ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی در سازمان ملل از اعدام‌ ۴۷ نفر دفاع کرد

سازمان ملل از اعدام‌هایی که در عربستان سعودی صورت گرفت انتقاد کرده بود. عربستان در پاسخ از این اعدام‌ها دفاع کرد. شورای امنیت نیز حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرد.

عربستان سعودی از اعدام ۴۷ نفر، از جمله اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه دفاع کرد و گفت محاکمه آن‌ها «عادلانه و منصفانه» بوده است. سازمان ملل اما به‌شدت به این امر با دیده تردید می‌نگرد. سازمان ملل همچنین حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران را محکوم کرد.

نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل بر «استقلال و بی‌طرفی قوه قضائیه» این کشور تأکید کرد و گفت برخی از متهمان از سوی وکلایی که دولت برای آن‌ها تعیین کرده بود دفاع شدند و در برخی موارد روند درخواست تجدیدنظر تا ۱۰ سال طول کشید. افزون بر این، قضاوت نهایی در مورد ۴۷ متهم بر اساس «اقدامات مجرمانه و غیرقانونی» استوار است و افکار و قوم و مذهب آن‌ها «نقشی در این قضاوت نداشته‌اند».

عربستان سعودی در روز شنبه ۲ ژانویه / ۱۲ دی، ۴۷ نفر، از جمله شیخ نمر را به اتهام تروریسم اعدام کرد. در پی این اعدام‌ها شیعیان در کشورهای مختلف دست به اعتراض زدند. در تهران سفارت عربستان سعودی به آتش کشیده شد و در مشهد نیز به کنسولگری این کشور حمله شد. از آن زمان روابط ایران و عربستان به‌شدت رو به تیرگی رفت و سپس عربستان کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد. بحرین و سودان نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش داد.

سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل دو روز پیش در بیانیه‌ای گفته بود که از اعدام‌هایی که در عربستان صورت گرفته به‌شدت متأسف شده است. در این بیانیه گفته شد که نسبت به منصفانه بودن محاکمه‌ها و ماهیت اتهام اعدام‌شدگان نگرانی‌های جدی وجود دارد.

در این بیانیه همچنین از عربستان سعودی خواسته شده بود تا تمامی مجازات‌های اعدام در این کشور را به حبس تخفیف یابد.

محکومیت حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه ۴ ژانویه / ۱۴ دی حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرد.

اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا در بیانیه‌ای از مقام‌های ایرانی خواستند که «برای محافظت از اموال و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی، به‌طور کامل تعهدات بین‌المللی در این زمینه را رعایت کنند».

آن‌ها همچنین از دو طرف خواستند که با انجام گفت‌وگو در راه کاهش تنش‌های ایجادشده تلاش کنند.

در این بیانیه به اعدام شیخ نمر باقر النمر که موجب خشم حمله‌کنندگان به سفارت عربستان در تهران شد، اشاره‌ای نشده است.

نجات مذاکرات صلح سوریه

به دلیل بحران میان عربستان سعودی و ایران بیم آن می‌رود که در مذاکرات صلح سوریه و یمن وقفه ایجاد شود.

در این‌باره عبدالله یحیی المعلمی، سفیر عربستان سعودی در سازمان گفت: «از سوی ما [تنش ایجاد شده] تأثیری بر مذاکرات نخواهد گذاشت. ما همچنان به‌شدت از تلاش‌ها برای صلح در سوریه و یمن حمایت خواهیم کرد.»

المعلمی تأکید کرد که عربستان سعودی به همان شکلی که تعیین شده بود در نشست بعدی مذاکرات صلح شرکت خواهد کرد.

دفتر سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که برای نجات مذاکرات صلح استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به ریاض و سپس به تهران سفر خواهد کرد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از این نگران است که بحران بین عربستان سعودی و ایران «سلسله پیامدهای منفی برای کل منطقه» داشته باشد. او می‌خواهد تأثیرات احتمالی این بحران بر مذاکرات سوریه را دریابد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.