ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیست سال سایه‌نشینی ناطق‌نوری

اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان هر دو تلاش کردند که ناطق‌نوری را بخشی از خود معرفی کنند، اما او هرگونه حمایت و همکاری از جریان خاصی را تکذیب کرده تا همچنان در سایه بماند.

تائید و تکذیب‌ها در جبهه اصول‌گرایان ادامه‌ دارد. پس از آن‌که علی لاریجانی و نزدیکانش اعلام کردند که ارتباطی با ائتلاف اصول‌گرایان ندارند، علی‌اکبر ناطق نوری نیز با صدور اطلاعیه‌ای، همراهی با ائتلاف اصول‌گرایان را تکذیب کرد.

علی اکبر ناطق نوری

دو روز پس از نخستین نشست خبری سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان، بخشی از گفته‌های غلامعلی حداد‌عادل تکذیب شد. او روز ۹ دی به خبرنگاران گفته بود که ناطق‌نوری با اصول‌گرایان است و کمک و مساعدت‌های لازم را صورت می‌دهد. اما دفتر علی‌اکبر ناطق‌نوری روز جمعه ۱۱ دی، با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه حضور و حمایت او از جریان خاصی را تکذیب و اعلام کرد که او «از هیچ گروه خاصی حمایت نکرده و با کسی همکاری ندارد.»

اصول‌گرایان در یک‌سال گذشته با تشکیل دو گروه متفاوت به‌دنبال دست‌یافتن به راهکاری برای یک ائتلاف حداکثری در انتخابات بودند. حداد‌عادل به همراه هشت تشکل سیاسی کارگروهی را با حضور مصباح یزدی، محمد یزدی و موحدی کرمانی تشکیل دادند و در مقابل علی لاریجانی نیز با دعوت از ناطق‌نوری، ولایتی و مرتضی مقتدایی گروه دیگری را تشکیل داد.

دو هفته پیش سرانجام شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان اعلام موجودیت کرد و به فاصله کوتاهی پس از آن، علی لاریجانی و جریان همسو با آن اعلام کردند که به صورت مستقل در انتخابات حضور می‌یابند. به‌رغم این اعلام استقلال، حداد‌عادل در مقام سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان، علی لاریجانی را بخشی از این ائتلاف دانست و گفت که ناطق‌نوری هم به این ائتلاف کمک می‌کند.

شیخ سایه‌نشین

غیبت ناطق‌نوری در انتخابات جمهوری اسلامی نزدیک به دو دهه است که ادامه دارد. او پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۶ از محمد خاتمی، از عرصه رقابت کناره‌گیری کرد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بیت رهبری به فعالیت خود ادامه داد.

حمله احمدی‌نژاد به فرزندان او در مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸، ناطق‌نوری را به جبهه مخالفان دولت احمدی‌نژاد راند و او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ به عنوان یکی از گزینه‌های مورد حمایت بخشی از اصلاح‌طلبان مطرح شد. اما او این پیشنهاد را نپذیرفت و از حسن روحانی حمایت کرد.

همین حمایت از حسن روحانی و دولت او که همچنان نیز ادامه دارد، سبب شد که ناطق توری به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی حامیان دولت و بخشی از اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس آینده مطرح شود. در دو سال گذشته، اصلاح‌طلبان و رسانه‌های نزدیک به آن‌ها، بار‌ها ناطق‌نوری را به عنوان مناسب‌ترین گزینه برای ریاست بر مجلس آینده معرفی کردند.

با این حال ناطق‌نوری در انتخابات نام‌نویسی نکرد و در کنار لاریجانی کوشید که به ائتلاف بخشی از اصول‌گرایان و حامیان دولت کمک کند. اما بی‌نتیجه ماندن آن نشست‌ها و اعلام استقلال جریان حامی لاریجانی، یک‌بار دیگر او را از بازی علنی در عرصه سیاست بیرون راند تا شاهد بازی اصول‌گرایان باشد.

اصلاح‌طلبان و عدول از خود

اصلاح‌طلبان دوم خردادی با عبور از ناطق‌نوری در سال ۸۶ به عرصه حکومت در ایران بازگشتند. اما پس از نزدیک به دو دهه برای بازگشت به قدرت، چاره را در ائتلاف با او دیدند. اختلاف ناطق‌نوری و احمدی‌نژاد که به گفته مهدی کروبی با حمایت ناطق‌نوری شهردار تهران شده بود، این امید را برای اصلاح‌طلبان به وجود آورد که می‌توانند جبهه‌ای بزرگ از مخالفان او را سازمان دهند.

اما با همه دعوت‌ها و حمایت‌های اصلاح‌طلبان از ناطق‌نوری در سال‌های پس از ۸۸، او تن به بازی آن‌ها نداد. عدم حضور او در انتخابات مجلس شورای اسلامی را می‌توان نشانه عدم تمایل او به قرار گرفتن در فهرست اصلاح‌طلبان دانست. هرچه که باشد او خود را بخشی از جامعه روحانیت مبارز و جریان راست سنتی و محافظه‌کار ایران می‌داند که در دو سال گذشته باردیگر با ریاست‌جمهوری حسن روحانی به عرصه قدرت بازگشته است.

شیخ سایه‌نشین که روزگاری ریاست شورای هماهنگی اصول‌گرایان را عهده‌دار بود، حال نمی‌خواهد اعتباری را که در درون نظام جمهوری اسلامی دارد برای اصول‌گرایان نزدیک به احمدی‌نژاد و یا اصلاح‌طلبانی که روزگاری در حمله به او کم نگذاشتند، هزینه کند.

او و همراهانش امیدوارند که در انتخابات مجلس دهم بتوانند اعتبار از دست رفته جریان راست سنتی و محافظه‌کار را بازسازی کنند و مجلس و دولت را به صورت همزمان در اختیار داشته باشند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    اگر در این نظام او را بعنوان یک مهره بشناسند تازه باید فهمید چه هرج ومرجی در ارکان نظام سیاسی ایران حاکم است.ظاهرا ایران بعد از انقلاب غنیمت جنگی بوده که هر کس به واسطه شرکت در ان فارق از لیاقتش دنبال سهمی از ان میباشد.

  • hamid

    طباطبایی‌نژاد - نمایش جمعه اصفهان: افراد ضدانقلابی شایسته حضور در مجلس خبرگان و مجلس را ندارند!

  • nader

    مگر این ورشکسته سیاسی نظرش مهم است ؟!!