ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مارکوپولوی ایران درگذشت

محمد علی اینانلو، طبیعت‌گرد و مجری به نام رادیو و تلویزیون صبح شنبه ۱۲دی در سن ۶۸ سالگی و بر اثر یک ضایعه مغزی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

کارشناس محیط زیست، مجری تلویزیون، کار‌شناس ورزش، مدرس والیبال، مدیر مؤسسات تبلیغاتی، گوینده رادیو، مستدساز و صداپیشه؛ محمدعلی اینانلو با تیپ خاص، سیبل‌های بیسمارکی و چهره به یادماندی‌اش و همچنین حضور بی‌وقفه‌ در تلویزیون ایران نیاز چندانی به معرفی ندارد.

محمدعلی اینانلو می‌گفت کتابش محبوبش «سفرنامه مارکوپولو» است

محمدعلی اینانلو صبح روز شنبه ۱۲دی در ۶۸ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت. او پیش‌تر نیز در شهریورماه سال جاری بر اثر یک ضایعه مغزی در بیمارستان بستری شده بود. اگرچه در پی بهبود بیماری‌اش توانست دوباره به اجرای برنامه‌های تلویزیونی بپردازد.

اینانلو سال ۱۳۲۶ در قزوین متولد شد و آموخته‌های ۴۰ سال طبیعت‌گردی خود را در مؤسسه آموزش و تحقیقات طبیعت (آموزش تخصصی اکوتوریسم) به دانشجویان منتقل می‌کرد. همچنین او از این ۴۰ سال طبیعت‌گردی خود فیلم‌های مستند و نوشته‌های فراوانی را به جا گذاشت.

فعالیت اینانلو با کار مطبوعاتی و مجری‌گری تلویزیون در پیش از انقلاب و در سال ۱۳۵۶ آغاز شده است.

از کارهای مطبوعاتی او می‌توان به سردبیری مجله ایران‌شناسی «گردش»، مجله «شکار و طبیعت» و مجله «جهانگردان» اشاره کرد.

او همچنین حدود ۲۰ فیلم مستند از طبیعت ایران کارگردانی، تهیه و اجرا کرده است.

شکارچی طبیعت‌گرد یا فعال محیط زیست؟

اینانلو در سال‌های اخیر صحبت‌ها و مواضع جنجالی نیز داشت. کمتر از یک ماه قبل با حضور در خبرگزاری تسنیم با انتقاد به روند مدیریت کنونی محیط زیست، عرصه مدیریت محیط زیست را عرصه‌ای مردانه خواند و گفت: طبیعت خشن است و جای «سوسول بازی» نیست.

اینانلو در مصاحبه‌های اخیرش نیز به غربی‌ها می‌تاخت که چرا بر خلاف ایرانی‌ها در حین سفر به درون خود سفر نمی‌کنند و به اصطلاح دست به مکاشفه نمی‌زنند و این را ضعف غربی‌ها می‌دانست.

این راوی طبیعت ایران همیشه خود را با مارکوپولو مقایسه و کتاب محبوبش را «سفرهای مارکوپولو» معرفی می‌کرد. اگرچه در چند سال گذشته نیز خود را بیشتر فعال محیط زیست می‌نامید تا صرفاً یک مارکوپولو. و در عین حال در تلویزیون خاطراتی از کبک‌های شکاری سرخ شده و شکارهای فراوانش هم نقل می‌کرد.

دی ماه سال ۹۲ برخی از منابع محیط زیست استان سمنان از شکار غیرمجاز محمدعلی اینانلو خبر دادند و گفتند که ‌این چهره‌ نام‌آشنای تلویزیونی، در حین شکار قوچ‌های وحشی در منطقه تپال سمنان، توسط محیط‌بانان دستگیر شده است.

حتی مدتی نیز خبر بازداشت او به جرم شکار غیرمجاز توسط رسانه‌های مختلف اعلام، و البته سریعاً تکذیب شد.

به هر حال چندی پس از شکایت محیط زیست استان سمنان، عکس محمدعلی اینانلو به همراه سه لاشه شکار منتشر شد. به دنبال این اتفاق او نیز رفته رفته عنوان فعال محیط زیست را کنار گذاشت. شاید تبعات انتشار آن عکس‌ بود که محمدعلی اینانلو را در یکی دو سال آخر عمرش به یک تناقض در ذهن مردم و طرفداران محیط زیست ایران تبدیل کرد: شکارچی طبیعت‌گرد یا فعال محیط زیست؟

بیشتر بخوانید: سوابق کاری و پروژه‌های محمدعلی اینانلو را اینجا بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • simin

    لقب مارکوپولو برای ایشان نامناسب و اغراق آمیز است.

  • simin

    فکر نمی کنید لقب مارکوپولو برای ایشان، نا مناسب و اغراق آمیز است؟!