ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کره شمالی بمب هیدروژنی آزمایشی منفجر کرده است

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) در اخبار صبح روز چهارشنبه گفت که این انفجار آزمایشی به دستور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی صورت گرفته است.

کره شمالی روز چهارشنبه ۶ ژانویه (۱۶ دی) اعلام کرد که یک بمب هسته‌ای- هیدروژنی کوچک را با موفقیت آزمایش کرده است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) در اخبار صبح روز چهارشنبه گفت که این انفجار آزمایشی به دستور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی صورت گرفته است.

انفجار آزمایشی بمب هیدروژنی، اگر چنانچه توسط منابع مستقل تأیید شود، پیشرفت قابل توجهی در قابلیت‌های هسته‌ای و نظامی کره شمالی است و زنگ خطری برای ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و ژاپن محسوب می‌شود.

بمب هیدروژنی نوعی بمب هسته‌ای است که انرژی آن ابتدا از طریق فرایند شکافت هسته‌ای تأمین شده و سپس گرما و فشار حاصل از این شکاف در فرآیند همجوشی هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرحله دوم، انرژی بسیار بیشتری از بمب‌های هسته‌ای تک مرحله‌ای آزاد می‌کند و از این رو این بمب مخرب‌تر است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی گفته است که این انفجار آزمایشی در یک «بمب مینیاتوری» بوده و در ساعت ۱۰ بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی صورت گرفته است.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا یک زمین لرزه ۱/ ۵ ریشتری را در ۴۹ کیلومتری سایت «پانگی‌ری» گزارش کرده است؛ این سایت جایی است که کره جنوبی ادعا می‌کند که کره شمالی در آن آزمایش‌های هسته‌ای در گذشته انجام داده است.

تردید متخصصان هسته‌ای نسبت به ادعای کره شمالی

برخی از متخصصان هسته‌ای در مورد اینکه آیا این آزمایش هسته‌ای مربوط به بمبی هیدروژنی بوده است، تردید دارند.

سایت هسته‌ای پانگی‌ری در کره شمالی - تصویری از سال ۲۰۱۲

ملیسا هانهام، محقق ارشد مرکز جمیز مارتین (با هدف منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای)، به رویترز گفت: «کره شمالی پیش از این در مورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود ادعاهایی کرده است که پس از بررسی‌ها قابل تأیید نبوده‌اند.»

یونگ، محقق ارشد سازمان بریتانیایی دفاع و امنیت کره نیز به رویترز گفت: «با توجه به مقیاس اطلاعات درج شده، باور این موضوع سخت است این یک بمب هیدروژنی واقعی بوده است. آنها شاید نوعی بمب میان‌مرحله‌ای بین A-بمب و H-بمب را آزمایش کرده باشند. اما تا زمانی که شواهد روشن برای این ادعا انفجار بمب هیدروژنی نشان ندهند، اعتماد به ادعای آنها دشوار است.»

آخرین باری که کره شمالی آزمایش هسته‌ای انجام داد، سال ۲۰۱۳ بود و در آن سال نیز سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا یک زمین لرزه ۱/ ۵ ریشتری را در کره شمالی تشخیص داد.

تهدید مینیاتوری

خود ادعای مینیاتوری ساختن بمب که در اخبار صبح چهارشنبه مطرح شده است، خطر جدی‌ای محسوب می‌شود.

بمب‌های مینیاتوری این قابلیت را دارند که بر موشک‌های دور برد سوار شوند و این یک تهدید جدید برای ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن، ژاپن و کره جنوبی است.

در واکنش به این خبر، کاخ سفید گفت که نمی‌تواند مستقلا ادعای کره شمالی را تایید کند اما افزود که ایالات متحده آمریکا متناسب با اقدامات تحریک‌آمیز پاسخ خواهد داد و از متحدان خود دفاع خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز پس از اعلام خبر آزمایش هسته‌ای کره شمالی، یک نشست اضطراری برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی کرده است. این جلسه اضطراری به درخواست ایالات متحده و ژاپن است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و یک مقام امنیتی کره جنوبی نیز، کره شمالی را تهدید به تحریم‌های بیشتر کرده‌اند و گفته‌اند از طریق مجاری بین‌المللی در مقابل گسترش سلاح‌های هسته‌ای خواهند ایستاد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.