می‌شود، اما در برخی استان‌ها مرگ به دلیل ابتلا به آنفولانزا تکذیب می‌شود. با وجود این تکذیب‌ها، زنگ خطر در مورد شیوع و فراگیر شدن این بیماری، به صدا درآمده است.

برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که بیماری آنفولانزای خوکی ممکن است به مرگ ۱۰۵ تا ۲۴۵ هزار ایرانی منجر شود.

مرگ و میر طبیعی!

مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی، اغلب هنگام وقوع حوادث طبیعی و بیماری‌های همه‌گیر، آمارهایی از دیگر کشورها (به‌خصوص در غرب و آمریکا) ارائه می‌دهند و با مقایسه نصفه و نیمه این آمارها با آمارهای داخلی، شرایط موجود را خوب، طبیعی و عادی توصیف می‌کنند.

محمد‌مهدی گویا هم بر اساس همین الگو، آمارهایی از شمار مبتلایان به این بیماری در مسیر آن از شرق آسیا به غرب این قاره و اروپا و آمریکا ارائه داده است: «در کشور آمریکا به رغم اقدامات خوب تشخیصی و درمانی تاکنون ۷۰۰ نفر در اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا فوت کرده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از ابتلای حدود ۲۰ درصد مردم یک کشور به آنفولانزا در طی یک فصل این بیماری خبر داده و گفته است: «۹۰ تا ۹۵ درصد از افراد به صورت خفیف به بیماری آنفلوانزا مبتلا می‌شوند و تنها پنج درصد دچار نوع شدید بیماری می‌شوند.»

بر اساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت ارائه کرده است، در برخی از استان‌های کشور، موج اول آنفولانزا فروکش کرده است و برخی استان‌ها همچنان درگیر موج اول هستند، اما «خوشبختانه امکانات لازم برای مواجهه با این بیماری وجود دارد و هیچ‌گونه اتفاق غیرعادی در اپیدمی این بیماری در کشور رخ نداده است.»

آنفولانزای تحت کنترل و مرگ یک پرستار

با وجود «تحت کنترل» بودن آنفولانزا در ایران، این بیماری جان یک پرستار را در نیشابور گرفت. یک زن باردار هم در همین شهر و به دنبال ابتلا به همین بیماری جان باخت و مدارس شهر در همه مقاطع تحصیلی، روز دوشنبه هفتم دی ماه تعطیل شدند.

محمد‌ رضایی ثانی

محمد‌ رضایی ثانی، پرستار بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور، در تماس با یک بیمار مبتلا به آنفلوآنزای H۱N۱ و هنگام تلاش برای احیای این بیمار، به آنفولانزا دچار شده بود. 

محمد شریفی مقدم، قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور، از جامعه پرستاری خواسته است به احترام این پرستار، یک هفته با روبان مشکی در محل کارشان حاضر شوند. او همچنین از اعزام تیم ویژه سازمان نظام پرستاری به نیشابور برای تهیه گزارش علت فوت این پرستار خبر داده است.

محسن عظیمی نژاد، رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور اما گفته است از مجموع سه نفر مبتلا به آنفولاآنزا در شهرستان نیشابور، «فقط» یک نفر خانم باردار فوت کرده‌ است.

او از شهروندان خواسته است به شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی توجه نکنند و اخبار را از کانال‌های رسمی و رسانه‌ها پیگیری کنند.

برخی شهروندان نیشابوری در شبکه‌های اجتماعی، وضعیت آنفولانزا در نیشابور را «زرد» توصیف کرده‌اند.

فرمانداری شهرستان نیشابور هم روز دوشنبه هفتم دی ماه، تمامی مدرسه‌های نیشابور در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم را تعطیل اعلام کرد. این تعطیلی اقدامی پیشگیرانه عنوان شد.

حميد‌رضا عليزاده، ریيس اداره بهزيستی شهرستان نيشابور هم از تعطیلی مهد‌های كودک این شهر تا روز شنبه هفته آینده (۱۲ دی ماه) خبر داده است.

ترس از آنفولانزا

شیوع آنفولانزای خوکی حالا موجی از ترس و اضطراب را در ایران به وجود آورده است. البته این بیماری غیر‌‌قابل درمان نیست و آموزش و اطلاع‌رسانی درست و مناسب درباره آن می‌تواند مانع ابتلای افراد شود.

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران و نماینده زاهدان هم پیشتر در همین زمینه گفته است: «در موضوع آنفولانزا که با جان افراد سر و کار داریم، آموزش‌های خاصی باید داده می‌شد که به آن اهمیت داده نشده است.»

او گفته است که باید تقصیر‌ها را پذیرفت: «در راه مقابله با آنفولانزا علی‌رغم روال هر ساله که در فصل سرما این بیماری به اوج خود می‌رسد کوتاهی‌هایی شده، اما با تلاش‌ها و همت صورت گرفته اکنون مدیریت لازم صورت گرفته است.»

شهریاری توضیح بیشتری درباره تلاش‌ها و همت صورت گرفته نداده و مشخص نکرده است که مدیریت لازم چگونه انجام شده است.

بر اساس صحبت‌های رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مردم خواسته است که هوشیار باشند و مخصوصا افراد کهنسال و کودکان که در معرض خطر بیشتر هستند، اگر بیش از سه روز علائمی نظیر تهوع، سرفه و تب بالا را داشته باشند حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 ایرج خسرونیا، متخصص بیماری‌های داخلی هم در همین رابطه و درباره علائم و شیوه‌های پیشگیری از این بیماری به خبرگزاری مهر گفته است: «این آنفولانزا یک بیماری ویروسی فوق‌العاده حادی است که سریع و با سرفه، عطسه، آب دهان، آب بینی و دست دادن منتقل می‌شود. بنابراین کسی که به این بیماری مبتلا شده است با هرکدام از این‌ها در یک اتاق سربسته می‌تواند شما را مبتلا کند. تنها راه پیشگیری از این بیماری این است که مبتلایان حتما در بخشی تحت نظر باشند که با کسی در تماس نباشند.»

فرد مبتلا به آنفولانزا هم باید هنگام عطسه و سرفه حتما از دستمال کاغذی استفاده کند و دستمال کاغذی مصرفی خود را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و در سطل زباله در دار بیاندازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.