ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کناره‌گیری اعتراضی شهاب حسینی از جشنواره فیلم فجر

بازیگر سرشناس سینمای ایران می‌گوید گمان می‌کرده در دوره تازه جشنواره فیلم فجر نواقص دوره‌های قبل برطرف می‌شود. اما متوجه شده که چنین نیست.

شهاب حسینی، بازیگر سینمای ایران که مسئولیت مشاور هنری دبیر سی‌وچهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را برعهده گرفته بود در اعتراض به کنار گذاشتن فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» از جشنواره فیلم فجر، از سمت خود در این جشنواره کناره‌گیری کرد.

شهاب حسینی در فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، شهاب حسینی، امروز سه‌شنبه ۱۵ دی در نامه سرگشاده‌ای نوشته است که پذیرش سمت مشاور هنری دبیر جشنواره‌ صرفاً به این دلیل بود که تصور می‌کرده در این دوره  «وجود نگاهی نو و اندیشه‌ای تازه موجب عدم تکرار اشتباهات گذشته و رفع نواقص دوره‌های قبل خواهد شد» اما موضع‌گیری محمد حیدری، دبیر جشنواره‌ سی‌وچهارم فیلم فجر درباره فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن امیریوسفی و اطلاق اصطلاحِ «معضل» به این فیلم، موجب شده که او استعفا دهد.

شهاب حسینی در فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» در کنار بازیگران دیگری چون شیرین یزدانبخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی و صابر ابر ایفای نقش می‌کند.

به‌گفته شهاب حسینی موضع‌گیری دبیر جشنواره فیلم فجر درباره این فیلم که «طی چند دوره‌ گذشته در محاق بدبینی و سیاه‌نگری قرار گرفته»، نشانگر بطلان تصورات او بوده است.

فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»  که در سال ۱۳۹۱ ساخته شده تاکنون اکران عمومی نشده و در دو دوره جشنواره فیلم فجر هم اجازه حضور پیدا نکرده است. گفته می‌شود که این فیلم به دلیل آن‌که داستانش به رویدادهای سال ۸۸ برمی‌گردد مورد بی‌لطفی مسئولان، از جمله علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

داستان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در خانه پیرزنی که با دختر میان‌سالش زندگی می‌کند، می‌گذرد. داستان فیلم از آن‌جا آغاز می‌شود که در یکی از روزهای پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری که تجمع مخالفان نتایج انتخابات و معترضان در خیابان‌های تهران برقرار است عده‌ای از تجمع‌کنندگان فراری از دست نیروهای امنیتی وارد خانه پیرزن می‌شوند و در آن‌جا مخفی می‌شوند.

محسن امیریوسفی (چپ) در کنار فیلمبردارش تورج اصلانی پشت صحنه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی»

در اتاق خانه پیرزن نیز سه قاب عکس از سه مرد وجود دارد. مرد اول پسر پیرزن است که در جنگ کشته شده است. عکس دوم برادر او، از مخالفان حکومت است که در دهه ۱۳۶۰ اعدام شده است و قاب سوم همسر پیرزن است که ظاهراً از طرفداران مصدق بوده و در جریان کودتای ۲۸ مرداد برایش اتفاقی می‌افتد. روند داستان به گفت‌وگوی خیالی این سه نفر با پیرزن در جریان شبی می‌گذرد که او خیال می‌کند فردا مأموران امنیتی به سراغش خواهند آمد.

در سال‌های گذشته فیلم‌های دیگر محسن امیریوسفی نیز با سانسور و محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند. فیلم «خواب تلخ» او که جایزه ویژه دوربین طلایی و جایزه نگاه جوان از جشنواره کن سال ۲۰۰۴ را به‌دست آورده بود، پس از ۱۲ سال توقیف در ایران، در سینماهای محدود هنر و تجربه اکران شد.

همچنین فیلم «آتشکار» امیریوسفی که در سال ۸۶ آماده نمایش بود دو سال در توقیف ماند و در نهایت همزمان با جشنواره فیلم فجر در سال ۸۸ اکران محدودی شد.

روز گذشته، دوشنبه ۱۴ دی، هیأت انتخاب سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر اسامی فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش اصلی این جشنواره را اعلام کرد و نام فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی در میان آن‌ها نبود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.